• Snöflinga01

Hur ska jag tolka det här ?

Jag har precis börjat i samtalsterapi och gått typ 4 gånger hos henne nu . Hon är en väldigt empatisk, lugn och omtänksam sjuksköterska. Hon har verkligen gjort ett bra intryck på mig med sitt sätt att vara mot mig, jag har haft väldig otur innan och varit med om väldigt otrevligt bemötande så det här känns helt otroligt bra.

Under dom första samtalen sa jag att det kunde kännas ensamt att vara singel och att jag gärna ser ett mörker av singelliv hela livet framöver.....hon frågade då ' har du varit kär?' ...' ja' svarade jag..varpå hon säger ' var det i en kvinna eller man ?...var det din kille som gjorde slut?' ....jag har svårt att så för min läggning och är inte så öppen med det till andra , jag har SÅÅÅ svårt för att visa känslor ( har sina orsaker)...jag sa ' det var hon' ....då sa hon inget...sen sa jag ' vi bodde ihop' då säger ' jaha, det visste jag inte, var det mkt bråkigt så det var väntat att det skulle ta slut?' ...jag sa bara ' mm..kanske det' ...hon sa med ' du kan berätta vid ett annat tillfälle om du vill '

Sen tänkte inte jag mera på det förrän det blev lite märkligt igår.....eftersom jag är en väldigt inåtvänd person är jag svår att nå och jag antar att deras jobbsätt är att provocera och testa patienten för att nå den på bästa sätt för att de ska veta vilken behandling man behöver.....hon vill t.e.x spela dataspel ihop..vilket måste betyda att jag är mera avslappnad då och hon ser mig i en annan situation.

Igår skulle vi gå till min dagverksamhet dels för att prata lite och så fika där....vi började gå dit....helt okej...vi prata...sedan så tog hon tag i min hand och höll i den...jag tänkte för mig själv ' men shiiiiiit vad håller hon på med'....tills jag reagera och tog bort handen....det kändes INTE okej...varför göra så?.....hon höll om min axel sådär man kan göra med någon lite då jag försökte prata hur veckan varit...

Inne på verksamheten så prata vi lite med personalen och sedan frågade hon om vi skulle fika , jag svarade 'ja' ...det bjöds på tårta den dagen och när jag stod och fixa en bit så bara kommer hon där bakom mig och liksom tar handen på min rygg och sådär rör på ett sätt man gör om man är tillsammans med någon kan jag tycka....även att hon menar väl och säkert gör allt för att jag ska kunna lita på henne och känna trygghet att vilja prata med henne och dela med mig av mitt så undrar jag lite om man gör så med patienter iallafall? ....hon frågade om vi kunde göra sällskap till bussen efteråt vi fikat...

När vi sa hejdå ville hon ge mig en kram och jag har så svåååårt för all slags närhet..och värsta stela kramen som hon mest krama mig med.....blev jätttekonstigt.....jag har flera gånger velat skrika på henne ' rör mig inte' ..men jag vill inte verka otrevlig och det kanske är den där gränsen hon 'väntar ' på ?...

Hon är gift antar jag , för jag vet att hon har barn ...iaf två stycken som är vuxna och utflugna. ... men att hon tog min hand sådär och nu känner jag mig pinsamt dålig som bara såklart innan jag reagera höll kvar som om jag vore helt störd :/

Vi ska ses på fredag igen och då frågade hon om jag visste vad Liqvid var för något...hon skulle ta reda om det tills vi sågs...( hon sa att det var ett ställe för homo/bi/trans -personer häri stan)

Sist vi sågs hade hon lagt mina vantar i min luva på jackan och när jag frågade vart hon gjort av dom så gick hon fram till mig (väldigt nära) och tog fram dom från min luva.....säkert ännu ett sätt att kolla min reaktion.

Jag försöker tänka att allt hon gör har en anledning och hon gör det i jobbsyfte ?

Tolkar jag det rätt då?

• Svar på tråden Hur ska jag tolka det här ?
  • Anonym

Jag tycker det låter väldigt oprofessionellt att ta sin patients hand på det där sättet. Jag har gått till flera olika terapeuter och ingen av dem har rört vid mig, vi har heller inte fikat ihop. De har även klargjort för mig att om vi skulle stöta ihop på stan så hälsar de inte på mig för att inte råka avslöja för någon att jag går hos dem.

Ta upp med henne att du inte är bekväm med hennes närmanden och be henne förklara varför hon gör så. 

• Snöflinga01
    Anonym

Tack för ditt svar, känns bättre nu när jag får bekräftelse på det jag har svårt att hantera, jag vill så gärna tolka det på det sättet att hon gör det i ett syfte att det ska ge något i vår kontakt . Hon kanske inte tänkte sig för, eller menade väl och visade det på det sättet :/ jag vill inte sätta henne i någon anklagelse utan hoppas det var välmening.

Har tänkt mycket på det idag och sådär.
  • Anonym (Sofia)

Hej,
    jag hade också tyckt det där hade varit sjukt obekvämt.. och hade nog blivit ännu svårare för mig att öppna mig för personen. Som sjuksköterska (jag pluggar till det) så ska man ju lägga handen på axeln ibland och sånt fär att visa "närhet" men om det får dig at känna dig obekväm så tycker jag att du verkligen borde säga till henne :) Lycka till

• Snöflinga01

Sofia !

Ahaa, men om det är så de ska göra för att visa ' närhet' så gör hon säkert inget fel , jag ska sluta ta det på det sättet tror jag,  :)  kanske det är att jag inte är van vid närhet och ta emot andras känslor eller visa egna.

