Anonym skrev 2013-01-27 13:52:42 följande:
Min sambo är absolut inte kriminell.. ;)
Hade han varit det så ja - då håller jag med om att han faktiskt bör ha stått för saker han ställt till med.
Han är 23.. Jag frågade vad det är han är skyldig sin pappa för och då dök det upp saker som exempelvis: "Att jag fick en moppe när jag var 16" ungefär.. Låter horribelt.
Jag fick också en moppe, men mina föräldrar har inte begärt en krona. Jag fick ridkläder, tennislektioner, konstlektioner och hjälp med en egen lägenhet.
Har även kollat med mina vänner... även de har fått stöd till egen lägenhet och/eller - om föräldrarna inte haft resurser - åtminstone ställts i kö för att så småningom få en hyresrätt.
Som en kompis sa: "Min pappa tycker att det är hans skyldighet att hjälpa sina barn med sånt"
Exakt min åsikt.
Jag frågade sambon: "Har dina föräldrar över huvudtaget tagit upp bostadsfrågan med er barn?" och fick som svar: "Nej"
I denna lågkonjunktur som pågår har de unga vuxna 19-25 svårt med jobb.. inte heller detta förstår föräldrarna eller orkar sätta in sig i.
De väntar sig att jag ska vara någon slags "extramamma" och en stödresurs de själva inte orkat vara
Om de frivilligt ger han en moppe så är det en gåva. Att komma nu flera år senare och kräva igen pengar. Det är absurt, oförskämt och under all kritik. De hade ett försörjningsansvar för din sambo. Det innebär att han inte är skyldig dem en krona.
Jag tycker att han ska berätta för sin omgivning hur de agerar så det blir allmänt känt.