• Anonym (boendeförälder?)

Vem räknas som boendeförälder vid VV?

Om man har VV och gemensam vårdnad, vem anses då vara boendeförälder?

Har boendeföräldern någon fördel om det skulle bli en tvist om barnets folkbokföring samt vart barnet skall gå på förskola?

• Svar på tråden Vem räknas som boendeförälder vid VV?
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-02-01 10:06:44 följande:

oj grattis till att jag inte skrev exakt vad vi pratade om (underkskrifter vid ansökan) jag trodde inte man behövde u pprepa samtalsämnet i varje inlägg så..

Du har fortfarand inte kommit  med en källa på att det ofta sker.

Är du bara ute för att leta mina fel..  utan att själv hitta stöd för dina uttryck.

jag är inte perfek..  om en skola inte är kommunal så kan ju inte kommunen hängas ansvarig.. men jag trode alla kunde tänka så långt.
    Dock så är det som du sett med JObeslutet inte skolorna  som bär ansvaret som du ville göra gällande utan kommunen.
    Vi pratade om skolans skyldighet att kontrollera vem eller vilka som är vårdnadshavare...Flört

Kommunen hålls inte heller ansvarig då skolor struntar i att kolla vem som är vårdnadshavare för barn som dom tar emot utan dom enskilda skolorna hålls ansvariga.

JO-anmälan var mot Barn- och Ungdomsnämnden och gällde  återtagande av placeringsbeslut.... Hur kopplar du egentligen ihop det med att det är kommunens ansvar att kontrollera vem som är vårdnadshavare?
  • Tom Araya
    vetvadjagvill skrev 2013-02-01 10:08:48 följande:

förskola hör inte ihop med folkbokföringen.
    utan med den dagliga omsorgen och en förlder med folkbokföringsadressen kan fritt välja förskola i kommumen (ev annan kommun också om komunerna tillåter det )

Du har fel. Det ÄR kopplat till folkbokföringen. Att förskolor inte har uppdelade upptagningsområden är det som är avgörande för den valfrihet du beskriver.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-02-01 10:18:04 följande:
    Vi pratade om skolans skyldighet att kontrollera vem eller vilka som är vårdnadshavare...Flört

Kommunen hålls inte heller ansvarig då skolor struntar i att kolla vem som är vårdnadshavare för barn som dom tar emot utan dom enskilda skolorna hålls ansvariga.

JO-anmälan var mot Barn- och Ungdomsnämnden och gällde  återtagande av placeringsbeslut.... Hur kopplar du egentligen ihop det med att det är kommunens ansvar att kontrollera vem som är vårdnadshavare?

Men tråden handlar ju om VAL av förskola.
    GIvetvis var det detta som vi pratade om. -alla fall JAG.

förså vitt jag vet så ar inte ts pratat om att det är några problem med förskolan om  de lämnat ut barnet till en icke vårdnasdhvare eller lämna tut uppgifter om barnet...

OM du läser hela OJbeslutet så ser du att kommunen hade inte kollat upp vem som var vårdnadshavare och när de upptäckte detta så gjorde de fel.. MEN om  kommunen kollat upp från början vem/vilka som var vårdnadshvare så hade detta inte skett.

Så kommunen gjorde fel i detta-- även om kritike nde fick riktade i sig att de tog bort förskolan de hade erbjudit utan at kontrollera vilka somvar vårdnadshavare. 

Du har fortfarande inte kommit med källa på dina påståenden att det är ofta detta sker.   
    jag börjar ana att det inte finns någon källa till ditt uttryck... 
  • vetvadjagvill
    Tom Araya skrev 2013-02-01 10:18:23 följande:
    Du har fel. Det ÄR kopplat till folkbokföringen. Att förskolor inte har uppdelade upptagningsområden är det som är avgörande för den valfrihet du beskriver.

på vilket sätt jag har fel då??

man får fritt välja förskola utan den andras underskrift inom kommumen.
    Men man får inte byta. 

Om man vill ha en utanför kommunen så måste kommunerna vara överens om detta (handlar om pengar)   

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-02-01 09:56:15 följande:
    Du skrev tidigare att den som har boendet kan göra det.
    Det påstod jag inte.

vad menar du då med
    "Om boförälder vill byta skola inom samma upptagningsormråde får nya skolan inte ta emot eleven utan båda vårdadshavares godkännande."  #57

I det du skriver så menar du ju att det finns fler skolor inom samma upptagningsområde.

• BioBonus

TS!
    Som du märker så finns det både kunskap och okunskap i tråden och det är svårt att veta vem som har rätt och vem som har fel.
    Ta kontakt med en advokat och fråga vad som gäller i de frågor du har. Man kan rådfråga Juristjouren (www.juristjouren.se) per telefon eller via deras Facebook-sida.

