• LilaLavendel

Hon blir aldrig nöjd på natten

Jag är mamma till en 6-veckors bebis.

Amningen fungerar bra vad gäller sugtag och har glada bröstvårtor om man säger så.

Däremot så undrar jag om amningen inte fungerar som den ska riktigt, nattetid.

Jag brukar amma min dotter innan det är dags för nattsömn, runt 21-23-tiden. Hon somnar bra och sover cirka 25,5-4 timmar i streck. Sedan vaknar hon för att ammas igen. Och det är här problemen börjar....

I början av nattamningen så ammar jag oftast henne liggandes på sidan och hon tar bröstet bra. Men efter ett tag så släpper hon, söker igen och får liksom inte riktigt grepp om det. Jag hjälper henne att hitta rätt, men så suger hon 2-3 gånger och släpper för att söka igen. Jag somnar till för att jag är så extremt trött och vaknar en halvtimmetimme senare av att hon vill ha mat. Så här kan det hålla på fram till klockan 7-8 på morgonen tills min man tar henne i bärsjalen och går ut och går med henne. Då somnar hon gott i 2-3 timmar.

(någon gång kan detta fungera på natten, men oftast fortsätter hon att skrika för att hon vill ha tutte lite till)

Jag har provat att sitta upp och amma på natten, men jag är så trött att jag nickar till flera gånger och verkligen måste lägga mig ner. De gånger jag har varit lite piggare så har jag försökt metoder som att låta henne rapa, byta bröst och rapa igen.

Hon kan oftast inte heller ligga i spjälsängen bredvid utan måste somna och sova tätt i kloss med mig.

Frågan är då varför det blir så här efter första nattamningen? Har jag för lite mjölk på natten så att hon inte blir mätt? Gör jag någonting fel gällande amningen? För på dagen sover hon oftast 2-4 timmar efter att hon har blivit ammad. 

Vi har provat att ge bröstmjölk på flaska, men hon vill inte ta flaska eller napp. Annars hade det kunnat vara ett alternativ för oss, så att vi får mer än 2-5 timmars sömns på de 12 timmar vi ligger i sängen.

• Svar på tråden Hon blir aldrig nöjd på natten
  • skogsvitter

Jag tycker däremot inte alls det låter som att det är amningen som är problemet här. Däremot är hon precis nyfödd och har med största sannolikhet ingenting som kallas för "nattsömn" ännu. Alltså så här små vet ju inte skillnad på dag och natt. De har natt hela dygnet runt, de sover med jämna mellan rum hela dygnet och när de "sovit klart" efter allt ifrån någon timme till 4-5 timmar så vill de vara vakna ett tag. De flesta nyfödda tycker det allra bästa som finns i hela världen är att ligga och gosa med mamma eller pappa, och kanske ffa också gosa vid bröstet, när de är vakna.

Din bebis är alltså pigg och rastlös när hon vaknar sådär på natten, och det är absolut inte ovanligt! Vår andra dotter somnade inte förrän ca kl 01 på natten när hon var sådär liten, då sov hon till 4-5 och var vaken någon timme innan hon somnade om för ett morgonpass. Hon hade sitt längsta vakenpass på kvällarna fram till 01 på natten, det innebar rätt stora svårigheter för mig att sova ordentligt eftersom jag dessutom hade en äldre dotter då som var vaken från ca 07 till 20, så jag kunde inte sova när lillan sov sitt morgonpass tex.

Snart nog kommer det här justeras allt mer och hon kommer få mer sovtid på natten och mindre på dagen. Försök vara aktiv på dagarna med ljust i rummen medan ni släcker ner och har det dämpat på kvällen/natten. Då kommer dygnsrytmen infinna sig helt automatiskt! Vid 3 mån har de allra flesta fått en tydlig dygnsrytm.

• skogsvitter

Förövrigt kan det vara så att hon småsover medan hon ligger och snuttar så där också. Ett tips angående det kan vara att låta henne sova mer med pappan (han behöver väl inte gå runt med henne i sjal för att kunna vara nära, de kan väl samsova de med?) så att hon får närheten från honom men inte ligger så nära bröstet.

• LilaLavendel

Ja, det kan vara så att hon småsover med och suttar. För när jag vaknar till kan det hända att jag ser henne "tappa" bröstet och om hon inte hittar det igen så blir hon hysterisk. 

Sjal använder han när hon skriker och inte går att lugna och när jag vet att hon har ätit väldigt länge och just tappar bröstet i omgångar och letar för att småsnutta igen. När det har varit möjlig har hon också fått sova på pappas mage. Men det fungerar bästa från runt 6-tiden och framåt av någon anledning??

Jo, 6 veckor är ju egentligen inte särskilt mycket om man ser till hur många år vi ska vara hennes föräldrar :) 

Men finns det någonting jag kan göra för att hon inte ska vara vaken och småsnutta? En gång var jag vaken till kl.2-3 och gav henne mat och då sov hon också 3-4 timmar efter det. Men man producerar väl inte mindre mjölk när/för att man sover/är trött, eller gör man det?

Tack för alla tips!

• MammaSandra01

Nej du producerar lika mycket mjölk oavsett hur trött du är. Mjölken blir tunnare på natten...
    Jag tror oxå det är så att det är så din dotter är på natten. Så små vet inte vad som är dag och natt. Ofta sover barn sämre när det är tyst och mörkt. Försök att göra samma sak varje kväll vid läggning. Ungefär samma tid. Blöjbyte, pyjamas, släcka ner, amning mm. En kvällsrutin. Sen tror jag oxå att det är viktigt att inte bebis sover i sin säng dagtid utan bara när det är natt. Just för att visa skillnad. Gjorde så med min yngsta och även med äldsta till slut... Och då sover dom mycket bättre natten.
    Lycka till i fortsättningen med din lilla :)

• LilaLavendel

Över 1 år har gått och hon är nu 20 månader.

Vi misstänker att hon antingen hade magproblem eller var lättstressad i någon form, för även när hon blev äldre så ville hon dricka en massa vatten och åt ofantligt stora mängder mat. Det är först nu som hon börjar lugna sig....

Svar på tråden Hon blir aldrig nöjd på natten