• drpepper

Nan eller Babysemp?

Vad använder du till ditt barn och varför. Motivera gärna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nan eller Babysemp?
  • Emppo

Vi använde NAN, den sägs vara snällare mot magen, så just därför.

• Pumpkin

Vi använde Babysemp till sonen och kommer göra detsamma till barnet som föds nu i maj. Det görs i Sverige, används på de flesta BB-avdelningar och det var det som människor i min närhet använde, så då blev det så.

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillpyret BF 130504
  • annakarin75

Sonen bajsade så otroligt ofta när han åt Babysemp, ofta både före, under och efter en måltid, så vi bytte till NAN och det blev väldigt stor skillnad.

• drpepper
    Pumpkin skrev 2013-01-28 09:51:53 följande:
    Vi använde Babysemp till sonen och kommer göra detsamma till barnet som föds nu i maj. Det görs i Sverige, används på de flesta BB-avdelningar och det var det som människor i min närhet använde, så då blev det så.

Vi hade oxå Babysemp till vårt första barn och var nöjda med det. Får man fråga hur ni tänker inför 2:an? Har ni bestämt er för ersättning i förväg redan? Jag misslyckades totalt med amningen, både baby och jag kämpade med blod, svett och tårar i 6 v innan alla sade SLUTA NU. Såhär i efterhand kan jag känna att 6 v av den första mysiga tiden helt försvann i ett enda amningshelvete. Nu är 2:an snart här och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Min BM vill såklart att jag ska ge det ett försök. Min man låter mig göra precis hur jag vill men föredrar nog flaska i o m att det blev så bra sist. Jag känner lite som att jag är en "fuskare" om jag inte ens försöker amma. Skulle vilja amma om man visste att man skulle lyckas denna gång... Åh så svårt detta är...
  • beccagranen

Börja med babysemp, men bytte till nan då sonen kräktes mycket. Fick rekorenderat av bvc att testa då nan är mildare mot magen. Flera i min närhet har samma erfarenheter.

• Karin 748

NAN tyckte sempen klumpade och skummade så mycket.. Blir NAN till tvåan också. 

• annakarin75
    drpepper skrev 2013-01-28 10:00:01 följande:

Vi hade oxå Babysemp till vårt första barn och var nöjda med det. Får man fråga hur ni tänker inför 2:an? Har ni bestämt er för ersättning i förväg redan? Jag misslyckades totalt med amningen, både baby och jag kämpade med blod, svett och tårar i 6 v innan alla sade SLUTA NU. Såhär i efterhand kan jag känna att 6 v av den första mysiga tiden helt försvann i ett enda amningshelvete. Nu är 2:an snart här och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Min BM vill såklart att jag ska ge det ett försök. Min man låter mig göra precis hur jag vill men föredrar nog flaska i o m att det blev så bra sist. Jag känner lite som att jag är en "fuskare" om jag inte ens försöker amma. Skulle vilja amma om man visste att man skulle lyckas denna gång... Åh så svårt detta är...
    Kan du inte testa, men du behöver ju inte ge det 6 veckor denna gång?
    Det låter ju som om du skulle vilja amma och tänkt om det fungerar jättebra från första början denna gång? Det kan ju verkligen göra det. Du kan ju ge det 2 veckor bara, eller nåt? Blir det lika jobbigt som sist, så är det ju bara att sluta. Denna gång vet du ju hur du ska göra med ersättningen och sådär så det blir ju lätt att byta.  
  • Pumpkin
    drpepper skrev 2013-01-28 10:00:01 följande:

Jag har aldrig velat amma och kommer inte göra det den här gången heller, så det blir Babysemp (om det funkar alltså, annars får vi ju testa NAN) från start precis som med första barnet.

