• Poppan

Tvångshandlingar?

Min sambo har en dotter i tonåren som har en del udda beteenden, som ritualer.
    När hon är ensam utför hon upprepade handlingar nästan maniskt, t ex öppnar/stänger skåpdörrar. Hon suckar och andas rätt högljutt och har andra märkliga ljud för sig, nästan som stön.
    Det känns ibland som hon "låser" sig och inte kommer vidare i en tankeloop eller rörelse, tex fastnar i hallen innan hon ska ut genom dörren. Eller upprepar samma fråga 10-20 ggr trots att hon fått ett svar.
    Jag börjar tycka att det är obehagligt och känner att jag undviker henne.

• Svar på tråden Tvångshandlingar?
  • EllinorE

Låter som en blandning mellan tvångshandlingar och tourette, fast det kan ju inte jag, eller någon annan, avgöra - utan hon behöver komma till en doktor. Vad säger din sambo?
    Annars kan du kanske poängtera att hon gör det och fråga varför hon känner att hon måste göra det.
    Ofta försöker man dämpa en tanke genom att utföra en handling som gör att man tänker på något annat.
    Eller så tror man att något kommer att hända om man inte genomför sina handlingar. Ibland både och. Så fråga henne! 

• Poppan

Vi kan inte prata om det, han har en inställning till psykisk ohälsa som verkar härstamma från 60-talet tyvärr.
    Tror han ser det som en personlig förlämpning och inget han vill veta av.

Det är en jättegullig tjej, blyg och lite lillgammal. Tidvis har vi bra kontakt hon och jag men man måste gå väldigt varligt fram när man närmar sig henne, det blir lite återvändsgränd eftersom hennes pappa så kategoriskt stoppar huvudet i sanden.

Försöker ibland prata med henne om lite känsligare saker men hon låser sig direkt och hamnar i sina tankelopar.

Svar på tråden Tvångshandlingar?