• bebis2o13

    Nästan 40 % mindre i v 26+6, någon som varit i liknande sits?

    Har åkt på HF och är i v 26+6. Idag är bebis nästan 40 % mindre än vad den ska vara och jag är inlagd pga detta. Är det någon mer som varit i min sits och det har gått bra för?
     
    Nu vet jag inte exakt vilken vecka hans storlek motsvarar, men jag är väldigt orolig om vi måste ta ut honom snart. Moderkakan är dålig och han får inte i sig tillräckligt med näring.
    Om det är någon som varit i samma sits och bebisen vart lika liten, så skriv gärna.


  • Svar på tråden Nästan 40 % mindre i v 26+6, någon som varit i liknande sits?
  • TjockaJag

    Vänd dig till "för tidigt födda barn" på Facebook. Finns massor tjejer som säkert har liknande historia som du.

    Här kommer en länk:

    www.facebook.com/groups/114688515271578/

    Och lycka till med bebisen, hoppas att det går bra. Håller tummarna för er!

  • Emeliiiee

    Förstår hur orolig du är!
    Var med om nåt liknade när jag väntade min son. Fick veta i vecka 32 att han inte växte som han skulle. Han låg på allt ifrån -18 till -35 de sista veckorna. Så var på UL en gång i veckan fram till vecka 40 då jag blev igångsatt pga att han inte växt nåt den sista veckan. Läkarna gissade på att han vägde högst 2kg på sista UL som jag gjorde samma dag som jag blev igångsatt.
    Ut kom en stor och frisk killen på 3500g.
    Jag hoppas att allt går bra för dig och din bebis, läkarna är jätteduktiga om de skulle vara nåt!
    Har en vän som blev igångsatt i vecka 26 och hennes son vägde knappt 700g när han föddes men de gick jättebra!

  • Liteniapril

    Hej!

    Jag lider då mer er och vet vilket helvete ni går igenom just nu!

    Jag blev inlagd i v 27+5 för nästan precis ett år sedan för den skattade vikten var 616 gram. Hon borde då väga dubbelt så mkt...låg inne 1 månad, gjorde tvåhundra miljoner ctg, flödesmätningar osv, fostervattensprov m.m för alla var överens om att ngt var kraftigt fel. De visste bara inte vad...

    Så efter en månad så konstaterar läkarna att hon måste komma ut. Vi har då varit på besök på neonatalen och fått veta att OM hon klarar sig så blir det med allra största sannolikhet respirator.

    Sen föds vår lilla tjej i v 31+1 och väger 900 gram och är 34 cm lång. Hon behöver ingen resp, ingen syre, ingenting förutom värme och skydd i kuvösen och hon sondmatas. 6 veckor låg vi inne på neo, 2 veckor i hemsjukvården.

    Visst har det varit tufft och så fort hon varit krasslig har det varit barnakuten nästa (pga att prematurer är mer känsliga för ex RS). Men det har verkligen gått hur bra som helst. Om knappt två veckor blir hon ett år och nu väger hon 7,5 kg ooch är 67,5 cm. Visst är hon mindre än kompisarna och kanske ngt "sen" i utvecklingen, men så är hon ju 9 veckor yngre med

    Du får gärna kika in på min blogg där jag skrivit mkt från sjukhustiden. Annars får du gärna maila mig!

    Lycka till!

    Kramar från oss


  • Mercurialis

    Jag har inte varit i din sits men i en lite liknande. Mitt andra barn föddes tillväxthämmat och vägde 44% mindre än förväntat. Men han föddes i vecka 35+3 och det är ju en himmelsvid skillnad jämfört med den vecka du är i nu, TS.

    Håller alla tummar och tår för dig och den lille! 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Linda10

    Hej bebis2013.
    Jag har/är i samma sits.
    För ett år sedan blev jag gravid med tvillingar. På RUL visade det sig att den ena var 40% mindre. Detta fick vi reda på långt efteråt. Vi var på en massa flödeskontroller mm. De sa hela tiden att den lilla kunde ha dött till nästa kontroll. Jag låg inne pga sammandragningar och påverkad tapp tidigt. De föddes i v. 27. 500g resp 900 gr.
    Den lilla tjejen respirator i 5 veckor sedan cpap och bpap i omgångar. Den stora cpap 1 månad sedan inget. Den stora har det gått bra för. Den lilla tjejen kämpar fortfarande på nu i respirator igen och tyvärr går det inte så bra. Det är hennes lungor som är så dåliga. De är 6 månader nu.
    Vi fortsätter kämpa på.
    Jag vet vad du/ ni går igenom.
    Kramar.

Svar på tråden Nästan 40 % mindre i v 26+6, någon som varit i liknande sits?