• FabulousMom

Hur motiverar jag mitt barn till studier?

Ska förklara lite hur jag tänker och jag hoppas verkligen att jag kan få lite användbara tips.

Mitt äldsta barn är liten nu (5 år) men jag vill liksom lägga grunden för detta med lärande, studier och att sätta upp mål, tidigt. Mina föräldrar är relativt högutbildade men tyvärr såg jag aldrig "frukten" av detta då de båda blev förtidspensionerade när jag fortfarande var liten. En förälder var fysiskt sjuk och den andre psykiskt. Jag fick inget stöd under min tid i skolan, inget pepp eller motivation att satsa på studier. Det enda jag såg var ju att mina föräldrar satt där med djupa depressioner, dålig ekonomi och höga studieskulder. Jag sa alltid "varför ska jag plugga, ni har ju inte kommit nånvart med det". Jag fick aldrig läxhjälp, men en utskällning då och då om jag bad om hjälp med t.ex matten. Jag fick veta att jag var tvungen att fortsätta skolan för annars skulle mamma förlora bostadsbidraget (när jag gick i gymnasiet). Jag slappade mig igenom skolan, försökte ibland men kände aldrig någon motivation. Jag har aldrig haft mål och drömmar inom arbetslivet och det känns väldigt tråkigt.

För mig är det mycket viktigt att jag uppfostrar mina barn till att satsa på studier, att se glädjen i lärande och att sätta upp mål. Tyvärr vet jag inte hur jag ska göra. Det är lättast att lägga grunden för detta medans de fortfarande är små. Jag tänker mig att vi ska börja lära oss här hemma, lite lek-och-lär med alfabete, siffror, djur osv. och så ökar svårighetsgraden med åldern. Att vi hela familjen ska involvera oss och lära oss tillsammans. Minns en tjej när jag var yngre som gjorde "projektarbeten" med sin syster på fritiden. De bestämde sig för att lära sig om olika planeter t.ex och så gjorde de det istället för att hänga på fritidsgården.

För många är detta kanske hur självklart som helst, för mig är det något jag är väldigt osäker på hur jag ska gå tillväga. Jag vill verkligen lära mina barn att prioritera rätt och att värdera sig själva och sina liv såpass att de sätter upp drömmar och mål.

Någon som förstår mig i allt svammel och vill komma med råd? Glad   

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Svar på tråden Hur motiverar jag mitt barn till studier?
  • Regnig måndag
    Paradigm skrev 2013-01-29 16:33:39 följande:
    Jag ser helst att man motiverar barn genom att inte berömma, dels för att undvika särbehandling men också för att för att fokus ska ligga på vad barnet ser som kul. Hur bra en presterar bör inte ligga till grund för vad barnets intresse faller på. Fokus bör ligga på glädjen i ett måla och inte i hur bra en målar. Dialogen har då en karaktär av "vad kul att du målar" än "vad fint du målar". Jag är inte ute efter prestation utan skapande och kreativitet.

Sedan får man tycka vad en vill. Det här är ju min åsikt om vad jag tycker är en bra pedagogik. Jag förstår dock inte varför man ska angripa personers (min i detta fall) kompetens om en inte är av samma åsikt. Det är ett oattraktivt förhållningssätt.
    Allt det där handlar om att du lägger värderingar i berömmet, du värderar det som åstadkommits snarare än att.
    I min värld har det mycket lite med beröm att göra utan ens egna inneboende värdegrund, att man graderar andras resultat.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • sextiotalist

Jag är av den åsikten (kommer från ett akademiskt hem och har en hög utbildning själv), att det vikigaste har vairt för vårt barn att han fått den basen att han kan välja vad han vill och inte begränsas av dåliga betyg.

vårt eget barn var sen på att knäcka både mattekoden och läskoden, men numera så har han snappat in på A i de viktigaste ämnena för honom (bla matte). Vi har stötta och hjälpt med läxor.

När han var 5 år så fick han fortfarande vara barn och jag är glad att vi inte pressat honom, utan att han har fått utvecklas i sin takt 

• Tygtiiger

Det som har motiverat vår storunge att lära sig har varit att vi alltid svarat på hans frågor. Om han undrar hur universum började - då pratar vi om big bang. Om han undrar vem Caesar var - då pratar vi om romarriket. Om han undrar varför det regnar så pratar vi om det. Vi har gått på bibliotek och museum sedan han var bebis och vi har ett hem fullt av böcker. Och vi intresserar oss för hans skolgång - vad de gör, vilka hans kompisar är, vad han tycker om sin lärare osv. 

Vi får se om tio år om det har haft effekt. Han går bara i ettan än så länge. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Paradigm
    sextiotalist skrev 2013-02-01 08:53:11 följande:
    Jag är av den åsikten (kommer från ett akademiskt hem och har en hög utbildning själv), att det vikigaste har vairt för vårt barn att han fått den basen att han kan välja vad han vill och inte begränsas av dåliga betyg.

vårt eget barn var sen på att knäcka både mattekoden och läskoden, men numera så har han snappat in på A i de viktigaste ämnena för honom (bla matte). Vi har stötta och hjälpt med läxor.

