• Alby

Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.

Hej!
    Jag har skickat samma fråga till bvc-experten här, men det tar nog nån vecka tills dem svarar, så jag tänkte fråga här också.
    Min flicka är tre månader, och hon har ingen röd tråd med vilka tider hon äter,
    ibland varannan timme ibland va fjärde och ingen dag är sig en annan lik.
    Men det stora problemet tycker jag är sömnen, hon brukar somna vid midnatt och under natten väcker jag henne ca va 3e timme så att hon får äta. (hon får bara ersättning) och sen brukar hon vakna vid kl 10 jättepigg och glad.
    Under dagen stimulerar jag och myser med henne, och försöker få henne att ta små tupplurer men det vill hon inte. Hon kan somna till i max 10 minuter kanske tre ggr per dag.

Så sammanlagt sover hon kanske 9 timmar per dygn, det tar ju ett tag och mata henne på natten. Men under dagarna är hon alltid  pigg och vissa dagar kan hon va lite gnällig på kvällarna, kanske för att hon är övertrött.
    Är detta farligt? Ska jag försöka ännu mer att försöka få henne ta en tupplur på dagarna? Vilket jag försöker men det känns lite hopplöst när hon är klarvaken.

Och sen hade jag en liten fråga till, min flicka har torsk i munnen och har sedan en vecka tillbaks gett henne vichy-vatten, på tops, papper och eftersom hon hade längre bak i tungan så har hon också tagit klunkar. Men hon är förkyld så jag tror att det kanske är därför som det inte har försvunnit.
    Jag låter henne inte dricka vichyn längre eftersom jag kom på att det är salt i det, kan det ha varit farligt för hennes njurar att dricka det? Hon kanske har druckit ca 2 dl sammanlagt, hon tyckte ju det va gott.

Tack i förhand! 

• Svar på tråden Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.
  • Annsiss

Ni måste vara ovana vid kyla, har varit ute i -20 här i Sthlm med bebis, givetvis väl påklädd och inte i flera timmar

• La Lola
    Alby skrev 2013-01-25 14:09:59 följande:
    Bvc sa att är det mer än -10 så får man inte gå ut, stämmer inte det?
    Är jättetråkigt att bara sitta inne hela dagarna...

Oj...hur tror de att alla vi i norrland gör när vi har små bebisar?! Stannar inomhus större delen av vintern?
    Såklart kan du gå ut om det är kallare!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Zenobia

Min son sov jättelite under dagen och på natten sov han halvkass men han vaknade självmant vid 4 timmar. Men han åt inte heller stora mängder av ersättningen. Vissa barn äter inte massa men går dom upp så är det bta ändå. Dottern är född i vecka 37 och hon sov hela tiden och därför fick vi väcka henne var tredje tiimme men det var första månaden sen gick hon upp så bra så hon började vakna självmant. Så testa och se, låt henne sova men tex ställ klockan efter 6 timmar om hon inte vaknat och mata. Det går att mata i sömnen också, så sover honnär ni lagt er ge henne flaskan. Ser man sen att hon går dåligt upp så får ni väl ge oftare. Men sömnen är viktig för dom också förutom att äta.

• ummabdilleh
    Rani skrev 2013-01-25 15:31:44 följande:
    Låt henne sova på natten ska det självklart stå.
    lat henne sova och vack inte henne..hon vaknar sj nar hon ar hungrig
  • mamma 86
    Alby skrev 2013-01-25 14:09:59 följande:
    När jag var på 6 veckors kontrollen så sa läkaren att ammande barn har mindre risk att dö i psd  för att de sover kortare stunder, så att man inte ska låta ett barn under 6 månsova mer än 4 timmar på raken.
    Men jag tycker också att det är dumt att väcka henne.

