• Anonym

men vad är det för fel?? klocka familjelivare, hjälp mig!

Jag har ingen ägglossning, dock väldigt regelbunden mens.
    Nästan som en klocka!

Man har gjort flera ultraljud, olika läkare, inget som tyder på något konstigt som ex PCO.
    Har dock inte tagit blodprov för PCO men ska göra det.
    Man har tagit blodprover för bla sköldkörteln, diabetes, njurar osv..
    Massa olika värden osv, allt är bra..
    Inga cellförändringar etc

Vad kan det vara??

• Svar på tråden men vad är det för fel?? klocka familjelivare, hjälp mig!
  • Anonym
    Anonym (Fundersam?) skrev 2013-01-26 19:56:16 följande:
    Men hur har du dragit slutsatsen att du inte har äl då???!
    för jag har inte fått något positivt äl test!!!
    har fått någon gång 2 väldigt svaga streck men ingen temphöjning förren 1 vecka efter ändå.. så de e ju märkligt

och en gång fick jag positivt en lördag och sen inget förren positivt på torsdag igen...inget som hänger samman alltså
  • Pimpinellan

Regelbunden mens och älflytningar brukar tyda på äl,speciellt om du får mens när du ska d.v.s efter ditt antal dagar i lutealfasen. Har du inte tagit upprepade progsteronprov skulle då inte jag tvärsäkert säga att du inte har äl. Äl-tester och tempning är inga bevis,men det är progesteronprov!

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2013-01-27 12:30:44 följande:
    Regelbunden mens och älflytningar brukar tyda på äl,speciellt om du får mens när du ska d.v.s efter ditt antal dagar i lutealfasen. Har du inte tagit upprepade progsteronprov skulle då inte jag tvärsäkert säga att du inte har äl. Äl-tester och tempning är inga bevis,men det är progesteronprov!
    hur när och var kan man ta sånt??
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-01-27 12:40:06 följande:
    hur när och var kan man ta sånt??

Det borde gjorts som första steg i din utredning. Vad för sort utredning du nu gjort,jag begriper inte riktigt det. Vid  en regelrätt infertilitetsutrednng är progesteronprov det absolut första som kollas. Blir du inte klokare där du går nu så gå privat! Alla gynläkare kan ta det provet.vanligt blodprov.
  • Anonym
    Pimpinellan skrev 2013-01-27 12:43:59 följande:

Det borde gjorts som första steg i din utredning. Vad för sort utredning du nu gjort,jag begriper inte riktigt det. Vid  en regelrätt infertilitetsutrednng är progesteronprov det absolut första som kollas. Blir du inte klokare där du går nu så gå privat! Alla gynläkare kan ta det provet.vanligt blodprov.
    det är ingen konkret utredning för fertilitet. jag vill inte skriva exakt för vad för vänner kanske känner igen mig då. man har kollat olika saker egetnligen av andra anledningar för att jag mått så dåligt. ägglossningen är något jag själv bara misstänker inte kommer eftersom inga test blir positiva.

jag ska be min läkare ta ett sånt prov nästa gång jag är där. måste de göras någon viss tid i månaden?
  • Fru Jönsson83

Hur ofta tar du äl-testen då? Vissa har en väldigt snabb stegring och måste ta flera test per dag för att inte missa den.

• Anonym
    Fru Jönsson83 skrev 2013-01-27 12:58:59 följande:
    Hur ofta tar du äl-testen då? Vissa har en väldigt snabb stegring och måste ta flera test per dag för att inte missa den.
    2-3 gånger per dag, från 3 dagar efter mens till 3 dagar innan mens.
    3 gånger per dag under ca 1,5 vecka..

jag har temphöjning, men inget konkret test dagarna innan

• Fru Jönsson83
    Anonym skrev 2013-01-27 13:06:17 följande:
    2-3 gånger per dag, från 3 dagar efter mens till 3 dagar innan mens.
    3 gånger per dag under ca 1,5 vecka..

jag har temphöjning, men inget konkret test dagarna innan

Ok, ingen aning men när är ni berättigad utredning då? Isåfall kommer du ju få undersöka dig/din sambo/man ytterliggare.
  • Anonym
    Fru Jönsson83 skrev 2013-01-27 13:13:53 följande:
    Ok, ingen aning men när är ni berättigad utredning då? Isåfall kommer du ju få undersöka dig/din sambo/man ytterliggare.
    om ett halvår, men det är ju svårt att bligravid naturligt när man inte har någon aning när ÄL är..om den ens är
  • Fru Jönsson83

Nej det är klart. Men du har frågat om ni inte får göra en lite tidigare pga att du inte får positiva stickor? Kan ju somsagt vara så att du har äl utan det visas, din regelbundna mens tyder ju på det.
    Men jag vet inte..Lycka till hur som

• Pimpinellan

Eftersom du har så regelbunden mens så har du ju äl -om/när du nu har äl!- 10-16 dagar före nästa beräknade mens. Lite hur som helst kan ju din äl inte komma i alla fall. Om ni då sexar varannan dag under äl-veckan så kan ni inte missa en eventuell äl. För några år sen läste jag att så många som 2 av 10 inte får positivt på äl-test fast de har äl så du kan mycket väl tillhöra den kategorin. Det är mycket ovanligt med helt regelbunden mens och äl-flytningar och utebliven äl! Nån gång per år,men inte jämt. Om du som sagt inte blir klokare av läkaren där du nu går så sök privat. Kan ni göra redan nu för ett klart besked om just äl. Progesteronprovet tas dag 21 eller en vecka efter beräknad äl.

Svar på tråden men vad är det för fel?? klocka familjelivare, hjälp mig!