• Anonym (??)

Soctanten har nog tappat sin telefon!!

Hej!

Vet inte om jag placerat tråden rätt, men visste inte annars var jag skulle lägga den.

Jag är en pappa till en son på 6 år. Barnets mamma och jag är separerade sedan 5.5 år tillbaka.  
    Nu är det såhär att mamman blivit anmäld till socialen då det finns oro för vårt barn. 

I torsdags fick jag hem ett brev där det stod att vi blivit kallade på möte idag  (måndag/em). Jag bor 15 mil ifrån barnet och mamman och där mötet skall vara. Jag jobbar också varje dag (mån/fre). På mitt jobb är jag en mycket viktig person som verkligen behövs då vi lagar maskiner från hela sverige. Jag är den enda som har hand om denna typen maskiner i halva sverige. Sen finns det en annan  som har hand om den andra halvan.
    Anledningen till att jag skriver detta om mitt jobb är för att ni ska förstå hur svårt det är för mig att få ledigt. Vill jag ha ledigt måste jag meddela detta minst en vecka innan. Annars går det inte lösa!

Hela fredagen försökte jag få tag i handläggaren på socialen för att tala om att jag inte kunde få ledigt och ifall jag kunde boka om till en annan dag. Inget svar på hela dagen! Ringde säkert en 15-20 gånger men kom bara till telefonsvararen. Ringde då till kontoret, utan svar!
    Har återigen idag, hela fm, försökt få tag i dem, utan svar!

Varför skickar man ut en lapp där man avslutar med " Har du några frågor eller funderingar så ring xxxx på xxxx-xxxxxxx!

Vad kan jag göra? Mötet började för 40 min sedan och jag har jättedåligt samvete för att jag inte dykt upp, men jag har ju försökt att få tag på dem på alla möjliga vis. Har också skickat mejl till handläggaren, men vet ej om hon läst det då jag inte fått någon "bekreftelse". 

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om detta. Har jag gjort fel? Är det mitt fel att de inte svarar i sin telefon?

Jag är så rädd att jag ska få en "dålig-pappa-stämpel" eftersom jag inte dök upp, men samtidigt så har jag ju försökt allt vad jag kan för att få tag i dem!  

• Svar på tråden Soctanten har nog tappat sin telefon!!
  • Tååtan

Vet hur jobbigt det är ts! Inte med ett barn då jag inte har något än. Men med jobbsituationen. Tycker du verkar vara en toppen bra pappa! Vad fan skulle det gynna någon om du fick sparken? Bara för att en del har jobb där ni inte är så viktiga så finns det vi som är kugghjul! Vi kan liksom inte bara lämna med någon dags varsel. Och absolut inte en hel dag! Lycka till ts

• MammaHela
    Anonym (??) skrev 2013-01-29 14:57:38 följande:
    jag frågade min chef om ledighet, men det blev inte beviljat. Ska jag då sjukskriva mig så är det ganska tydligt att jag inte är sjuk. Dessutom är det väldigt svårt att bli sjukskriven på mitt jobb eftersom vi har en egen läkare som vi går till som företagen betalar. Och det är ett nytt system som de testar för de ska se om sjukfrånvaron minskar. 

Vinner jag boendet eller vad man nu kallar det så får man ju ta det då. Har dessutom en sambo som mitt barn älskar och hon älskar barnet också och vi hjälps åt veckorna barnet är här. Men min sambo kunde inte hjälpa mig igår för hon kan inte ta över mitt jobb och hon kan inte gå på mötet istället för mig. Tror du förstår det! 

Måste du gå till läkaren första dagen? Låter tufft.
  • Anonym
    MammaHela skrev 2013-01-30 00:35:51 följande:
    Det är ofta så om man varit borta mycket, då kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från första dagen...
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2013-01-29 14:36:39 följande:
    Har återigen ringt idag men fortfarande inget svar. Då tänkte jag att nu skulle jag prata in på telefonsvararen. Men så fanns där helt enkelt ingen svarare. Så hur gör man då? Ni som vet? ;)

Hon har inte heller svarat på mejlet alls. Jag tycker detta är riktigt dåligt. 

