Hon blir aldrig nöjd på natten
Jag är mamma till en 6-veckors bebis.
Amningen fungerar bra vad gäller sugtag och har glada bröstvårtor om man säger så.
Däremot så undrar jag om amningen inte fungerar som den ska riktigt, nattetid.
Jag brukar amma min dotter innan det är dags för nattsömn, runt 21-23-tiden. Hon somnar bra och sover cirka 25,5-4 timmar i streck. Sedan vaknar hon för att ammas igen. Och det är här problemen börjar....
I början av nattamningen så ammar jag oftast henne liggandes på sidan och hon tar bröstet bra. Men efter ett tag så släpper hon, söker igen och får liksom inte riktigt grepp om det. Jag hjälper henne att hitta rätt, men så suger hon 2-3 gånger och släpper för att söka igen. Jag somnar till för att jag är så extremt trött och vaknar en halvtimmetimme senare av att hon vill ha mat. Så här kan det hålla på fram till klockan 7-8 på morgonen tills min man tar henne i bärsjalen och går ut och går med henne. Då somnar hon gott i 2-3 timmar.
(någon gång kan detta fungera på natten, men oftast fortsätter hon att skrika för att hon vill ha tutte lite till)
Jag har provat att sitta upp och amma på natten, men jag är så trött att jag nickar till flera gånger och verkligen måste lägga mig ner. De gånger jag har varit lite piggare så har jag försökt metoder som att låta henne rapa, byta bröst och rapa igen.
Hon kan oftast inte heller ligga i spjälsängen bredvid utan måste somna och sova tätt i kloss med mig.
Frågan är då varför det blir så här efter första nattamningen? Har jag för lite mjölk på natten så att hon inte blir mätt? Gör jag någonting fel gällande amningen? För på dagen sover hon oftast 2-4 timmar efter att hon har blivit ammad.
Vi har provat att ge bröstmjölk på flaska, men hon vill inte ta flaska eller napp. Annars hade det kunnat vara ett alternativ för oss, så att vi får mer än 2-5 timmars sömns på de 12 timmar vi ligger i sängen.