• Vintermamma88

Erfarna mammor, hjälp!!

Min lilla kille på sju veckor har så svårt att sova på dagarna, och även att somna kvällstid. Jag försöker på alla sätt och vis, men lyckas inte få honom att somna innan han blir övertrött och helt tokig. Jag matar, bär, vaggar hyschar, sjunger, bär i sele, sitter vid sängen och pratar lugnt med honom, masserar magen (som jag tror att han har ont i för det mesta) men ibland är det verkligen ingenting som fungerar. Är det möjligt att etablera sömnrutiner när de är såhär små, eller ska man vänta med det? Känns ju som att det är vi föräldrar som ska styra den biten i så fall, rutiner kommer ju inte av sig själva. Nån som känner igen sig och kanske har nåt bra tips på hur man undviker övertrötthet? :) Tack på förhand!

• Svar på tråden Erfarna mammor, hjälp!!
  • Tapas2000

Hej! Jag har en son på 13 månader och känner väl igen mig i din beskrivning. Min son var väldigt skrikig på kvällarna och de första 4 månaderna hade han riktigt ont i magen. Jag har framför allt tre tips att ge dig: - Var noga med rutinerna på dagarna! Se till att han äter och sover regelbundet på samma tider. Det är en kamp att hålla dem vakna i början men det är det värt. När han vaknar ska han äta, sen bör han vara vaken i ca 2 tim innan nästa sömnpass. Inte mata till sömns! - Välj en nattningsrutin som DU trivs med. Han har ingen aning om vad han vill än men om du är bekväm så känner han av det. De är så otroligt känslostyrda i början och läser av dig hela tiden. Jag testade också hit och dit men när jag väl bestämde mig för en sak så gick det mycket bättre - men det tog kanske en vecka att vänja honom - minst. Jag har valt en gonattvisa och den sjunger jag på repeat ända till han landar i sängen, släcker och går ut. Nu sjunger jag utan att tänka på det. :) Vid den tiden lät jag honom dock somna i soffan. Gjorde en liten koja för att minska synintrycken, lade en hand på magen på honom och lät honom skrika. Obs, det är viktigt att lära sig höra skillnad på skrik och skrik. Blev det hysteriskt tog jag upp och höll honom stilla tills han lugnade sig något, då lade jag ner honom igen. Tystade han helt, tog jag även bort handen och lade tillbaka den om han började igen. Han låg också på en liten handduk som jag burit innanför tröjan under dagen för att hela tiden ha min doft där. Han behöver lära sig att vara trygg utan att vara i din famn. Det kan man inte som nyfödd. - Det tredje och bästa rådet är att läsa "Baby whisperer"-tråden. Den är lååång men väl värd tiden. Du lär dig massor och jag hade aldrig fått så bra sömnrutiner om det inte varit för den. Min son har sovit 11-11,5 timmar per natt i eget rum sen han var 4,5 mån. Min nattningsrutin tar 10-15 min och sen somnar han. Visst har han vaknat ibland, framför allt vid sjukdomar, men det har alltid gått bra att få honom att komma till ro igen. Jag är övertygad om att det beror på en tydlig strategi och den tråden! Jag är inget proffs alls men jag hoppas kunna hjälpa lite. Det är lätt att känna sig vilse i början! Lycka till!

Svar på tråden Erfarna mammor, hjälp!!