Jag tror inte du kommer få några svar här.

Lycka till. 

• vetvadjagvill
    BioBonus skrev 2013-02-01 10:29:31 följande:
    TS!
    Som du märker så finns det både kunskap och okunskap i tråden och det är svårt att veta vem som har rätt och vem som har fel.
    Ta kontakt med en advokat och fråga vad som gäller i de frågor du har. Man kan rådfråga Juristjouren (www.juristjouren.se) per telefon eller via deras Facebook-sida.

Jag tror inte du kommer få några svar här.

Lycka till. 

Personligen tror jag att skolverket kan svara på detta bättre och gratis dessutom.. 
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/kontakta-oss

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-02-01 10:24:08 följande:

OM du läser hela OJbeslutet så ser du att kommunen hade inte kollat upp vem som var vårdnadshavare och när de upptäckte detta så gjorde de fel.. MEN om  kommunen kollat upp från början vem/vilka som var vårdnadshvare så hade detta inte skett.

Så kommunen gjorde fel i detta-- även om kritike nde fick riktade i sig att de tog bort förskolan de hade erbjudit utan at kontrollera vilka somvar vårdnadshavare. 

Läs Jo beslutet igen. Kritiken mot nämnden gavs för att nämnden inte har tydliga riktlinjer för hur skolor ska undersöka vem som är vårdnadshavare för barnen som skrivs in i skolorna, förrän efter barnet börjat skolan.

Nämnden är dom som gjort fel och blivit anmälda, inte skolan.
  • BioBonus
    TS skriver:
    Har boendeföräldern någon fördel om det skulle bli en tvist om barnets folkbokföring samt vart barnet skall gå på förskola?

Känns som en juridisk fråga. Och därav rådet att kontakta en advokat.
  • Tom Araya
    vetvadjagvill skrev 2013-02-01 10:25:58 följande:

på vilket sätt jag har fel då??

man får fritt välja förskola utan den andras underskrift inom kommumen.
    Men man får inte byta. 

Om man vill ha en utanför kommunen så måste kommunerna vara överens om detta (handlar om pengar)   

Utan den andres underskrift? Menar du att det även gäller om föräldern i det hem där barnet INTE är folkbokfört vill byta?
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-02-01 10:42:46 följande:
    Utan den andres underskrift? Menar du att det även gäller om föräldern i det hem där barnet INTE är folkbokfört vill byta?
    Enligt rekommendationerna kan byte av förskola inverka på barnets framtida skolgång och alltså ska båda vårdnadshavarna ge godkännande till ett byte.

En förälder som har barnet skriven hos sej får inte heller skriva in barnet i friförskola med speciell pedagogisk eller religiös inriktning då vårdnadshavare ska vara överens om den typ av beslut som rör barnets religion och andra vårdnadsfrågor.
  • vetvadjagvill
    Tom Araya skrev 2013-02-01 10:42:46 följande:

Jag skrev att den som har folkbokföringen får välja.. Som jag hänvisar till via jo beslut vissa undantag
  • Tom Araya
    vetvadjagvill skrev 2013-02-01 11:26:21 följande:

Jag skrev att den som har folkbokföringen får välja.. Som jag hänvisar till via jo beslut vissa undantag
    Men då är det ju självklart att det hänger ihop med folkbokföringen. Att förskolorna sedan inte har uppdelade upptagningsområden är en annan sak.
  • vetvadjagvill
    BioBonus skrev 2013-02-01 10:37:04 följande:
    TS skriver:

Känns som en juridisk fråga. Och därav rådet att kontakta en advokat.

Om den andra byter kommun och flyttar långt ifrån barnets förskola och sociala nätvärk med ans edn andra bor kvar så är svart givetvis att JA självklart har den som bor kvar i närområdet större chans att vinna i en tvist.. oavsett om den som har folkbokföringen eller inte.. man ser till  kontinutetsprincipen att barnet ska ha kvar sin invanda miljö vad gäller förskola/skola kamrater etc..

Vet en  (mamma) som utan att prata med pappan, flyttade til en annan del  av landet.
    Hon bad honom ha banet då hon flyttade (!) och han behöll barnet eftersom han inte ansåg barnet skulle flytta.. det fanns ingen folkföringsadress för  barnet alltså eftersom han inte ksrivit under flyttanmälan för barnet och han var ju vårdnadshavare,  han stämde på boenet och fick det interimistiskt eftersom  han var den som fanns kvar i barnets uppväxtmiljö.

så boförälder eller inte..  man går oftast på kontinutetsprincipen.   
Svar på tråden Vem räknas som boendeförälder vid VV?