• Anonym

Försenad studiemedel, vad händer med SGI??

Hej!

Jag är tjänsteledig från mitt jobb 50%, jobbar 50% och har studerat 100% sedan januari 2012. Jag är gravid och har ca 2,5 till barenet kommer. Nu när jag skulle söka CSN bidrag för mina sista 3 månader är det strul då de inte hunnit få mina poäng från högskolan och därmed inte kan bevilja bidraget just utan måste vänta iallafall 4 v till tills poängen kommer. Nu undrar jag VAD händer med SGI?? Den nollas väl inte hursomhelst. Jag har ju 150 % sysselsättning, men jag vet ju inte när jag kommer få mitt bidrag.

MVH   

• Svar på tråden Försenad studiemedel, vad händer med SGI??
  • Försäkringskassan

Hej!

Du är skyddad i din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så länge du är beviljad studiemedel från CSN. Om du inte får studiemedel för de sista tre månaderna, kommer Försäkringskassan att utreda vilken SGI som ska gälla för dig.

Läs gärna mer i vår vägledning:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Sune, handläggare 

• Anonym

ok, men vad är svaret på frågan? Jag vet att det kommer att utredas. Den nollas alltså om jag inte skulle bli beviljad CSN?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du inte får studiemedel beviljat för perioden så får man som sagt utreda vilken SGI som gäller för dig. Om du inte har något annat SGI-skydd så kan det innebära att din SGI blir noll. Du kan ta ut föräldrapenning för att täcka upp tills barnet kommer men det får du göra som tidigast 60 dagar innan barnet kommer, eller om du har ett barn sedan tidigare som du kan begära föräldrapenning för.

Om du har ytterligare frågor gällande SGI i samband med graviditet och föräldrapenning kan du gå in på forumet Fråga om föräldraförsäkringen istället.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Försenad studiemedel, vad händer med SGI??