• Tummelisa

Är detta verkligen normalt för en 4-åring?

Ja alltså han äter heeeela tiden. Idag tex:

07.30 Sonen 4år vaknar efter 12 timmars sömn 
    07:40 Frukost 1) Två husmans (till barn-TV, jag låg kvar och drog mig en stund)
    09.00 Frukost 2) Gemensam. Ca 2dl mûsli med mjölk, fyra skivor falukorv till
    10.15 Mellis 3) En banan. Skulle ut och åka pulka, han säger att han är hungrig, ingen idé att gå ut hungrig, då blir det gnäll "orkar inte gå uppför backen" osv. Var ute 45 min 10.30-11.15
    11.30 Lunch 4) Säger han är jättehungrig, äter en portion med potatis, kokt torsk och spenatstuvning. Säger han är mätt då och vi ska iväg och kolla när hans pappa spelar fotbollsmatch.
    12:30 Mellis 5) Just framkomna till fotbollen "Jag är sååå hungrig". Jag har med två husmans med korvskivor på och ett kokt ägg som han slukar.
    14.00 Mellis 6) Hemkomna och han är sååå hungrig. Äter en tallrik cornflakes original och mjölk.
    16:00 Middag 7). Klagar på hunger redan 15.30, så det blir tidigare middag än tänkt. Rotfrukssoppa med grädde och till det quesiladas fyllda med skinka och ost. Han äter en del quesiladas, men bara 3 skedar soppa (tycker inte om soppan säger han)
    18:00 Kvällsmål 8) Mannagrynsgrön en portion (2msk mannagryn och 2 dl mjölk+sylt= vanlig portion enl paketet)Dags för dusch och bad, men han gnäller att han är hungrig och jag vet det blir bråk att försöka tvätta håret på hungrig son. Därav gröt före.
    19:00 Kvällsål 9) Han säger han är hungrig igen. Äter upp resterna av det som är kvar från dagens quesiladas.
    19:30 Somnar nöjt.

Alltså låter inte detta väl mycket? Och nio mål under en dag, jag gör ju inget annat än att stöka fram och bort mat. Fler med liknande erfarenheter? Tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 20:23
    Många som frågat om han är överviktig och NEJ det är han INTE. Han var precis på 4-årskollen, så han är ju nyss vägd och mätt. Han följer exakt normalkurvan på vikten, har han gjort hela tiden. Sen ligger han en avvikelse ovanför på längden (både jag och pappan är rätt långa) och den kurvan har han ockeå följt hela tiden. Så han är ju rätt slank, inte mager utan har muskler och så men smal, inte extra fett nånstans om man säger så.

• Svar på tråden Är detta verkligen normalt för en 4-åring?
  • Edvina

Mina barn kan också hålla på och tjata att de är hungriga hela tiden i perioder. Det kan vara 30min efter måltid redan. Det där är bara en fixide, eller sug när de är uttråkade mm. Jag säger bara nej, då får du vara hungrig en stund, det är inget farligt. Äter han så där ofta kommer han snart bli överviktig! Frukost, mellis/frukt, lunch, mellis, middag ska räcka. Ev. ett litet kvällsmål om man äter tidig middag.

• Tummelisa
    hedersknyffel skrev 2013-01-27 01:45:54 följande:
    Eftersom ni inte kan hitta felet förstår jag verkligen att ni vänder till familjeliv?!

Han har förmodligen problem med sin mors bekräftelsebehov, bara hon lugnar sig ett par hekto, kommer det gå bra för grabben! Kärlek..!

Aha, att jag inte tänkte på det. Kanske måste börja ge honom lite kärlek istället då, det har jag helt prioriterat bort hittills...
  • Tummelisa
    momalolinon skrev 2013-01-27 09:39:27 följande:
    Har bara läst en del i tråden.. Kanske har någon annan frågat detta..? Men han kan inte ha magkatarr ? då kan man känna sig hungrig väldigt ofta och det lindras när man äter ofta...