När han var 5 år så fick han fortfarande vara barn och jag är glad att vi inte pressat honom, utan att han har fått utvecklas i sin takt 
  • Paradigm
    Tygtiiger skrev 2013-02-01 09:28:42 följande:
    Det som har motiverat vår storunge att lära sig har varit att vi alltid svarat på hans frågor. Om han undrar hur universum började - då pratar vi om big bang. Om han undrar vem Caesar var - då pratar vi om romarriket. Om han undrar varför det regnar så pratar vi om det. Vi har gått på bibliotek och museum sedan han var bebis och vi har ett hem fullt av böcker. Och vi intresserar oss för hans skolgång - vad de gör, vilka hans kompisar är, vad han tycker om sin lärare osv. 

Skitbra, skulle jag vilja påstå. Då utgår ni alltid från hans intresse och ni utforskar ämnet tillsammans. :)
  • Paradigm
    Regnig måndag skrev 2013-01-29 18:29:20 följande:
    Allt det där handlar om att du lägger värderingar i berömmet, du värderar det som åstadkommits snarare än att.
    I min värld har det mycket lite med beröm att göra utan ens egna inneboende värdegrund, att man graderar andras resultat.
    Då tycker vi olika!
  • mandelblomma
    Tygtiiger skrev 2013-02-01 09:28:42 följande:

precis så, men vill tillägga att läsa läsa läsa för barnen är så viktigt, utvecklande och förmodligen det viktigaste man kan göra för sitt barns utbildning.

Om man får studiemotiverade barn eller inte tror jag beror på många faktorer, inte minst hur barnets personlighet är.
    Har en 20 årig dotter som haft otroligt tufft i skolan trots allt med privat läxhjälp, stöd hemifrån och engagemang i frågan och ett aktivt skolval.
    17 åringen har mycket enklare för sig, men är lite "lat"
    De små är bara små ännu, så där får tiden utvisa Glad
  • mandelblomma
    sextiotalist skrev 2013-02-01 08:53:11 följande:

skulle inte heller börja med ett aktivt lärande som jag uppfattar att ts efterfrågar,
    Det ska vara kul att upptäcka och bara vara barn.
    Jag ser helst att man motiverar barn genom att inte berömma, dels för att undvika särbehandling men också för att för att fokus ska ligga på vad barnet ser som kul. Hur bra en presterar bör inte ligga till grund för vad barnets intresse faller på. Fokus bör ligga på glädjen i ett måla och inte i hur bra en målar. Dialogen har då en karaktär av "vad kul att du målar" än "vad fint du målar". Jag är inte ute efter prestation utan skapande och kreativitet.

Sedan får man tycka vad en vill. Det här är ju min åsikt om vad jag tycker är en bra pedagogik. Jag förstår dock inte varför man ska angripa personers (min i detta fall) kompetens om en inte är av samma åsikt. Det är ett oattraktivt förhållningssätt.
    Tycker faktiskt inte det ena ska utesluta det andra. man kan göra både ockSolig

• Tygtiiger
    mandelblomma skrev 2013-02-02 19:05:47 följande:
    precis så, men vill tillägga att läsa läsa läsa för barnen är så viktigt, utvecklande och förmodligen det viktigaste man kan göra för sitt barns utbildning.

Om man får studiemotiverade barn eller inte tror jag beror på många faktorer, inte minst hur barnets personlighet är.
    Har en 20 årig dotter som haft otroligt tufft i skolan trots allt med privat läxhjälp, stöd hemifrån och engagemang i frågan och ett aktivt skolval.
    17 åringen har mycket enklare för sig, men är lite "lat"
    De små är bara små ännu, så där får tiden utvisa Glad
    Ja, vi har läst väldigt mycket för honom, när han var liten flera gånger om dagen. Nu läser han ju flytande själv så då blir det bara på kvällen. 

Och - han får beröm när han gör något bra, jag tycker att han är duktig på vissa saker och talar om det. Vi pratar också om HUR han är som person och VAD han gör.  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Stjärnfall76
    jaghopparhögt skrev 2013-01-28 23:27:43 följande:
    Att prata om begränsningar ska man nog inte göra det, man behöver inte bli bäst i världen. Det räcker att man blir duktig och det blir man om man anstränger sig. Så olika hjärnor har vi inte. Man ska inte heller skydda barnen från att misslyckas, det är inget fel med att satsa högt och misslyckas. Snarare är de nyttigt. I princip alla som är riktigt framgångsrika inom något har inte glidit fram på en räkmacka utan de misslyckats massor av gånger innan de nådde dit.

