Flickan och kråkan skrev 2013-01-26 20:04:01 följande:
Det var en besynnerlig tolkning. Bara för att barnet inte somnar där det oftast sover resten av natten innebär inte att man saknar rutiner och att barnets liv är oförutsägbart? Tvärtom har vi haft massor med rutiner och vanor och som spädbarn har de konsekvent kunnat förutse oss föräldrar. Konsekvensen eller förutsägbarheten som barn behöver ligger ju inte i klockslag eller en specifik möbel. Behöver man en möbel eller ett klockslag för att ge barnet förutsägbarhet i tillvaron så saknas ju den grundläggande tryggheten. Barnet kan inte förutse hur föräldern kommer att svara på behov eller hur han/hon kommer att agera/reagera och då blir stabiliteten något annat - sängen, klockslaget eller vad det nu månde vara.
Hej igen,
jag förstår att dessa "rutiner" som du beskriver räcker för er. Men många människor är "vanemänniskor" och är vana att sova en viss tid, äta på en visst tid osv...
Tex, när jag jobbar äter vi 11.30 redan vid 11.20 börjar jag känna mig hungrig, detta nästan oavsett när jag ätit på morgonen. Så genom att jag äter på samma tid och sover på samma tid blir kroppen förberedd på vad som komma skall. Detta kan i vissa fall underlätta för väldigt många.
Funkar era rutiner så är det ju inget fel i det tänker jag. Varför leta fel där inga finns?