Om du verkligen vill amma så tycker jag du ska prova, men om du inte vill så ska du inte känna att du MÅSTE. För det måste man inte alls, det är viktigare att man mår bra och kan vara en fungerande mamma till sin nyfödda bebis
  • drpepper
    Pumpkin skrev 2013-01-28 10:15:31 följande:
    Jag har aldrig velat amma och kommer inte göra det den här gången heller, så det blir Babysemp (om det funkar alltså, annars får vi ju testa NAN) från start precis som med första barnet. Om du verkligen vill amma så tycker jag du ska prova, men om du inte vill så ska du inte känna att du MÅSTE. För det måste man inte alls, det är viktigare att man mår bra och kan vara en fungerande mamma till sin nyfödda bebis

Gaah vad svårt det är! Känner mig såå kluven. Vill ha en härlig spädbarnstid. Det är vad jag vill. Jag jag känner att "alla" förväntar sig att man borde ha försökt iaf. Men jag måste ju säga att med flaskan fick vi en mätt och nöjd bebis som aldrig skrek och som sov hela nätterna fr början. DET är ju rätt härligt och sådant tackar man ju inte nej till.
  • Pumpkin
    drpepper skrev 2013-01-28 10:22:48 följande:

Gaah vad svårt det är! Känner mig såå kluven. Vill ha en härlig spädbarnstid. Det är vad jag vill. Jag jag känner att "alla" förväntar sig att man borde ha försökt iaf. Men jag måste ju säga att med flaskan fick vi en mätt och nöjd bebis som aldrig skrek och som sov hela nätterna fr början. DET är ju rätt härligt och sådant tackar man ju inte nej till.
    Men du ska inte bry dig om vad andra tycker, tänker och förväntar sig. Det ska du fullständigt skita i faktiskt. Du/ni ska göra det som känns rätt för dig/er. Inget annat. Har ert första barn på något sätt farit illa av att h*n fått ersättning istället för bröstmjölk (bortsett den allra första tiden)? Troligtvis inte. Det har då inte vårt barn i alla fall. 

Min man var ytterst tveksam till ersättning innan sonen föddes, för man "ska" ju amma. Han tyckte det var jättekonstigt att jag inte ville, men eftersom brösten sitter på mig och jag inte ville så var det jag som fick ta det beslutet - och maken är SÅ nöjd att det blev som det blev. Han och sonen fick en helt fantastisk relation redan från början eftersom han kunde göra allt med sonen som jag kunde, ingen av oss var "viktigare" än den andra eftersom båda hade tillgång till mat att ge sonen. Så den här gången har det inte varit någon diskussion alls, jag tror t o m att maken skulle bli lite ledsen om jag valde att amma den här gången. Inte för att han skulle säga det eller neka mig det, och inte för att jag skulle bry mig om det, men han skulle nog som sagt bli lite besviken. 
  • drpepper
    Pumpkin skrev 2013-01-28 10:30:09 följande:
    Men du ska inte bry dig om vad andra tycker, tänker och förväntar sig. Det ska du fullständigt skita i faktiskt. Du/ni ska göra det som känns rätt för dig/er. Inget annat. Har ert första barn på något sätt farit illa av att h*n fått ersättning istället för bröstmjölk (bortsett den allra första tiden)? Troligtvis inte. Det har då inte vårt barn i alla fall.  Min man var ytterst tveksam till ersättning innan sonen föddes, för man "ska" ju amma. Han tyckte det var jättekonstigt att jag inte ville, men eftersom brösten sitter på mig och jag inte ville så var det jag som fick ta det beslutet - och maken är SÅ nöjd att det blev som det blev. Han och sonen fick en helt fantastisk relation redan från början eftersom han kunde göra allt med sonen som jag kunde, ingen av oss var "viktigare" än den andra eftersom båda hade tillgång till mat att ge sonen. Så den här gången har det inte varit någon diskussion alls, jag tror t o m att maken skulle bli lite ledsen om jag valde att amma den här gången. Inte för att han skulle säga det eller neka mig det, och inte för att jag skulle bry mig om det, men han skulle nog som sagt bli lite besviken. 

Tvärtom har vår dotter varit så himla harmonisk och nöjd jämt. Och hon är sjuk jättesällan, mkt mindre än många barn som ammats. Hur det blir med allergier och sånt får man se i framtiden. Känner såå igen mig i det du beskriver kring relationen pappa - barn. Hur stark och fin den blir så tidigt pga att båda föräldrar kan vara lika närvarande vid matstunden som är den primära uppgiften inledningsvis. Vårt barn blev aldrig mammig eller pappig utan vi var lika viktiga och bra i hennes ögon. Det är först idag när hon är 2,5 år som man märker att det är nåt särskilt med far & dotter relation ;)
  • annakarin75

Hmm, förvänta dig inte att nästa sover hela natten direkt bara för att du ger ersättning. Min 3-månaders började förra veckan sova längre än 3 timmar åt gången.

Svar på tråden Nan eller Babysemp?