• MysFia

Helammar men ska börja men "vanlig" mat, vet ingenting. Hjälp !

Jag har en 6,5 månaders bebis och har börjat fundera kring det här med ”riktig” mat. Jag helammar fortfarande men har sedan han var ca 5 månader givit lite gröt samt lite smakisar av burkmat (väldigt lite, har inte bytt ut några amningar).

Jag ska börja arbeta när barnet är 8 månader så jag måste gå över till "vanlig" mat innan dess, men har som sagt ingen erfarenhet alls av vad och hur.

Jag tar tacksam emot råd om vad och när era 6-8 månaders äter!

Ska man ge välling och eller gröt? När ger man detta, bara på kvällen och morgonen?

Jag tänkte göra egen barnmat, är det något speciellt man bör tänka på då? Något de inte får äta? 

Hur börjar man introducera mat? Byter man helt enkelt ut en amning mot mat?

Ska jag byta ut någon amning mot ersättning eller är välling bättre?

Jag nattammar fortfarande, hur gör jag med detta ? När ger ni era 7-månaders sista måltiden innan läggdax och vad ger ni då  ? Välling ? Ersättning ? Vad ska pappan ge om han vaknar mitt i natten och vill ha mat ? Ersättning eller vatten ? 

Jag kan tyvärr inte fortsätta amma då jag reser mycket i mitt arbete och även är borta över vissa nätter. Pappan kommer vara hemma med barnet.    

Alla tips, råd och information mottages tacksamt !!

• Svar på tråden Helammar men ska börja men "vanlig" mat, vet ingenting. Hjälp !
  • Harmagedon

Men nån folder från BVC om barnmat har ni väl fått?

Byt ut amningen mot ersättning. Inte välling eller gröt. Introducera sedan mat i det tempot barnet vill. Man kan köra på purreer eller BLW.

• mikroE

Läs vad livsmedelsverket säger och sedan är det bara att mata på. Du måste ju inte helt sluta amma bara för att du börjar jobba utan om du tycker det är OK så kan du fortsätta amma morgon, kväll och natt om du vill men självklart kan du sluta. Slutar du amma bör du nog ge gröt, välling eller ersättning åtminstone på kvällen. Jag personligen hade helst gett ersättning eller gröt och undvikit välling om det gått.

Vår dotter är ungefär lika gammal som din men jag ska inte börja jobba än så vi kör ganska sakta med introduceringen. Än så länge ger vi gröt på förmiddagen och låter henne smaka lite på det vi äter i övrigt. Nästa månad kommer jag jobba in ett mellanmål och börja låta henne äta lite mer av kvällsmaten. Om jag behövde skynda på matintrot lite mer hade jag redan nu gett henne gröt på förmiddagen, låtit henne äta lite till lunch och middag samt erbjudit annat till mellanmål som frukt och bara gett bröstet i nödfall. Jag hade behållit amning morgon, kväll och eventuellt på natten för jag tror det är bra för barn under lång tid. Jag hade låtit henne smaka ersättning och välling för att ha det som ett alternativ på dagar då hon kanske äter mindre när jag jobbar. Så hade jag gjort, men det finns olika sätt.

• keron
    mikroE skrev 2013-01-27 23:29:15 följande:
    Läs vad livsmedelsverket säger och sedan är det bara att mata på. Du måste ju inte helt sluta amma bara för att du börjar jobba utan om du tycker det är OK så kan du fortsätta amma morgon, kväll och natt om du vill men självklart kan du sluta. Slutar du amma bör du nog ge gröt, välling eller ersättning åtminstone på kvällen. Jag personligen hade helst gett ersättning eller gröt och undvikit välling om det gått.

Vår dotter är ungefär lika gammal som din men jag ska inte börja jobba än så vi kör ganska sakta med introduceringen. Än så länge ger vi gröt på förmiddagen och låter henne smaka lite på det vi äter i övrigt. Nästa månad kommer jag jobba in ett mellanmål och börja låta henne äta lite mer av kvällsmaten. Om jag behövde skynda på matintrot lite mer hade jag redan nu gett henne gröt på förmiddagen, låtit henne äta lite till lunch och middag samt erbjudit annat till mellanmål som frukt och bara gett bröstet i nödfall. Jag hade behållit amning morgon, kväll och eventuellt på natten för jag tror det är bra för barn under lång tid. Jag hade låtit henne smaka ersättning och välling för att ha det som ett alternativ på dagar då hon kanske äter mindre när jag jobbar. Så hade jag gjort, men det finns olika sätt.
    Hade gjort likadant.
  • Ramborg

Vi gav vår tös ersättning tills hon var ett år. Mat först, sedan ersättning tills hon slutade äta. Då behöver man inte vara orolig för att hon får i sig för lite oavsett hur många portioner mat man erbjuder per dag. Först kanske bara smakportioner. Sedan, om barnet är intresserad, mer och mer riktig mat.

Inget salt, ingen spenat, inga rödbetor, inga rabarber. Det är väl det man behöver tänka på ungefär, har jag för mig.

42.
  • MysFia

Tack för er input.

Jag har inte fått någon information från bvc än. Ska på 6-månaders kontroll i veckan (har blivit uppskjutet pga sjukdom), så jag kanske får någonting då.  

Jag läste lite på 1177 också och de hade mycket bra information.

Men varför ska man inte ge välling ? Är ersättning bättre ?

Hur har ni gjort på natten ? Ska man ge ersättning eller kan man vänja av med nattmålen helt ?

Sen en dum fråga, men ger man eventuell välling och/eller vatten i samma typ av flaska som man ger ersättning? Jag har Mendela, den gula.  

• Ramborg

Ersättning är bättre när de är små, har jag fått höra nånstans. Jag tror att ersättning (som ju är mjölk) innehåller lite andra näringsämnen än välling (som ju i princip är flytande bröd). Upp till året gav jag min tös ersättning, på slutet blandat med välling för det verkar som hon blir mättare av välling.

Jag har inte gett nattmat sedan hon var tre månader. Men tills hon var tio-tolv månader väckte jag henne vid 23 och ammade, eller gav en flaska. Sedan sov hon hela natten. (Ja, jag fattar att jag haft en himla tur.)

Jag använder samma flaskor men större storlek på napparna för ersättning (stl 2) och välling (stl 3 och stl x).

42.
  • colanappen

med min första gav jag helt enkelt mat i större portioner all eftersom... fotsatte amma efter maten tills han inte var intresserad av det längre.... kvällsmål var fortfarande amningen.... 

• Natulcien
    MysFia skrev 2013-01-28 09:30:22 följande:
    Tack för er input.

Jag har inte fått någon information från bvc än. Ska på 6-månaders kontroll i veckan (har blivit uppskjutet pga sjukdom), så jag kanske får någonting då.  

Jag läste lite på 1177 också och de hade mycket bra information.

Men varför ska man inte ge välling ? Är ersättning bättre ?

Hur har ni gjort på natten ? Ska man ge ersättning eller kan man vänja av med nattmålen helt ?

Sen en dum fråga, men ger man eventuell välling och/eller vatten i samma typ av flaska som man ger ersättning? Jag har Mendela, den gula.  
    Ja, ersättning är mycket mer näringsrikt än välling, och mer anpassat för en liten bebis. Välling är mest bara bukfylla.
Svar på tråden Helammar men ska börja men "vanlig" mat, vet ingenting. Hjälp !