Jag tycker att det är negativt att tänka som du gör, att lura i folk att allt är medfött och om man inte tycker att det är enkelt från dag ett så kan man inte bli bra på det. Det har pga såna här tankar många barn får det svårt för t ex matematik för de får höra att det är så jättesvårt och tråkigt och det bara är genier som är bra på det. Så är det inte.
  • Stjärnfall76

Håller nog inte med. Vissa är jätteduktigta på att tex rita, eller matte eller vad som. Och då ska de så klart få höra det.
  • Dina08

I den åldern är det ganska onödigt med ämneskunskaper, men jobba med förmågan att koncentrera sig genom att spela olika sällskapsspel och ta med barnet ut i världen, i skogen osv och berätta om det ni upplever tillsammans. Viktigt är också att kunna vänta på sin tur och liknande sociala färdigheter. Teckna mycket tillsammans, det är roligt och utvecklar det spaciala tänkandet. Läs, rimma, ramsa, sjung fantasifulla sånger med barnet. Och så viktigast av allt: fri lek!

• Stjärnfall76

Ser att någon skrivit om skolval, och det är ju kanon.... men har inte fungerat för oss, beroende på var vi bor...

Så våra barn skola är ganska slapp.

Vilket gör att vi har egna skolböcker hemma också. Innan man spelar tvspel ska man göra en liten läxa tex. Fungerar jättebra.

Sen samlar de klistermärken och när månaden är slut så hittar de på en belöning de vill göra. Vet inte hur länge detta system kommer fungera, men annars får vi komma på ett nytt bra system som motiverar.

Som någon skrev, så vill inte jag heller att mina barn ska begränsas av dåliga betyg. Skolan är deras jobb och där ska man göra sitt allra bästa. För att lättare få ett välbetalt och roligt jobb som vuxen.  sen kan det vara att de VILL jobba på Ica, eller ha et annat låglönejobb. Men jag vill inte att de ska tvingas till det, utan att de får välja själva efter gymnasiet. 

Någon skrev att alla inte kan vara bra på allt, men det tror jag visst att man kan. Är man dålig på matte blir man mycket bättre om man tränar. Dålig på att skriva berättelser så blir man mycket bättre av träning. Vissa månste träna mycket och vissa lite, det är en av livets orättvisor.           

• anton123

Det är viktigt att du inte försöker att sätta för hög mål och att försöka få in ditt barn i skolans värld för tidigt! Du måste ge ditt barn tid och att försöka sätta mål och tvinga barnet att försöka utvecklas snabbt är aldrig bra! Låt lärandet ta tid och inse att alla barn är olika i inlärningsprocessen....att t.ex. se till att lärande 'är en sak ditt barn ska göra för livet och inte enbar6t för studierna skull tycker jag är en bra riktlinje! Sedan kan du ju även ta hjälp av engagerade och inspirerande elever som jobbar med läxhjälp! de kan hjälpa ditt barn och dig med t.ex läxhjälp i matematik som för många barn är svårt, och göra matte till ngt kul och användbart! Om ni får verktyg att arbeta med så går lärandet så mkt enklare och det blir även kul! 

• RakPedagog

Många har skrivit kloka saker och jag tycker också att ett lärande ska baseras på lust till en början. Jag brukar se skoltiden som ett maratonlopp. I början känner man lite på tempot, på skorna, på banan etc. I mitten av loppet börjar man kämpa lite mer, man skaffar sig en bra position och man tar hjälp av andra med att langa dricka osv. I slutet gäller det att orka med en fartökning och externa människor blir allt viktigare, med dricka, mat, hejarop mm. Sista biten spurtar man om det finns kraft.

En del får sina barn att spurta i början, gärna med en ryggsäck på, full med tyngder i form av förväntningar, läxläsning, missriktad välvilja...ja ni förstår resten resten nu...

• Busflickan

Jag tror att en del handlar om hur jag som förälder förhåller mig till skolan och lärande. Visar jag mitt barn att det är viktigt för mig att lära? Uppmuntrar jag läsande, räknande, utforskande, nyfikenhet? Läser jag själv böcker hemma (inte för barnet utan för egen del)? Är jag villig att hjälpa till med läxor med entusiasm eller suckar och klagar jag?

Hur trivs barnet i skolan? Hur hjälper jag barnet när något inte fungerar optimalt?

• korfu08

Gör lärandet till nåt skoj, vår dotter t ex tycker kartbok och länder är jätteskoj och vi sätter oss i bland och kollar på länder och hon frågar en massa och vi försöker ta reda på detta och vi ser på lilla aktuellt på barnkanalen i hop där de ibland tar upp vad som händer i olika länder och då försöker jag förklara för vår sjuåring vad de menar. Läsa har hon alltid gillat, då vi alltid uppmuntrat henne att gå på biblioteket och det har resulterat i att hon tidigt lärde sig läsa och bokstäver genom fem myror som hon alltid älskat att titta på och det gjorde hon redan som treåring. Och sen matte där har hon haft tur att de började lite smått på förskola när hon var fem år och sen i sexårs med. Och engelska där frågar hon ofta vad det betyder på engelska och vi har besökt London ett par gånger har en kompis som är gift med en engelsman och hon har många barn med annat språk hemma än svenska så hon har snappat upp lite olika språk. Så man kan lära sig mycket genom böcker, att gå på bibliotek, titta i kartbok.

Svar på tråden Hur motiverar jag mitt barn till studier?