Bvc sa att är det mer än -10 så får man inte gå ut, stämmer inte det?
    Är jättetråkigt att bara sitta inne hela dagarna...

men vad är det för konstig läkare? alla ammade barn sover inte korta stunder, jag helammade och min dotter började sova hela natten när hon var 2 månader, innan dess åt hon oftast bara 1 gång på natten. psd har inte heller att göra med hur länge de sover. 

och det stämmer inte heller att man inte kan gå ut vid -10, det finns ju vissa som har det mycket kallare än så under en lång tid, de stannar ju knappast hemma hela tiden 
  • ummabdilleh
    mamma 86 skrev 2013-01-25 19:46:57 följande:
    men vad är det för konstig läkare? alla ammade barn sover inte korta stunder, jag helammade och min dotter började sova hela natten när hon var 2 månader, innan dess åt hon oftast bara 1 gång på natten. psd har inte heller att göra med hur länge de sover. 

och det stämmer inte heller att man inte kan gå ut vid -10, det finns ju vissa som har det mycket kallare än så under en lång tid, de stannar ju knappast hemma hela tiden 

hur gjorde du for att fa din dotter sova haela natten sa tidigt??anvande hon napp?? vad skont det maste vara for dig att fa sova ,)
  • mamma 86
    ummabdilleh skrev 2013-01-25 20:17:20 följande:

hur gjorde du for att fa din dotter sova haela natten sa tidigt??anvande hon napp?? vad skont det maste vara for dig att fa sova ,)
    nappen hade hon bara ibland, ganska sällan (slutade med den när hon var 5 mån). hon älskade däremot sin snuttefilt från första början och gosade alltid med den :) gjorde faktiskt inget speciellt, var väl bara jag som hade tur :) det enda jag gjorde var att såg till att hon åt ganska ofta på dagarna (helammade till 6 månader)
  • mamma 86
    Alby skrev 2013-01-25 11:43:41 följande:
    Hon ligger strax under normalkurvan, så lite.
    Men sen äter hon lite dåligt, enligt bvc ska hon äta ca 705 ml per dag, och
    vissa dagar äter hon bara ca 600 och vissa dagar mer än 700ml. Om jag inte väcker henne på natten så
    skulle hon nog ligga under 600 ml. Men jag har också funderat på om det är onödigt att väcka henne, men det minskar risken för psd om de inte sover i så långa perioder, så jag är lite kluven. 
    glömde skriva det innan ts, att det finns inget som heter NORMALkurva däremot medelkurva, stor skillnad! Det viktiga är att ditt barn följer SIN kurva, fast den kan ju även variera ibland såklart. Min dotter ligger under medel på vikt och har alltid gjort det men hon är absolut INTE underviktig. 

Medelkurvan har som sagt inget direkt med under/övervikt att göra 
  • ummabdilleh
    mamma 86 skrev 2013-01-25 20:43:19 följande:
    nappen hade hon bara ibland, ganska sällan (slutade med den när hon var 5 mån). hon älskade däremot sin snuttefilt från första början och gosade alltid med den :) gjorde faktiskt inget speciellt, var väl bara jag som hade tur :) det enda jag gjorde var att såg till att hon åt ganska ofta på dagarna (helammade till 6 månader)

vad skont for dig..) jag vill med ha det sa..man blir tokig av for lite somn
  • mamma 86
    ummabdilleh skrev 2013-01-25 20:55:47 följande:

vad skont for dig..) jag vill med ha det sa..man blir tokig av for lite somn
    ja det var verkligen underbart skönt!! Hon sov dessutom 3 gånger om dagen hehe. Hon är nu 5 år och älskar att sova som tur är :) jag är också en riktig sjuksovare

Vi har också haft perioder med strulig sömn och man blir helt tokig. 

• mikroE
    mamma 86 skrev 2013-01-25 19:46:57 följande:

Håller med, min dotter helammades tills hon började med smakportioner och även hon har sovit mer än 4 timmar i sträck de flesta nätter sedan hon var några veckor. Däremot var och är hon ett barn som hatar att sova på dagen om man inte då går med vagn eller sele. Då kan hon sova 1-3 timmar om man har tur men ibland blir det även då en luffarnick på kanske 20-30 min... Nu har jag släppt dagsömnen men jag lyckades utöka hennes nattsömn med 1-2 timmar vilket gjort att jag vunnit lite tid med maken och till att ordna saker då istället och då känns hennes dåliga dagsömn mindre viktig.

Man kan självklart gå ut om det är kallare än -10, vi är ofta ute kring de gradantalen och har varit ute även när det har varit -18 som kallast men då får man självklart klä på barnet lite extra mycket.  
Svar på tråden Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.