• Snow Falls

Följas åt i utredningen?

Hej!
    Jag och min sambo har försökt att få barn i lite mer än 3 år nu utan resultat.
    I dec -11 startades en utredning som vi tvingades att avsluta pga jobb + att vi inte kunde känna oss trygg med den förra läkaren.

Så nu är det dags igen att ta upp utredningen hos en ny läkare som faktiskt kan ngt om barnlöshet. 

Så finns det någon där ute som vill följas åt till ett plus?       

Längtar, drömmer och hoppas
  • Svar på tråden Följas åt i utredningen?
  • Splash

Har en fråga , kostar själva läkarbesöket för IVF i Falun när man ska dit första gången för utredning?

• Thotis90
    Splash skrev 2013-02-22 19:04:40 följande:
    Har en fråga , kostar själva läkarbesöket för IVF i Falun när man ska dit första gången för utredning?
    Skall Ni till IVF-kliniken?
    Barnlöshetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Splash
    Thotis90 skrev 2013-02-22 21:06:14 följande:
    Skall Ni till IVF-kliniken?

Ja vi ska till IVF kliniken i Falun.
  • Splash

Om läkarbesöket kostar första gången eller hur de nu gör de har jag ingen aning och de skulle jag veta om de är någon annan som har betalat till privat kliniken i Falun IVF.

• Thotis90
    Splash skrev 2013-02-23 08:12:58 följande:
    Om läkarbesöket kostar första gången eller hur de nu gör de har jag ingen aning och de skulle jag veta om de är någon annan som har betalat till privat kliniken i Falun IVF.
    Jag har undrat detsamma. Om de inte tar hänsyn till våra önskemål på kvinnokliniken tänkte vi vända oss till IVF-kliniken. Vi har dock ingen aning om vad avgifterna för utredning är där. Jag antar att man får ringa och fråga...
  • Splash
    Thotis90 skrev 2013-02-23 13:39:36 följande:
    Jag har undrat detsamma. Om de inte tar hänsyn till våra önskemål på kvinnokliniken tänkte vi vända oss till IVF-kliniken. Vi har dock ingen aning om vad avgifterna för utredning är där. Jag antar att man får ringa och fråga...

Jag får nog ta och ringa på måndag och se om utrednings mötet kostar som tex ett vanligt läkarbesök eller om det är andra kostnader
  • Splash
    Thotis90 skrev 2013-02-23 13:39:36 följande:
    Nu har jag ringt till privat IVF kliniken i Falun och frågat hur mycket själva utredningen kostar och de ligger på 3200 kr men då ingår en del saker i deras undersöking.
  • Splash

Någon som ver hur lång själva utredningen är innan själva IVF/inseminationen görs?

Har inte börjat med någon hormonbehandling utan väntar just nu bara på provsvaren om man ska behöva hormonbehandling eller inte! 

• Esperanza80

Hej!

Jag och sambon har försökt i 1 år utan ett enda plus. Vi var på vårt första besök för utredning idag på en privat klinik i Stockholm. 
    Läkaren kunde se att jag har iaf 1 blåsa som kommer vara cirka 20mm på söndag/måndag.

Vår läkare sa att om mina blodprover är normala och spermaprovet är normalt så kommer vi att försöka med IVF direkt. Dvs ingen spolning av äggledare osv innan - om jag själv inte nödvändigtvis ville... men vi vill bli hjälpta så fort som möjligt. Hoppas bara inte det är något fel på mina hormoner... är lite rädd för det... Eller på sambons sperma såklart... 

Jag ska lämna blodprov 2 april och sen har vi nästa besök 8 maj... denna väntan...          

• Splash
    Esperanza80 skrev 2013-03-21 20:56:22 följande:
    Hej!

Jag och sambon har försökt i 1 år utan ett enda plus. Vi var på vårt första besök för utredning idag på en privat klinik i Stockholm. 
    Läkaren kunde se att jag har iaf 1 blåsa som kommer vara cirka 20mm på söndag/måndag.

Vår läkare sa att om mina blodprover är normala och spermaprovet är normalt så kommer vi att försöka med IVF direkt. Dvs ingen spolning av äggledare osv innan - om jag själv inte nödvändigtvis ville... men vi vill bli hjälpta så fort som möjligt. Hoppas bara inte det är något fel på mina hormoner... är lite rädd för det... Eller på sambons sperma såklart... 

Jag ska lämna blodprov 2 april och sen har vi nästa besök 8 maj... denna väntan...          
    Det är jobbigt med denna väntan på provsvar och besöken till kliniken. Man vill helst ha allt avklarat.
    Jag och min sambo vi går på privat kliniken i Falun som säkert samarbetar med Stockholms kliniken kan ja tänka mig!

Men hoppas att de går bra för er att ni börjar sparka igång de ganska häftigt på kliniken {#emotions_dlg.flower}
  • lolitax

Hej alla

Hoppas jag också kan få vara delaktig här i eran tråd!

