• Tazink

    Bästa soffklädsel för katt

    Hej, 
    Har nu en ektorp soffa från Ikea med klädseln Svanby brun och stör mig rejält på att den drar åt sig  katthår så mycket. Har därför tänkt på att antingen köpa en ny klädsel till soffan eller köpa en  annan soffa av modell Kivik. Min fråga är då; vilken klädsel för antingen ektorp eller kivik drar åt sig minst hår från katten alternativt syns minst? 

    Tazink 

  • Svar på tråden Bästa soffklädsel för katt
  • Eleonor01

    Vi har ektorp soffor å jag tycker inte att de drar åt sig trots att vår ena fäller så mycket så jag tror han blir skallig snart :) har beige blå å vit klädsel från Ikea. Dammsuger soffan varannan dag utan bekymmer. Min man hade den blåa när vi träffades å han var mindre bra på att dammsuga så då fastnade det ju. Kan det vara där skon klämmer? ;)

  • Tazink
    Queenie70 skrev 2013-01-26 11:26:00 följande:
    Beror på vad katten har för färg.
    Vi har två katter, båda går i fägerna svart, grå och vit. 
  • Tazink
    Coxia skrev 2013-01-26 11:38:52 följande:
    Man gör som vi, köper soffa i samma färg som katten. 
    Blir ju perfekt, då får jag bara hoppas att Ikea tar in en klädsel i Zebramönster. 
     
  • Tazink
    Eleonor01 skrev 2013-01-26 11:25:33 följande:
    Vi har ektorp soffor å jag tycker inte att de drar åt sig trots att vår ena fäller så mycket så jag tror han blir skallig snart :) har beige blå å vit klädsel från Ikea. Dammsuger soffan varannan dag utan bekymmer. Min man hade den blåa när vi träffades å han var mindre bra på att dammsuga så då fastnade det ju. Kan det vara där skon klämmer? ;)
    Det är mycket möjligt :) Har ibland varit extra ambitiös och använt en sån där "klädavhårarrulle" på soffan, då ser den som ny ut. Kan även vara att dammsugaren börjar sjunga på sin sista vers. Men skulle ju vara skönt om soffan inte är alldeles hårig dagen efter den man dammsugit den... 
  • Coxia
    Tazink skrev 2013-01-26 13:38:11 följande:
    Det är mycket möjligt :) Har ibland varit extra ambitiös och använt en sån där "klädavhårarrulle" på soffan, då ser den som ny ut. Kan även vara att dammsugaren börjar sjunga på sin sista vers. Men skulle ju vara skönt om soffan inte är alldeles hårig dagen efter den man dammsugit den... 
    Vi har köpt ett extra munstycke till dammsugaren i någon djuraffär. Du vet en sådan platt med röda mattor under, men den har större mattyta. Det är helt genial. 
  • KaSaM

    Har vita ektorp nere och har inga problem att få bort kattpälsen bara vi använder det platta munstycket med röda remsor på, samlar upp all päls supereffektivt, tror någon variant finns på Clas Ohlson att köpa.

  • Henkeee

    Hur blev det med soffan? Fick du till slut beställa en specialdesignad zebra-klädsel?

    Ska köpa en Ektorp men kan inte bestämma vilken färg jag ska välja för att katthåret inte ska synas så mycket. Funderade på att ta med mina 5 katter till IKEA för att prova men det har inte blivit av. Lite klurigt när man har en svart, en brun, en vit, en orange och en grå.... 

    Tacksam för tips! Glad 

  • Pixie99

    Våra katter envisas också med att ta sin skönhetssömn i soffan, men vi kan rätt lätt ta bort håret med en sån där klistrig klädvårdsrulle som man köper billigt på Rusta. Det går åt minst en refill veckan, men å andra sidan, inget katthår. Har ni provat det?

  • Henkeee
    Pixie99 skrev 2023-08-17 19:10:02 följande:

    Våra katter envisas också med att ta sin skönhetssömn i soffan, men vi kan rätt lätt ta bort håret med en sån där klistrig klädvårdsrulle som man köper billigt på Rusta. Det går åt minst en refill veckan, men å andra sidan, inget katthår. Har ni provat det?


    Har ett jättebra tillbehör till vår dammsugare från Electrolux som borstar upp håret, tar med halva sofftyget också, men väldigt effektiv. Katterna är dock rädda för dammsugaren så använder nästa bara robotdammsugaren numera. Klädvårdsrulle är väldigt bra men jag har redan dåligt samvete för alla meter jag redan använder till mina kläder. Hehe. Jag kanske bara är nojig för att det är första gången vi köper en helt ny soffa, efter några klösmärken så antar jag att allt är tillbaka som vanligt igen. Obestämd Kanske borde satsa på nedanstående istället.
  • fultextad användarhandbok
    Henkeee skrev 2023-08-17 20:21:21 följande:
    Har ett jättebra tillbehör till vår dammsugare från Electrolux som borstar upp håret, tar med halva sofftyget också, men väldigt effektiv. Katterna är dock rädda för dammsugaren så använder nästa bara robotdammsugaren numera. Klädvårdsrulle är väldigt bra men jag har redan dåligt samvete för alla meter jag redan använder till mina kläder. Hehe. Jag kanske bara är nojig för att det är första gången vi köper en helt ny soffa, efter några klösmärken så antar jag att allt är tillbaka som vanligt igen. Obestämd Kanske borde satsa på nedanstående istället.
    Så fin, lilla katten!Hjärta

    Angående soffklädsel så kan man fråga katten vad den tycker om och utgå från det. Nå, vi hade också något tillbehör till dammsugaren, ett munstycke med någon borste på som var till för möbler.
  • fultextad användarhandbok
    Henkeee skrev 2023-08-17 20:21:21 följande:
    Har ett jättebra tillbehör till vår dammsugare från Electrolux som borstar upp håret, tar med halva sofftyget också, men väldigt effektiv. Katterna är dock rädda för dammsugaren så använder nästa bara robotdammsugaren numera. Klädvårdsrulle är väldigt bra men jag har redan dåligt samvete för alla meter jag redan använder till mina kläder. Hehe. Jag kanske bara är nojig för att det är första gången vi köper en helt ny soffa, efter några klösmärken så antar jag att allt är tillbaka som vanligt igen. Obestämd Kanske borde satsa på nedanstående istället.
    Så fin, lilla katten!Hjärta

    Angående soffklädsel så kan man fråga katten vad den tycker om och utgå från det. Nå, vi hade också något tillbehör till dammsugaren, ett munstycke med någon borste på som var till för möbler.
Svar på tråden Bästa soffklädsel för katt