• MalinEddie

Ät det som serveras eller var utan..

Hur reagerar ni om ert barn vägrar äta den mat som serveras till middag? Gör ni kanske ytterligare en maträtt/andra tillbehör som barnet tycker om eller tänker ni som i rubriken ovan och tycker att barnet kan gå hungrigt i så fall? Eller något annat?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Ät det som serveras eller var utan..
  • LitetBus

Sådant min son verkligen inte tycker om gör jag inte till honom utan då får han annat.
    Om han däremot bara, över dagen, fått en fix idé om att han inte ska äta det och det, då får han äta det som bjuds eller vänta tills nästa mål mat.

• Annsiss

Ja här serveras inget särskilt, och ibland petad det i maten men då kanske hon ätit väldigt bra på förskolan istället. Brukar se till veckointaget, vissa dagar äter hon som en häst andra knappt något. Knappast skadligt så länge barnet mår bra.

• lavendeln

Äter mina barn inte det som serveras äter dom oftas inte alls..
    De är inte hungriga men säger att dom inte tycker om för att de inte vet skillnaden direkt.
    En rätt som tycks om ena veckan men inte andra men sen den tredje igen beror på om dom är hungriga eller inte, oftast.
    Sen om dom verkligen inte tycker om något av maten så väljer dom själva att äta det andra.. Det är ju oftast potatis/mos, pasta eller ris till och så får dom någon grönsak extra kanske..

• FruBecks

Vi kör alltid med ett säkert kort i måltiden så att sonen får i sig något av det som serveras. kyckling är inte så populärt men serveras det med pasta går alltid pastan ner och ibland någon kycklingbit. En dag kanske han äter bra med kyckling också i bara farten.  Ibland (sällan) får sonen äta mackor om inget går ner, men det är en nödlösning. Och vi skulle aldrig laga en extra måltid för bara honom.  

Man kan inte förvänta sig att barnen ska tycka om allt, vi vuxna lagar ju bara mat som vi själva gillar, vi lagar ju inte som som vi inte tycker om liksom. Däremot tycker jag det är viktigt att laga varierat och försöka få barnen att smaka på det serveras. 

• Majlisen
    MalinEddie skrev 2013-01-28 23:21:55 följande:
    För mig och min sambo är det lite tvärtom. Jag tvingades aldrig smaka, åt vad jag ville av middagen som mina föräldrar serverade. Han fick sitta vid matbordet tills det att han hade ätit upp oavsett hur lång tid det tog. Jag äter det mesta och smakar allt, han är eller i alla fall var väldigt kräsen vad gällde all mat när vi träffades, idag är det bättre men det tar tid för hans del.

Fast det är ju inte riktigt samma sak, jag tänker ju inte använda mig av tvång och att man måste äta maten. Men duger inte mat som egentligen är ok, då får man väl vara utan. Det är en annan femma om barnet verkligen inte tycker om. Då kan man få något annat, mindre vid sidan av.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Rocket Mania

Vi ser till att laga något som innehåller åtminstone en sak barnen äter. Nu är två av dom allätare och vi har sällan "problem" med att de inte äter men dt tredje barnet är otroligt kräset och dessutom väldigt liten och tunn så det måste finnas något till honom som han äter annars blir han sjuk.

• Liljan77
    MalinEddie skrev 2013-01-28 23:42:14 följande:
    Att han inte smakar.
    Gör?
    Hur menar du?
    Nu är han 7 år o vet att han ska smaka.
    När han var mindre så lekte vi med maten.
    Eller så gömde jag smakbiten i något som han tyckte om å så vande han sig på så sätt.
    Pappan är/var rätt kräsen o hade inte fått lära sig att smaka på maten då han var liten,så han o sonen har testat ihop.Lektfullt tävlat ibland.

Jag har aldrig tjatat,gnällt,hotat,mutat osv.Utan försökt att få honom nyfiken.Har det varit tvärtstopp så har han fått något annat.Men då har jag försökt med samma mat en annan gång o då förberett honom på att jag vill att han ska smaka. 

Pappan är uppfödd med att få den maten han ville ha varje dag.Hemma hos mig var det den maten som serverades som gällde."Dög" det inte fick man höra en massa otrevligheter o fick ingen annan mat fråns dagen efter.

• Tangent

Om sonen inte gillar maten får han något annat, det händer dock väldigt sällan. Min mamma gjorde så för mig och mina syskon.
    De gånger vi äter stark mat gör vi alltid annat till sonen, han klarar inte att äta stark mat. Tycker det är snudd på misshandel att tvinga någon att äta för stark mat. 

• MadHatter

Jag själv skulle inte kunna tänka mig att bara äta "det som serveras" varje dag utan eget inflytande. Därför förväntar jag mig inte det av mitt barn heller. Så mitt barn är med och påverkar veckoplaneringen. Jagfrör för övrigt olika rätter ibland, eftersom vi gillar olika saker. Jag är dock "chef" över maten och ser till att det är "bra" mat hon får. Hon har aldrig varit minsta lilla krånglig med maten dock.

• Antilopen

Vi lagar ingen särskild mat utan vår son får äta det som serveras, dessutom provar jag ofta nya maträtter eftersom jag vill att han ska få uppleva många olika smaker. Oftast äter han. Ibland vill han inte ha alls men det är ingen katastrof eftersom han bara är 16 månader och dricker bröstmjölk fortfarande.

• mammatilljames

Min son kan inte vara med och bestämma mer än att peka- om han vill ha korv, färs, kött, fisk mm. Vi låter honom prova allt men ibland gör vi undantag. När vi exempelvis gjorde chili con carne märkte vi att han bara petade och åt macka. Så nu sist vi gjorde samma mat fick sonen någon annan mat. Vi brukar köra på säkra kort (mat som alltid går ner) om dagen varit dålig, om vi har bråttom/ska iväg osv. Men i regel får han inget annat än det vi serverar. Jag ställer mig inte och lagar till ett mål extra, men oftast äter han något av allt (har alltid grönsaker och pasta/ris/potatis/potatismos). Ibland har jag kokat/stekt några grillkorvar om vi äter grillat kött tex.

• vampyria2

Jag har lite svårt att förstå varför man inte kan erbjuda dem något annat om de verkligen inte känner för att äta det som serveras för dagen? Känner ni aldrig att tex lagad mat är det sista ni vill ha och tar en macka eller lite fil istället?

Jag menar inte att man ska ställa sig och laga en helt ny maträtt men istället för att låta ungarna gå hungriga se om det inte finns något annat de kan peta i sig, det viktigaste är väl ändå att de får något i magen?

• Annsiss

Äsch de kan inte välja på dagis heller men givetvis måste man vara tillmötesgående så man inte bara serverar sånt man vet att barnet ogillar varje dag, vi är ju en familj alla har lite olika smak, vill inte att vi äter olika mat utan att allas önskemål blir tillgodosedda men inte samtidigt. Tycker det är hemskt när man bjuder han barnfamiljer som ber om annan mat

• miss mli

Sonen på 2,5 år har alltid varit väldigt kräsen, dock är det bättre med det nu. Men vill han inte ha det som vi lagat, då får han va utan mat. Skulle aldrig i hela mitt liv lära honom att äter man inte det som finns får man nått annat.. det är ingen bra metod tycker jag.

• Elin 885

när jag var liten så åt man det som bjöds eller så fick man vara utan, men min mamma lagade aldrig mat som hon visste att vi inte tyckte om. hon trugade inte heller.

Svar på tråden Ät det som serveras eller var utan..