Du som gillar fornsvenska namn. Vad heter din son?
Är gravid med Vilgots syskon och vi har inte bestämt oss för vad bebisen ska heta om det blir en pojke. Vill gärna veta vad era söner med fornsvenska namn heter!
Är gravid med Vilgots syskon och vi har inte bestämt oss för vad bebisen ska heta om det blir en pojke. Vill gärna veta vad era söner med fornsvenska namn heter!
Vår son heter Eskil. Han är 10 år och inte namngiven till det pga att det var fornnordiskt utan bara för att det är ett namn som har varit vanligt i Sverige länge. Dottern heter Sonja som har sitt ursprung i Ryssland men som också funnits frekvent i Sverige under lång tid.
Gusten?
Arild
Arvid, Alf, Nils mina favoriter ;)
Love är mitt absolut favorit (fornnordiska) namn :). Det är en fornnordisk variant av Ludvig (också ett väldigt fint namn), som man tidigast har daterat till 900-talet.
Gusten?
Gammal tråd.. Men blev så nyfiken vad ni bestämde er för? :)
Oj, missade helt att svara, Aprildimma! Det blev en Ivar!
Min yngsta heter Agne Tjalve Nilodemus.
Tjalve är tilltalsnamnet ??
Min yngsta heter Agne Tjalve Nilodemus.
Tjalve är tilltalsnamnet ??
Idion!
Visst är Love fint på svenska. Men ett märkligt namn på en kille för en utlänning. Fanny, Jerker, Love, Per, Odd, Willy, döper fortfarande föräldrar sina barn till. Stackars barn!
Love är mitt absolut favorit (fornnordiska) namn :). Det är en fornnordisk variant av Ludvig (också ett väldigt fint namn), som man tidigast har daterat till 900-talet.
Einar har jag funderat på men mannen min tog bort det från listan. Bo finns ännu kvar. Både Vidar och Algot är fina namn men vi tycker att de är för lika Vilgot.
Jag är väldigt förtjust i Valter men vi är väldigt tveksamma till det, det kan kanske bli för mycket Bill & Bull av det. Vad tror ni?
Så här ser vår lista för närvarande ut:
Malte
Alve
Ivar
Arvid
Tage
Valter
Alvar
Bo
Ebbe
Elmer
Nils
Otto
Ingvar
Jag älskar namnet Ivar men min man säger bestämt att det blir det inte. Jag vägrar dock ta bort det från listan., han kanske hinner ändra sig?
Han föddes 26 sept förra året. Hur kom ni fram till det namnet? Jag var väldigt intresserad av asamytologi när jag var yngre, och när vi funderade på namn drog jag mig till minnes Tjalve och Röskva. Har nu fått veta att det finns en Tjalve i samisk sagotradition också :)