Jag och sambo har försökt få barn sedan förra våren, inget händer *suck*
    Har kontaktat en barnmorska där jag bor som sa att vi skulle kontakta en klinik som utför
    fertilitetsutredningar =) Ringde idag ett av numren jag fick och ska på utredning 13 juni!

Är nervös!

Någon som varit på serafen i stockholm ? Vad fick ni göra första besöket ?

Kram

• Esperanza80

Hej lolitax!
    Vilken tur att du fick tid så snabbt! Innan semestern och allt! Vi fick vänta 4 mån på att ens få starta utredning..

Vi gick hos Mama Mia i Sthlm och de tog blodprover för att kolla mina hormoner efter ägglossning. Hade tur för jag var typ 2 dagar innan ägglossning på mitt första försök så han kunde genom vaginalt ultraljud se att själva ägglossningen såg normal ut!
    Sen får ju din kille lämna spermaprov, men inte samma dag utan han får en remiss..
    Ev får du göra en äggledarspolning framöver men den brukar inte göra ont om det inte är stopp (har jag hört/läst).

Lycka till 13/6!! :)

• lolitax
    Esperanza80 skrev 2013-05-15 20:11:31 följande:
    Hej lolitax!
    Vilken tur att du fick tid så snabbt! Innan semestern och allt! Vi fick vänta 4 mån på att ens få starta utredning..

Vi gick hos Mama Mia i Sthlm och de tog blodprover för att kolla mina hormoner efter ägglossning. Hade tur för jag var typ 2 dagar innan ägglossning på mitt första försök så han kunde genom vaginalt ultraljud se att själva ägglossningen såg normal ut!
    Sen får ju din kille lämna spermaprov, men inte samma dag utan han får en remiss..
    Ev får du göra en äggledarspolning framöver men den brukar inte göra ont om det inte är stopp (har jag hört/läst).

Lycka till 13/6!! :)
    Hej
    Ja eller hur, även fast 13 juni känns som en evighet, men det kommer nog gå fort. När man får remiss för att lämna sperma prov, ska man åka dit och göra det, eller kan man lika gärna göra det hemma för att sen åka?
    Vore ju nästan lättast om man kunde göra det direkt när man är där om man ändå ska kolla upp dom små rackarna, hehe tycker iallafall jag!

Hur gick det för dig den 8:e maj?
    Tack för ditt svar och lycka till du med!
  • Thotis90
    lolitax skrev 2013-05-17 21:03:27 följande:
    När man får remiss för att lämna sperma prov, ska man åka dit och göra det, eller kan man lika gärna göra det hemma för att sen åka?
    Det är valfritt. Man måste dock ta sig till kliniken inom en timme från att provet är levererat, så att säga. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • lolitax

Spännande! Jag är nervös och förväntansfull på engång!

Det jobbiga är att jag har haft en känsla sedan jag blev sexuellt aktiv att "jag kommer inte kunna få barn"
    Vet inte vart denna känsla kommer ifrån... Hoppas den inte stämmer och att det är något som bara suttit i mig

• Esperanza80

Det är precis som Thotis90 skriver ang testet! Beror ju på lite hur nära kliniken du bor. En kompis till mig gjorde testet hemma men sperman fick inte kylas ner så han fick hålla burken nära kroppen eller nåt sånt tror jag... Min sambo gjorde testet på kliniken för vi hade några mil dit... Blev enklast så!

Jag har på något vis också haft en sådan känsla - att det inte skulle fungera för mig. Vet inte varför...

• Esperanza80

Just det, glömde svara på hur det gick för oss! Vi bytte dag o var där 10/5. Allt gick bra!! Alla tester är super! Så vi är helt enkel "oförklarligt barnlösa" sa läkaren...
    Vi har fått en remiss skickad till Karolinska för IVF och jag har ringt vårdgarantin flera ggr för att skynda på men eftersom läkaren skulle vänta på våra hiv-test och mitt Rubellatest så kommer våra papper komma fram imorgon och då ska jag ringa vårdgarantin igen för direkt när de ser att våra papper är hos Karolinska skulle de skicka oss vidare till St Göran. Tyvärr kommer vi inte hinna med både ett första besök, sprutor och äggplock innan semestern (det var ingen direkt kö tid fatta jag det som) så IVF startas i aug/sep.

I juni ska jag spola mina äggledare (inte för att jag måste utan för att jag vill själv) och sen har jag fått pergotime för att förstärka min ägglossning. Har dock redan ägglossning o regelbunden cykel.

• Thotis90

Jag har ÄNTLIGEN fått en tid för spolning! Gråter *glädjetårar* Det var min gulliga kurator på kvinnokliniken som drog i några trådar, så den 15/7 kl.10:30 skall jag dit (då är jag på dag 7-11, beroende på när mensen behagar att komma).

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Följas åt i utredningen?