• Evighetsmaskin

Liten grupp med problembarn eller normal klass?

Vi har ett barn med högfungerande autism, superintelligent men ligger lite socialt efter pga tvåspråkighet. Går i åk 2, läser översatt text i TV och översätter engelsk text till svenska, som jag tycker är häftigt jämfört med vad jag kunde i den åldern, knappt läsa tror jag.

Klassen har fått en assistent som hjälp så hon klarar sig, men nu vill rektor skapa en ny liten klass med problembarn från kommunen, 10 elever och 3 lärare påstår han, i olka åldrar så det blir mkt nytt.

Hon har nu sina kamrater och vänner i klassen och är känslig för byten. Att byta till andra med problem kan skapa rykten och frågan är om det är ett lyft. Vi kanske ska fråga henne då det fungerar någorlunda bra nu, men är för dyrt med en assistent?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Liten grupp med problembarn eller normal klass?
  • lotus01

Både och kan vara bra. Det beror på ert barns behov. Kräv tydliga svar på vilka fördelar det ger ert barn att vara i en liten klass. Du skriver problembarn men se dem som specialbegåvade. Ditt barn är duktig på många saker o det gäller att förstärka de egenskaperna/kunskaperna. De sociala svårigheterna ökar oftast med åldern men det är naturligtvis individuellt. Se till att det är noga utrett vilka behov ert barn har. Ni ska känna er trygga med ert barns skolplacering.

• lotus01

Nej,det är inkludering som gäller. Måste finnas mycket speciella skäl antar jag

• sophiie

Jag tycker det låter helt vrickat.
    Min syn på det hela är, antingen börjar barnet i en skola som är anpassad för dennes diagnos eller så går barnet kvar i klassen OM det går bra. Dvs att skolan kan möta elevens behov och att eleven trivs och fungerar i klassen / skolan.

• Lille Skrutt

Låt flickan gå kvar i klassen så länge det fungerar bra för henne och hon får rätt stöd. Det är ju helt onödigt att byta om hon trivs och kan tillgodogöra sig undervisningen. Jag har en pojke med högfungerande autism. Just nu går han i sexårs i en vanlig klass men med egen resurs. Han trivs i klassen, men helt problemfritt är det inte. Vi kommer att låta honom gå i sin vanliga klass i fortsättningen också, men om vi märker att det inte fungerar kommer vi också ha möjlighet att placera honom i en liten autismklass som leds av specialutbildade pedagoger på skolan.

På sonens skola (en vanlig kommunal) så jobbar man efter att alla barn ska få tillhöra en klass men också att alla barn ska få det stöd som deras speciella behov kräver. För vissa barn innebär det undervisning i liten grupp, åtminstone när det gäller vissa ämnen, men möjlighet att läsa i den stora klassen i de ämnen som fungerar. Dvs integrering efter varje barns förmåga och behov. Just för barn med autism är ju möjligheten att umgås med normalstörda barn väldigt viktig för att träna upp den sociala förmågan. Därför är det ju toppen om barnet funkar i stor klass.

• Tuffen

Är ts barn utåtagerande på något sätt? 

• Evighetsmaskin

Nej och hon vill byta själv, så är den saken klar tillsvidare. Vill gå i en liten lugn klass istället för den stora störiga.

• strojes

Rent spontant säger jag gå kvar i klassen och det var vad jag svarade också.

Men det är ju så individuellt hur barn fungerar. Vissa fungerar bra i en stor klass andra fungerar bättre i en mindre klass. Det viktigaste är ju att se till individen! Det går liksom inte att dra alla över en kam och säga att ingen får exkluderas men det funkar inte för alla. Vissa behöver lugn och ro för att kunna koncentrera sig.

Se till att hämta in så mycket information som möjligt kring detta och ställ så mycket frågor ni kan.
     Till exempel:
    *Om ni nu väljer att flytta ert barn till den mindre klassen finns tex möjlighet att flytta tillbaka om det inte fungerar. *Hur ser vikariefrågan ut i den lilla klassen, 3 personal på 10 barn låter ju bra men hur ser det ut vid sjukdom och kommer det vara samma vikarier som anlitas eller blir det nya varje tillfälle.

• Evighetsmaskin

Jag hörde att det är rätt så stökigt i klassen och alla önskar sig mindre klasser med fler lärare, så får hon lugnare och leka med sina gamla kamrater på rasterna om hon vill, kan det vara bra.

Svar på tråden Liten grupp med problembarn eller normal klass?