Kinya skrev 2013-03-26 12:55:46 följande:
Varför har han tider alls? Har han visat att han inte kan sköta skolan, läxor och fritid? Annars ser jag ingen vits med tider alls.
Min mamma sa en gång att hon aldrig gav mig och min bror tider. Naturligtvis var vi tvungna att vara hemma till middagen eller om vi skulle någonstans vid en viss tid men i övrigt inga tider alls. Hon sa att det helt enkelt aldrig blev aktuellt då vi båda två var väldigt skötsamma. Vi skötte skolan och läxorna utan att hon behövde säga åt oss att göra det samt så kom vi hem från kompisar i rimlig tid. När jag var liten och var ute och lekte sa hon bara att jag inte fick vara ensam ute på kvällen så när den sista kompisen gick hem så skulle jag också göra det.
Men säg nu att din bonusson inte sköter sin skola och tider lika bra som jag och min bror gjorde. Jag tycker ändå att han har stränga regler. Varför ska han vara hemma kl. 20 om han inte behöver ha släckt lampan förrän kl. 22.30? Han är ju ändå 15 år och kan väl få bestämma själv om han vill spendera sin kväll med er, själv på sitt rum eller hemma hos kompisar. Sen kan man ju ställa krav som att han inte ska vara ute och drälla sent på kvällarna i farliga områden eller att man vill hämta honom med bil om det är långt hem så att man vet att han kommer hem ok eller att han ringer innan han kör från kompisen så man vet att han är på väg.
Varför måste han göra läxorna direkt efter skolan? Räcker det inte att läxorna blir gjorda?
Jag tror att det är viktigt att ha regler av en förståelig anledning och inte bara därför att. Därför tror jag att regler som "Du måste göra dina läxor i tid" är bättre än "Du måste göra dina läxor direkt efter skolan". Samt att reglen: "Du måste gå och lägga dig senast kl. 22.30" är bättre än "Du måste vara hemma kl. 20" för att den första finns till för att tonåringen ska få sova tillräckligt, vilket är en anledning tonåringen förstår även om h*n inte alltid håller med om den exakta tiden.
Jag vill då tillägga att både jag och min bror har haft bra betyg och gått naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Jag är utbildad biolog (Lunds universitet) och min bror (som är yngre än jag) läser på högskolan. Så att stränga tider skulle vara nödvändigt för att barn lyckas bra i skolan är inte sant. Det kan vara så för vissa individer medan andra tidigt är mogna att själv ta ansvar. Jag tror att de allra flesta mognar tidigare när det gäller ansvarstagande om de har föräldrar som låter dem ta ansvar själva tidigt. Frihet under ansvar. Frihet så länge de sköter sig.
Regler i onödan riskerar att leda till en tonåring som gör revolt.