• Snöflinga01
    Sofia

Jag tycker det känns EXTRA jobbigt för hon vet om att jag gillar tjejer..... :/
  • Anonym (Sofia)

Ja jag förstår det.. men avakta lite då och känn efter hur det känns.. om hon gör mer närmanden och du fortfarande känner att det är obekväm så säg det till henne , tror verkligen inte hon skulle ta illa upp!

• Snöflinga01
    Sofia

Japp, jag ska avvakta, jag vill verkligen inte låta som den som tror en massa att hon tror en massa, jag är säker på att hon gör det av en anledning och inte av något annat....

Kunde nästan tycka det var pinsamt då jag stod där och fixa tårtan, som om alla SÅG vad hon gjorde....

Se hur detta utvecklar sig.
  • Anonym

Igår när jag var hos min samtalskontakt sa hon ' hade jag inte varit förkyld hade jag tagit i dig ' jag menar....hon verkar fortfarande tro att jag vill den där ' närheten' som om jag inte visat flera gånger att jag inte vill men hon kanske inte kan läsa av mitt ' kom inte nära' - attityd ....som att avvisa och nästan göra motstånd varje gång hon ex velat krama mig eller då hon höll i min hand en stund.

• Anonym (hjk)

Jag blir lite fundersam över det du berättar. Jag förstår att du tvekar och undrar, för det hon gör och säger låter verkligen som om det är lite på gränsen. 

Det där att hon skulle kolla upp om gaystället, varför kom det på tal? Om det var ett förslag hon hade för att hjälpa dig komma ut mer bland folk/likasinnade är det en sak, men om hon tog upp det för att testa din reaktion eller tom föra på tal att ni två skulle gå dit...nej.

Det där med kroppskontakt är svårt, för å ena sidan kan det skapa närhet men å andra sidan vet ju en person som gått samtalsterapiutbildning att det långt ifrån är självklart att man tar i sina klienter! Där får man läsa av och vara lyhörd, och såna saker som att du tex fysiskt backar när hon rör vid dig är solklara tecken på att du inte vill att hon tar i dig - sånt ska hon kunna uppfatta!

Jag tror det är ytterst ovanligt att ett proffs stöter på sina patienter, men de är förstås också människor och om hon tillåtit sig att tänja på sina gränser samtidigt som du i hennes ögon varit "tillgänglig" (hennes tolkning alltså, det behöver inte vara något du sagt eller gjort), är det nog viktigt att du snarast visar med kroppsspråk (genom att backa, ta undan din hand, ta ett steg bort från henne osv), och, om det blir nödvändigt, säger till henne vänligt att du har svårt för fysisk närhet och att du vill att ni endast pratar när ni ses, och att hon inte tar i dig alls. Då borde hon fatta vinken, OM hon nu till äventyrs varit inne på att ni har en speciell kontakt av något slag. 

Om jag förstår dig rätt är du alltså själv inte alls intresserad av den här personen, på ett privat plan?

Hoppas det löser sig!

• Anonym
    Anonym (hjk)

Hon tog upp om jag kände till stället, antar att hon ville att jag skulle hitta likasinnade och sådär, eller hitta en flickvän...typ....hon sa igår att hon inte haft möjlighet att kolla upp stället men att hon skulle göra det då jag var där, vilket hon gjorde, skrev upp info till mig som hon skicka med...sedan pratade vi inte mera om det.

Hon vill säkert så väl med sin 'närhet'...det tror jag absolut,sen kanske det är svårt att läsa av mig även om jag anser att jag är tydlig. :) ....men det kanske är svårt att se eller förstå.  Eftersom jag har så svårt att tro något annat så är nog inte tankarna så som jag kan tro ibland....

Känns bra med ditt svar :D

• Anonym
    Tror hon vill visa närhet och trygghet , för idag när jag skulle gå så var det , hålla om axeln och ta på ryggen lite , säkert av omtanke igen . Jag tror hon har svårt att läsa av mig just med det där , och jag har så svårt att säga till, det känns bara dumt numera.. :/
  • Anonym
    Tror hon vill visa närhet och trygghet , för idag när jag skulle gå så var det , hålla om axeln och ta på ryggen lite , säkert av omtanke igen . Jag tror hon har svårt att läsa av mig just med det där , och jag har så svårt att säga till, det känns bara dumt numera.. :/

• Anonym

I veckan igen när  hon kom in i väntrummet så tog hon min hand och höll lite och sa att det var en arbetsterapeut med då vi skulle ses och att hon glömt att säga det till mig ( för hon vet hur svårt jag har att ta oförberedda saker ) .. men jag förstår ju att det enbart handlar om omtanke från hennes sida , hon är ju så bra i övrigt och vill nog visa närhet och att hon bryr sig på ett fint sätt, hon jobbar nog så.. Sen sa hon  ' gissa vad jag ska göra nästa fredag? då får du heja på mig :D ...jag ska åka Vasaloppet, det kommer gå bra om du tänker på mig då' ehm okej.. Obestämd

När samtalet var slut och jag skulle gå och hade tagit på mig vinterjackan och väskan så hade tydligen bandet på väskan fastnat i min luva utan att jag ens märkte det , men det märkte hon  minsannHyschar
    'jag ska hjälpa dig fixa till det, det har fastnat i luvan' ....ehm...okej....inte för det hade gjort mig något,men hon är så snabb och ska 'hjälpa till'  Tungan ute

Tror hon vill visa närhet och trygghet , för även denna gång  när jag skulle gå så var det , hålla om axeln och ta på ryggen lite , säkert av omtanke igen . Jag tror hon har svårt att läsa av mig just med det där , och jag har så svårt att säga till, det känns bara dumt numera.. :/

Svar på tråden Hur ska jag tolka det här ?