Jag skulle göra en anmälan på sochandläggarens onåbarhet!

• Palma

Du måste ju kunna ringa till växeln på socialkontoret?

• Anonym (mm)

Tråden handlar visst det om ditt arbete då det var pga arbetet du inte kunde närvara vid mötet.

Givetvis kan man inte förutsätta att alla kan ta ledigt från jobbet precis när som helst och jag jobbar själv i en bransch där många är oersättliga (givetvis kan folk hamna på sjukhus etc, men man går till jobbet så länge man kan stå på benen - inget tvång att jobba här men de flesta säger att det är det bästa jobb de kan tänka sig).  

Väldigt konstigt att skicka ut ett brev och sen göra sig oanträffbar. Mystiskt!

Men jag kan inte släppa funderingen kring hur du gör om ditt barn blir sjukt när hen är hos dig.  Har du kanske någon som passar barnet då (farmor/farfar?).

• Anonym (??)
    Anonym (mm) skrev 2013-01-30 09:19:11 följande:
    Tråden handlar visst det om ditt arbete då det var pga arbetet du inte kunde närvara vid mötet.

Givetvis kan man inte förutsätta att alla kan ta ledigt från jobbet precis när som helst och jag jobbar själv i en bransch där många är oersättliga (givetvis kan folk hamna på sjukhus etc, men man går till jobbet så länge man kan stå på benen - inget tvång att jobba här men de flesta säger att det är det bästa jobb de kan tänka sig).  

Väldigt konstigt att skicka ut ett brev och sen göra sig oanträffbar. Mystiskt!

Men jag kan inte släppa funderingen kring hur du gör om ditt barn blir sjukt när hen är hos dig.  Har du kanske någon som passar barnet då (farmor/farfar?).
    Som jag har sagt har jag en sambo som hjälper till mycket. Min sambo har bara en timanställning så hon är ganska flexibel och hon jobbar i samma område där vi bor. Mina föräldrar ställer inte upp alls, de skiter i allting som handlar om detta. De bryr sig inte om att barnet kanske vanvårdas, för de tycker så mycket om mamman.. tyvärr
  • Anonym (??)
    MammaHela skrev 2013-01-30 00:35:51 följande:
    Ja, det låter kanske tufft. Men de ska testa detta systemet och kolla om sjukfrånvaron på alla minskar!
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2013-01-30 07:31:08 följande:
    Det är ofta så om man varit borta mycket, då kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från första dagen...
    Har inte varit sjuk ofta. Precis som jag skrivit innan så är det ett yntt system de har infört för att kolla om sjukfrånvaron minskar. Och detta gäller alla på hela arbetsplatsen, inte bara mig!
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2013-01-30 09:28:26 följande:
    Har inte varit sjuk ofta. Precis som jag skrivit innan så är det ett yntt system de har infört för att kolla om sjukfrånvaron minskar. Och detta gäller alla på hela arbetsplatsen, inte bara mig!
    Så hur kommer det sej att arbetsgivaren nekar ledigt när det handlar om ditt barn som far illa hos mamman? Jag menar att det är prio ett på att bevilja ledighet för akuta situationer där barn är inblandade.
  • Anonym (växeltelfonisten)

#65 har rätt. Ring kommunväxeln, förklara ärendet kort och be dem koppla till någon av de andra handläggarna på enheten. Var ödmjuk, trevlig och tacksam mot växeltelefonisten och be även om handläggarens chefs namn och chefens kontaktuppgifter (anknytningen får du antagligen inte men kanske en e-mailadress). Är det en person med hjärta i kroppen kan du förhoppningsvis också få lite tips om hur du lättast får kontakt med berörda personer. Lycka till! 

Svar på tråden Soctanten har nog tappat sin telefon!!