Hur motiverar jag mitt barn till studier?
Ska förklara lite hur jag tänker och jag hoppas verkligen att jag kan få lite användbara tips.
Mitt äldsta barn är liten nu (5 år) men jag vill liksom lägga grunden för detta med lärande, studier och att sätta upp mål, tidigt. Mina föräldrar är relativt högutbildade men tyvärr såg jag aldrig "frukten" av detta då de båda blev förtidspensionerade när jag fortfarande var liten. En förälder var fysiskt sjuk och den andre psykiskt. Jag fick inget stöd under min tid i skolan, inget pepp eller motivation att satsa på studier. Det enda jag såg var ju att mina föräldrar satt där med djupa depressioner, dålig ekonomi och höga studieskulder. Jag sa alltid "varför ska jag plugga, ni har ju inte kommit nånvart med det". Jag fick aldrig läxhjälp, men en utskällning då och då om jag bad om hjälp med t.ex matten. Jag fick veta att jag var tvungen att fortsätta skolan för annars skulle mamma förlora bostadsbidraget (när jag gick i gymnasiet). Jag slappade mig igenom skolan, försökte ibland men kände aldrig någon motivation. Jag har aldrig haft mål och drömmar inom arbetslivet och det känns väldigt tråkigt.
För mig är det mycket viktigt att jag uppfostrar mina barn till att satsa på studier, att se glädjen i lärande och att sätta upp mål. Tyvärr vet jag inte hur jag ska göra. Det är lättast att lägga grunden för detta medans de fortfarande är små. Jag tänker mig att vi ska börja lära oss här hemma, lite lek-och-lär med alfabete, siffror, djur osv. och så ökar svårighetsgraden med åldern. Att vi hela familjen ska involvera oss och lära oss tillsammans. Minns en tjej när jag var yngre som gjorde "projektarbeten" med sin syster på fritiden. De bestämde sig för att lära sig om olika planeter t.ex och så gjorde de det istället för att hänga på fritidsgården.
För många är detta kanske hur självklart som helst, för mig är det något jag är väldigt osäker på hur jag ska gå tillväga. Jag vill verkligen lära mina barn att prioritera rätt och att värdera sig själva och sina liv såpass att de sätter upp drömmar och mål.
Någon som förstår mig i allt svammel och vill komma med råd?