Ja precis, det är ju ett annat exempel på sånt jag är ute efter, om det tex skulle kunna vara nåt sånt.
    Fast han klagar väldigt sällan på ont i magen (sist för ett par månader sen, men då fick han magsjuka så...).
    Och oftast brukar man ju känna som ett obehag i magen iaf om man har katarr - jag brukar det iaf. Men kanske inte en 4-åring riktigt kopplar det så...
    Han är ibland mellan varven lite lös i magen också. Har mjölkallergi så vi har ju uteslutit allt, men ibland kan han ju få i sig nåt ändå.
  • Tummelisa
    Edvina skrev 2013-01-27 23:17:36 följande:
    Mina barn kan också hålla på och tjata att de är hungriga hela tiden i perioder. Det kan vara 30min efter måltid redan. Det där är bara en fixide, eller sug när de är uttråkade mm. Jag säger bara nej, då får du vara hungrig en stund, det är inget farligt. Äter han så där ofta kommer han snart bli överviktig! Frukost, mellis/frukt, lunch, mellis, middag ska räcka. Ev. ett litet kvällsmål om man äter tidig middag.
    Alltså jag tror inte det är fix idé ändå. Som sagt när han klagade om hunger och fick banan så var vi ju på väg ut och åka pulka och det ville han gärna göra. Och jag vet att om jag då gått ut så hade han varit helt utan energi och legat på marken och grinat efter en vända i backen.

Överviktig har han då låååångt kvar till om du ser hur han låg på kurvor och om du skulle se hans kropp. Inget fett öht på den, jag tycker nästan han ser lite för smal ut ibland (men kanske jämför med mer runda barn då, BVC-sköterskan tyckte då allt var i sin ordning)
  • Omega83

Har han ätit på det viset länge? Tänker att han kanske befinner sig i en tillväxtspurt nu.. Hellre bra aptit än ingen aptit :)

• Mandelskorpan

Spontant skulle jag säga tillväxtperiod. Våra barn kan vräka i sig mellan varven.

Nu har jag inte läst hela tråden men jag snappade upp att han inte tål mjölk. Många ersättningsprodukter innehåller mycket mindre fett än mjölkprodukter så det kan vara bra att lägga till fett där det går, barn behöver fett och det mättar bra också. Sen så skulle jag inte ge sånt som flingor o mjölk eller mannagryn, ge något bättre mellanmål, typ havregrynsgröt med banan t.ex..

• Tummelisa
    Omega83 skrev 2013-01-28 10:20:58 följande:
    Har han ätit på det viset länge? Tänker att han kanske befinner sig i en tillväxtspurt nu.. Hellre bra aptit än ingen aptit :)
    Jo han är inte riktigt så här extrem hela tiden, men han har alltid ätit mycket sen han föddes. Men i perioder äter han inte riktigt såhär utan kanske bara massor till frukost, lunch och mellanmål och sen just middag brukar det kunna bli att han ätit rätt lite, och sen mer till kvällsfika igen.
  • Tummelisa

Igår åt han
    07:30 Två husmans
    09:30 Havregrynsgröt och ett ägg (lockade med drottningsylt på så då var det okej med havregryn och tydligen plötsligt gott tom)
    11:30 Blodpudding 3 skivor, en smörgås till
    14:00 Fika, tårta (kalas)
    17:30 Middag,  spaghetti och köttfärssås, en portion, men rätt stor, majs till
    18.30 En tallrik havregrynsgröt, en halv husmans och ett ägg.
    (Dåligt med frukt och grönsaker just denna dag ser jag nu, men så ser det inte ut normalt sett)

6 mål funkar ju bra att ge, 9 blir 3 för många. Vet inte om det var havregrynsgröten som gjorde det men tror snarare det var att han ätit så himla mycket dan innan också. Åt ju massor på onsdagen (då jag var föräldraledig) också (medan han på dagis får följa deras schema, och även om de säger att han äter massor då han serveras, så hinner han ju av förklarliga skäl inte med några extramål).

