• Anonym

    Nån som är kontaktfamilj / kontaktperson?

    Mina barn (3 och 6år) har en kontaktperson som dom träffar 4 timmar varje vecka, för att vi har sånt litet nätverk. Det är bestämt att det skulle vara varje vecka men hela hösten blev det varannan istället för kontaktfamiljen var upptagna och hon hade egna beskymmer med sitt jobb. Det är bestämt att jag som är mamman ska vara med. Undrar om någon som jobbar som det vet hur man brukar göra vid lämning och hämtning? Jag saknar körkort så för mig tar det 2 timmar att hämta på dagis och skola och sen ta oss dit, och lika lång tid hemfärden (nu får vi skjuts av barnens pappa när vi ska hem men tänkte mer på vägen dit. Brukar kontaktpersonen / familjen skjutsa då?

    Undrar också om någon som jobbar som detta vet hur det brukar vara när det gäller kontakt emellan besöken,  om man brukar kunna ringa spontant för att prata eller be om hjälp med nåt litet nån gång? Eller är det alltid så att det är timmarna som gäller och därimellan har man ingen kontakt alls?  

  • Svar på tråden Nån som är kontaktfamilj / kontaktperson?
  • Anonym (Skorpan)

    Hej vi är kontakt familj och det ligger i vårat uppdrag att hämta och lämna barnen. Har kontaktfamiljen bil Och körkort så bör dom absolut hämta ih lämna och är det bara 4 timmar så velar det konstigt att dom inte gör det då din "Fria tid för svinner till transport" Kolla med din handläggare på kontaktfamiljs enheten och fråga vad som står i deras kontrakt ? Och berätta även att det bara varit varannan vecka och inte varje och att det blir dålig kontinuitet för barnen. Lycka till

  • Anonym
    Anonym (Skorpan) skrev 2013-01-27 15:57:07 följande:
    Hej vi är kontakt familj och det ligger i vårat uppdrag att hämta och lämna barnen. Har kontaktfamiljen bil Och körkort så bör dom absolut hämta ih lämna och är det bara 4 timmar så velar det konstigt att dom inte gör det då din "Fria tid för svinner till transport" Kolla med din handläggare på kontaktfamiljs enheten och fråga vad som står i deras kontrakt ? Och berätta även att det bara varit varannan vecka och inte varje och att det blir dålig kontinuitet för barnen. Lycka till

    Tack för svaret. Jag är med barnen varje gång hos kontaktfamiljen så fri tid för mig försvinner inte, (kontaktpersonen ska vara stöd för mig också)  men det är väldigt omständigt för mig att först åka buss till skolan och hämta dottern och sen åka buss till dagis och hämta sonen och sen ta oss hem till dom eller dit vi ska tar 2 timmar och blir flera bussbyten trötta och griniga barn och jag har dessutom svårt att åka buss, tycker det är jättejobbigt att trängas med allt folk och har kännts som jag ska svimma ibland.

    Jag tror inte det står något om det i kontraktet eftersom jag hela tiden är med hos kontaktpersonen, men kanske borde ta upp det med handläggaren så vi kan bestämma något, men tänkte höra mig för lite här hur andra brukade göra först.. Jag har berättat för handläggaren att det bara blev varannan vecka bara i höstas, så om det inte blir bättre nu så får vi ta upp det med kontaktpersonen sa hon.  
  • Anonym

    Hon är kontaktperson åt mig och barnen (hon har tidigare jobbat som kontaktfamilj). såg att jag kallat henne vår kontaktfamilj av misstag.

Svar på tråden Nån som är kontaktfamilj / kontaktperson?