• Anonym

någon som har fosterbarn?

hej. jag har fyra barn och jag och min man skulle vilja ha fler, men har pratat om att i stället för att skaffa fler egna så skulle vi kunna ha fosterbarn i stälet. Vi har provat på att ha kontaktbarn, men jag skulle gärna vilja höra någon som själv har flera barn och fosterbarn. hur det går och hur ofta har man kontakt med barnets föräldrar m m.

• Svar på tråden någon som har fosterbarn?
  • Anonym (ett fosterbarn)

Hej

Jag var ett fosterbarn och vill bara säga tack för att ni planerar att öppna ert hem. Jag skulle inte vara den normala människan jag är idag om min fostermamma inte tagit in mig och min syster. 

Mamma hade/ har många problem och att kunna ha ett normalt hem betydde så mycket.
    Bara normala saker som att alltid kunna få frukost, ha rena kläder, och inte gå ner till krogen för att hämta hem stupfulla mamma som inte kan gå eller veta att det inte kommer att stå en läskig man i dörröppningen när man vaknar...(Jag brukade sova under sängen.)

Vår foster mamma hade en öppen kontakt med vår mamma, vilket underlättade enormt för oss barn. Vet inte hur hon gjorde det, men hon var alltid lugn även om biomamma bråkade. Jag visste alltid att hon skulle vinna och skydda oss.
    Hon fick mig också att inse att jag inte behövde skämmas eller vara orolig för bio mamma (Var det även om hon var hemsk.) , hon var vuxen och jag var barn, hon tog sina egna beslut och jag var inte ansvarig för att se till hennes säkerhet. (Tog år för mig att förstå.) 
    Jag har idag en fantastisk relation med min foster mamma( Mamma med stort MSkrattande) men jag har även bra kontakt med min bio mamma tack vare henne.

Min fostermamma var alltid lugn när hon mötte mamma, lyssnade på vad hon sa utan att vara dömande men samtidigt otroligt sträng när det gällde oss barn. (Vi skulle må bra och det var viktigast.)

Så fast hon visste vilken skit mamma levde med så var hon aldrig annat än vänlig och öppen. Min bio mamma tycker att vår foster mamma är bäst!! (Konstigt eftersom vi blev stulna av sos enligt henne.) 

Så mitt råd från att ha sett min Mamma i action är att inte vara dömande när bio föräldrarna är där, inte snacka skit även om alla vet att dom är dåliga.
    Mamma har även 4 barn sen tidigare och när jag flyttade ut så skaffade hon två flickor till.Solig  Hon är fantastisk!
    Hon pratar mycket med sina handläggare och går och pratar om allt med en psykolog, vilket hon säger funkar för henne då hon verkligen kan prata om allt skit hon annars håller inne, utan att nån (barn) ska höra. 

Hon träffade vår bio mamma ca 6ggr om året men en annan förälder kom och hälsade på varannan vecka, så tror att det är olika beroende på föräldrar och situation.   

Förlåt, blev visst längre än väntat...
    Många kramar till er      

• Anonym

vad glad jag blev över att du skrev tack för att vi öppnar vårat hem för andra barn. Så känner jag också det finns facktiskt barn som inte får höra hur bra dom är, hur det är att leva i en så kallad normal familj där man äter tillsammans och att det alltid är någon som lyssnar på en.  Vi har skickat i väg en intresse anmälan nu som fosterhem så får vi se. vore kul att höra fler berätta fosterbarn som fosterhem.

Svar på tråden någon som har fosterbarn?