• Rocket Mania
    Tummelisa skrev 2013-01-28 13:02:43 följande:
    Igår åt han
    07:30 Två husmans
    09:30 Havregrynsgröt och ett ägg (lockade med drottningsylt på så då var det okej med havregryn och tydligen plötsligt gott tom)
    11:30 Blodpudding 3 skivor, en smörgås till
    14:00 Fika, tårta (kalas)
    17:30 Middag,  spaghetti och köttfärssås, en portion, men rätt stor, majs till
    18.30 En tallrik havregrynsgröt, en halv husmans och ett ägg.
    (Dåligt med frukt och grönsaker just denna dag ser jag nu, men så ser det inte ut normalt sett)

6 mål funkar ju bra att ge, 9 blir 3 för många. Vet inte om det var havregrynsgröten som gjorde det men tror snarare det var att han ätit så himla mycket dan innan också. Åt ju massor på onsdagen (då jag var föräldraledig) också (medan han på dagis får följa deras schema, och även om de säger att han äter massor då han serveras, så hinner han ju av förklarliga skäl inte med några extramål).
    Hur stor var det han var? Jag blir lite fnissig och ser en unge som far som ett grått streck för att bränna allt han stoppar i sig (det är betydligt mer än jag äter på en dag men jag är å andra sidan långt från en 4-åring i aktivitetsnivå).
  • Tummelisa
    Rocket Mania skrev 2013-01-28 13:22:09 följande:
    Hur stor var det han var? Jag blir lite fnissig och ser en unge som far som ett grått streck för att bränna allt han stoppar i sig (det är betydligt mer än jag äter på en dag men jag är å andra sidan långt från en 4-åring i aktivitetsnivå).
    Nyfyllda 4år, 109cm lång och 18kg tung.

Senaste dagarna har han kört "etta-tua-leken". Då springer man (tydligen) genom köket, hallen och vardagsrummet och sen tillbaka igen. Från vägg till vägg (som ett grått steck). Allt  medan man ropar "ettatuaettatuaettatua" (fråga mig varför man ropar det Drömmer).

Jag försökte få med honom till toaletten för att ta på pyjamas i förrgår kväll. Han bara sprang fram och åter, fram och åter. Jag orkade inte tjata utan sa att nu är det pyjamadags, jag går in på toan och väntar så kommer du dit.
    Och trodde i min enfald att han skulle komma när han märkte att hans publik (=jag) försvann. Men nejdå, han sprang fram och åter, fram och åter. Tillslut gick jag ut igen och sa "men kommer du inte, jag väntar ju på dig". Och han sa "Ja precis, du väntar ju på mig". (Med det ej uttalade tillägget "så varför ska jag då skynda mig" ) DödSkrattandeSolig

Tur det inet bor någon under oss.
  • Tummelisa
    Uppdatering: Tja alltså igår hade sonen knatteskuttgympa för första gången. 
    08:00 Vaknade
    8.30 - 09:00 Frukost, och då sa jag att han fick välja på havregrynsgröt och mannagrynsgröt. Han åt en tallrik mannagrynsgröt, en halv husmans och ett ägg. 
    9.15 frågade om han ville ha en banan innan vi for, men han sa han var mätt (fullt förståeligt).
    09.30 åkte iväg gympan började kl 10.00.
    Gick bra i början, men 10:30 kom han och satte sig med oss föräldrar på bänken. "Jag orkar inte mer, jag är hungrig." Så han satt där resten av tiden, till kl 11.
    11.30 -12:10 åt vi lunch på coop-restaurangen. Han åt först en hel assiett grönsaker, pizzasallad, majs, ananas och rivna morötter. Sen en ganska stor barnportion grillkorv och pommes.
    12:30 handlade vi och när vi passerade gratisbananerna sa han "åh jag är så hungrig". Så han slukade en banan.
    Gjorde nåt ärende och kom hem 13:30.
    14:00, hungrig igen, åt mellis, smoothie (en banan, 3dl jordgubbar, 1.5dl hallon och blåbär, 1/5dl havregryn och 1dl havremjölk.) Åt ca 3/4 av detta
    16:00-16:30 Tidig middag en portion spaghettei och k-sås (fiberpasta) + resten av smoothien
    18:30 Kvällsfika, mussli+flingor+mjölk.

Ska nästa gång ta med nån frukt till gympan också, så han kanske får äta just före, eller mitt i då det är drickpaus. Lite konstigt att det ska behövas, han åt ju en rejäl frukost tyckte jag. Men han var ju också verkligen hungrig efteråt.     

Svar på tråden Är detta verkligen normalt för en 4-åring?