• Vilgot o Lillpyret

Du som gillar fornsvenska namn. Vad heter din son?

Är gravid med Vilgots syskon och vi har inte bestämt oss för vad bebisen ska heta om det blir en pojke. Vill gärna veta vad era söner med fornsvenska namn heter!

• Svar på tråden Du som gillar fornsvenska namn. Vad heter din son?
  • gbgumman

Vår son heter Eskil. Han är 10 år och inte namngiven till det pga att det var fornnordiskt utan bara för att det är ett namn som har varit vanligt i Sverige länge. Dottern heter Sonja som har sitt ursprung i Ryssland men som också funnits frekvent i Sverige under lång tid.

• Söt Som Socker

Love är mitt absolut favorit (fornnordiska) namn :). Det är en fornnordisk variant av Ludvig (också ett väldigt fint namn), som man tidigast har daterat till 900-talet.

• Söt Som Socker
    Leonie88 skrev 2014-09-04 05:59:01 följande:

Gusten?

Ja, det är jättefint det också :). Och även Gustaf.
  • Hi5

Min yngsta heter Agne Tjalve Nilodemus.

Tjalve är tilltalsnamnet ??

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Misscaswell
    Hi5 skrev 2016-08-09 21:51:00 följande:

Min yngsta heter Agne Tjalve Nilodemus.

Tjalve är tilltalsnamnet ??

Min son heter också Tjalve! Första jag hör talas om som heter samma :)
  • Hi5
    Misscaswell skrev 2016-08-10 05:14:17 följande:
    Min son heter också Tjalve! Första jag hör talas om som heter samma :)
    Åh, så fräsigt! Samma här! :D Hur gammal är han? Min föddes första maj 2010.
  • Misscaswell
    Hi5 skrev 2016-08-10 09:42:46 följande:
    Åh, så fräsigt! Samma här! :D Hur gammal är han? Min föddes första maj 2010.
    Han föddes 26 sept förra året. Hur kom ni fram till det namnet? Jag var väldigt intresserad av asamytologi när jag var yngre, och när vi funderade på namn drog jag mig till minnes Tjalve och Röskva. Har nu fått veta att det finns en Tjalve i samisk sagotradition också :)
  • Freddan1

Visst är Love fint på svenska. Men ett märkligt namn på en kille för en utlänning. Fanny, Jerker, Love, Per, Odd, Willy, döper fortfarande föräldrar sina barn till. Stackars barn!

Söt Som Socker skrev 2014-09-22 17:22:17 följande:

Love är mitt absolut favorit (fornnordiska) namn :). Det är en fornnordisk variant av Ludvig (också ett väldigt fint namn), som man tidigast har daterat till 900-talet.

• vallakra
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-01-25 22:42:16 följande:

Einar har jag funderat på men mannen min tog bort det från listan. Bo finns ännu kvar. Både Vidar och Algot är fina namn men vi tycker att de är för lika Vilgot.
    Jag är väldigt förtjust i Valter men vi är väldigt tveksamma till det, det kan kanske bli för mycket Bill & Bull av det. Vad tror ni?

Så här ser vår lista för närvarande ut: 

Malte
    Alve
    Ivar
    Arvid
    Tage
    Valter
    Alvar
    Bo
    Ebbe
    Elmer
    Nils
    Otto
    Ingvar

Jag älskar namnet Ivar men min man säger bestämt att det blir det inte. Jag vägrar dock ta bort det från listan., han kanske hinner ändra sig? Flört

Vi har en liten (nåja, 14 år men mammas lillpojk i alla fall) Valter här hemma, storebror heter Gottfrid.
  • Hi5
    Misscaswell skrev 2016-08-10 16:24:50 följande:

Han föddes 26 sept förra året. Hur kom ni fram till det namnet? Jag var väldigt intresserad av asamytologi när jag var yngre, och när vi funderade på namn drog jag mig till minnes Tjalve och Röskva. Har nu fått veta att det finns en Tjalve i samisk sagotradition också :)

Han var namnlös när han föddes. Jag och pappan hade skilt oss så jag fick bestämma namn själv.

När jag var liten så läste vi mycket i seriealbumen om Valhalla, med just Tjalve och Röskva, och min pappa sade en dag när lillen satt i bilstolen och plirade, att ser han inte ut som en liten Tjalve?

Och det gjorde han verkligen :)
Svar på tråden Du som gillar fornsvenska namn. Vad heter din son?