• Nahoj23

Frågor om östblocket och FAS skador

Hej

Det lutar åt landet X och det ligger i östblocket.
    Jag har funderingar och tankar kring fas och undrar om det finns någon här som har adoptera från Ryssland, Polen, Ukraina, Tjeckien, Slovakien etc och om era läkarrapporter stämde överens med barnets mående?

Oftast kan man ju inte alltid upptäcka fas när barnen är små utan det märks mer och mer ju äldre barnet blir.
    Jag har läst på väldigt mycket om fas och vet att det finns allt ifrån syn problematik till grövre problematik.

Tar gärna emot era tankar kring detta.

• Svar på tråden Frågor om östblocket och FAS skador
  • en glad
    Nahoj23 skrev 2013-01-28 15:50:24 följande:
    Hej

Det lutar åt landet X och det ligger i östblocket.
    Jag har funderingar och tankar kring fas och undrar om det finns någon här som har adoptera från Ryssland, Polen, Ukraina, Tjeckien, Slovakien etc och om era läkarrapporter stämde överens med barnets mående?

Oftast kan man ju inte alltid upptäcka fas när barnen är små utan det märks mer och mer ju äldre barnet blir.
    Jag har läst på väldigt mycket om fas och vet att det finns allt ifrån syn problematik till grövre problematik.

Tar gärna emot era tankar kring detta.
    Läs in dig på undersökningen som gjordes i Västra Götalands län på -90-talet. I den ingår samtliga barn  som kom till länet under en 5-årsperiod. Undersökninggen finns/fanns? publicerad på FAS-föreningens hemsida ...
  • Nahoj23
    en glad skrev 2013-01-28 21:18:49 följande:
    Läs in dig på undersökningen som gjordes i Västra Götalands län på -90-talet. I den ingår samtliga barn  som kom till länet under en 5-årsperiod. Undersökninggen finns/fanns? publicerad på FAS-föreningens hemsida ...
    Jag har läst den, den är ju nästan 15 år gammal.
    Tyckte inte den gav så mycket.
    skulle vara intressant att höra vad de som adopterat från öst tycker och tänker också.
    Men tack En Glad!
  • sötnosen

Hej! Jag har ett barn österifrån som vi just nu utreder för FASD. Vi fick inga indikationer på det när vi adopterade. 
    Du kan inboxa om du vill veta mer!

• en glad
    Nahoj23 skrev 2013-01-29 09:36:28 följande:
    Jag har läst den, den är ju nästan 15 år gammal.
    Tyckte inte den gav så mycket.
    skulle vara intressant att höra vad de som adopterat från öst tycker och tänker också.
    Men tack En Glad!
    15 år är inte så gammalt i dessa sammanhang. I vad avseende tror du att barnen mår annorlunda  (bättre?) nu än då?
  • Helle68

Har adopterat två barn från Slovakien. I deras fall var alla handlingar mycket detaljerade och allt stämde överens med de resultat svenska läkare kom fram till senare när vi kommit hem. Även om barnen i de slovakiska läkarrapporterna hade fler problem än de sedan visade sig ha. Tex medicinerades båda barnen för astma, vilket de visade sig inte lida av. Vi fick en detaljerad psykolograpport vid BB och den var väldigt överrensstämmande med hur vi sedan uppfattade barnen. Dessutom fick vi en socialrapport utfärdad av de sociala myndigheterna i Slovakien och den beskrev barnens ursprungsförhållanden och den biologiska mammans liv, vanor och personlighet väldigt ingående. Givetvis kan detta variera även inom samma land beroende på en massa faktorer, men vi känner i alla fall att vi fick bra och överrensstämmande information om våra barn vid BB - i den mån det nu var möjligt med tanke på åldern. Barnen var knappt 3,5 år när de kom och dokumentationen var daterad ca ett halvår dessförinnan.

• nea med 2

Hej Helle! Gott att läsa ditt inlägg för oss som väntar!! Kram

• JoJo71

Vi var också lite oroliga för detta. Har adopterat från Tjeckien. Har fått bra info om barnet via läkarrapport, psykolograpport och familjeförhållanden och det är snarare så att vi upplevt en positivare verklighet än den beskrivna i rapporterna. Vi hade även en bra konsultläkare att diskutera med de uttryck och begrepp vi själva ej visste vad de innerbar.  Dessutom fick vi veta, lugnande, att om de hade minsta misstanke FAS så räknas det som SN och nämns i rapporterna. 

Svar på tråden Frågor om östblocket och FAS skador