• anna021

Hur vet man när det är dax att byta kissblöja

Som rubriken lyder Hur vet man när det är dax att byta kissblöja?
    Hur vet ni?

• Svar på tråden Hur vet man när det är dax att byta kissblöja
  • FlitigaLis

Jag har som regel att byta efter alla måltider. (Frukost byter jag före så klart). Men man kan ju känna på den utifrån. Känns ju väldigt väl om den är kissig

• skogsvitter

De flesta går på tid, typ varannan timme brukar vara lagom eller när man märker (tex på lukt) att bebisen kissat. Sedan byter man självklart direkt vid bajs.

• Fru Mamma

När jag känner att det är kiss i blöjan så byter jag. Vill minimera risken för blöjexem, min son hade det när han var liten och det var hemskt både för honom och för mig, i och med att inget tycktes hjälpa, så jag gör vad jag kan för att undvika det.

• Chridhe

Jag brukade klämma på blöjan. Känns den liksom svampig är det hög tid att byta. Men blöjorna är såpass effektiva och håller ytan torr att man inte behöver byta jätteofta. Bajsblöjor bör bytas direkt

• vårskatt

Byt när du känner att blöjan är geggig. 

När min dotter var nyfödd var jag också osäker hur man vet att man ska byta blöja. Så jag bytte så fort hon hade kissat. Vilket resulterade i väldigt många blöjköp. Onödigt och dyrt!

Som sagt, du känner när blöjan är geggig och hon eller han börjar gnälla.

Lycka till!  

• skogsvitter
    Chridhe skrev 2013-01-25 09:21:27 följande:
    Jag brukade klämma på blöjan. Känns den liksom svampig är det hög tid att byta. Men blöjorna är såpass effektiva och håller ytan torr att man inte behöver byta jätteofta. Bajsblöjor bör bytas direkt
    Fast vätan är ju inte problemet utan bakterier, kemikalier etc som stängs in mot huden alltför länge. Superabsorbenterna gör att det blir obalans och har man blöjorna på så länge i sträck så blir de allra flesta röda och utvecklar eksem. Problemet med superabsorbenterna är ju just att de är för effektiva! Det är ju därför nästan alla bebisar blir röda titt som tätt. Så byt ofta är mitt råd, för hudens skull!
  • skogsvitter
    vårskatt skrev 2013-01-25 09:23:07 följande:
    Byt när du känner att blöjan är geggig. 

När min dotter var nyfödd var jag också osäker hur man vet att man ska byta blöja. Så jag bytte så fort hon hade kissat. Vilket resulterade i väldigt många blöjköp. Onödigt och dyrt!
    Om man tycker det är dyrt och onödigt kan man köpa tygblöjor istället, fungerar hur bra som helst och man slipper oroa sig för ekonomin, miljön eller för bebisens hud
  • Chridhe
    skogsvitter skrev 2013-01-25 09:26:45 följande:
    Fast vätan är ju inte problemet utan bakterier, kemikalier etc som stängs in mot huden alltför länge. Superabsorbenterna gör att det blir obalans och har man blöjorna på så länge i sträck så blir de allra flesta röda och utvecklar eksem. Problemet med superabsorbenterna är ju just att de är för effektiva! Det är ju därför nästan alla bebisar blir röda titt som tätt. Så byt ofta är mitt råd, för hudens skull!

Tydligen var mina barn inte särskilt känsliga för enda gången de blivit röda i stjärten är när de varit lösa i magen när de fått tänder ('tandbajs') Det är inte speciellt mycket bakterier i bebiskiss, det är i princip sterilt. Fast man behöver ju inte låta barnet havåt blöja i flera timmar såklart! Men jag tycker att det är onödigt att byta för ofta.
  • Sommarpresent

Jag byter när det behövs, och det blir ganska ofta. Skulle själv inte vilja ha en blöt blöja på mig.

• viseversa

När den känns blöt? Det kan jag känna genom att klämma lite på den utanpå.

• Butterscotch

Jag klämmer lite på blöjan helt enkelt, det känns tydligt när den blivit alltför full (fast var den gränsen går är säkert olika för alla).

• izgo

Liberoblöjan är hård vid mycket kiss upplever vi det.
    Vi byter alltid "runt" halvfull kissblöja eller max 3 timmar oavsett avföring/urin.
    Såfort sonen bajsar klart byter vi med givetvis.
    Bra om de får luftas med.
    Sonen har aldrig haft blöjexem.

• vintersippan

Byter kissblöja ungefär var tredje timme. Känner på blöjan innan vi ska ut exempelvis. Bajs byts direkt såklart.

• Mellanmjölkens land

Vi bytte när blöjan började bli lite svampig. Ja, vi bytte ofta. Betydligt oftare än många andra men då hade vi en tjej som sa hatade fuktig blöja.

Nu byter vi så fort hon kissat. Hon har bara blöja på natten och säger oftast till även då. Vaknar hon inte till utan kissar i blöjan kommer hon ligga och vrida sig och smågnälla tills hon vaknar (efter 10-30 min) och då vara betydligt mer svårsövd än om man snabbt byter blöjan direkt när hon börjar gnälla.

Svar på tråden Hur vet man när det är dax att byta kissblöja