• Zulan

    Orolig inför utredningen

    Har en liten släkting som ska placeras, bor just nu i jourhem. Jag o sambon anmälde att liten gärna får bo hos oss, finns hur mkt tid, utrymme o kärlek som helst samtidigt som umgänget med bioföräldrarna skulle underlätta om det blev så. Jag har utflyttade egna barn (mina sen tidigare), sambon har inga egna. Vi har det bra tillsammans, bor i hus, sambon jobbar heltid, jag har jobbat som timanställd inom kommunen det sista året men det blir färre o färre timmar så jag söker alltså jobb. Snart kommer familjehemsutredaren på ett första hembesök o jag är jätteroligt att vi inte ska bli godkända! Jag har nämligen en gammal skuld hos KF på ganska mkt men jag betalar på skulden varje månad men inte nog med det så flyttade vi isär för ett år sedan pga av att vi inte kunde prata med varandra o då hade jag precis blivit arbetslös o hade ingen inkomst så jag fick försörjningsstöd under 5 månader. Vi tog oss i kragen o började lyssna o prata med varandra ganska direkt efter att jag flyttat så det var egentligen aldrig slut. Vi flyttade ihop igen för 4 månader sen o som ni säkert förstår så är det de här som jag är orolig för samtidigt som jag absolut förstår om dom tvivlar på om vi är stabila tillsammans. Vår ekonomi påverkas inte pga av min skuld utan vi klarar oss bra trots att jag är arbetslös.
    Är det någon som varit i liknande situation eller har nått klokt att säga ändå i väntan på hembesöket?


  • Svar på tråden Orolig inför utredningen
  • Anonym

    Verkar struligt!! Blir nog inte ett bra familjehem!! Man skall vara stabil och utan skulder!

    Att bli familjehem är inte att bli försörjd när man inte får ett jobb!

    Skärp dig!   

  • Zulan

    Nu var det ju inte pengar det handlade om! Nu betalar soss ut en omkostnadspeng till barnet men för vår skulle kunde de lika gärna låta bli! Men en utredning måste ju göras även om bioföräldrarna vill att barnet bor hos oss!

    Tråkigt att du inte läste ordentligt innan du "hävde ur dig" :(

  • Anonym

    Jag

    Har själv varit foster barn i flera familjer.

    Kan bara säga att ni är mänskliga! kärleken är det viktigaste ni kan ge barnet!  

    Jag har bott i fam där det finns gott om pengar men de hjälper ju liksom inte! det är engagemanget eller hur de nu stavas! som är det viktigaste! kram!     

  • Lian Kesko
    Anonym skrev 2013-02-01 21:01:24 följande:
    Jag

    Har själv varit foster barn i flera familjer.

    Kan bara säga att ni är mänskliga! kärleken är det viktigaste ni kan ge barnet!  

    Jag har bott i fam där det finns gott om pengar men de hjälper ju liksom inte! det är engagemanget eller hur de nu stavas! som är det viktigaste! kram!     
  • Zulan

    Det finns massor med tid, engagemang o framför allt trygghet o kärlek.

    Fast nu har jag fått reda på att familjehemsutredaren som ska komma inte är "för" släktinghem så vi får se hur det går.

    Jag hoppas att du har en så bra uppväxt som det gått ändå Lian! Kram

  • Lian Kesko
    Zulan skrev 2013-02-01 21:13:03 följande:
    Det finns massor med tid, engagemang o framför allt trygghet o kärlek.
    Fast nu har jag fått reda på att familjehemsutredaren som ska komma inte är "för" släktinghem så vi får se hur det går.
    Jag hoppas att du har en så bra uppväxt som det gått ändå Lian! Kram
    Oj, det blev lite fel där.
    Har aldrig vart fosterbarn eller liknande.

    Jag syftade mest på att engagemang och kärlek säkerligen är det som spelar störst roll i mina ögon.
     
  • Anonym (Xtramamma)
    Zulan skrev 2013-01-28 23:08:41 följande:
    Har en liten släkting som ska placeras, bor just nu i jourhem. Jag o sambon anmälde att liten gärna får bo hos oss, finns hur mkt tid, utrymme o kärlek som helst samtidigt som umgänget med bioföräldrarna skulle underlätta om det blev så. Jag har utflyttade egna barn (mina sen tidigare), sambon har inga egna. Vi har det bra tillsammans, bor i hus, sambon jobbar heltid, jag har jobbat som timanställd inom kommunen det sista året men det blir färre o färre timmar så jag söker alltså jobb. Snart kommer familjehemsutredaren på ett första hembesök o jag är jätteroligt att vi inte ska bli godkända! Jag har nämligen en gammal skuld hos KF på ganska mkt men jag betalar på skulden varje månad men inte nog med det så flyttade vi isär för ett år sedan pga av att vi inte kunde prata med varandra o då hade jag precis blivit arbetslös o hade ingen inkomst så jag fick försörjningsstöd under 5 månader. Vi tog oss i kragen o började lyssna o prata med varandra ganska direkt efter att jag flyttat så det var egentligen aldrig slut. Vi flyttade ihop igen för 4 månader sen o som ni säkert förstår så är det de här som jag är orolig för samtidigt som jag absolut förstår om dom tvivlar på om vi är stabila tillsammans. Vår ekonomi påverkas inte pga av min skuld utan vi klarar oss bra trots att jag är arbetslös. Är det någon som varit i liknande situation eller har nått klokt att säga ändå i väntan på hembesöket?
    Under utredningen så tar dom alla registerutrag, dvs från KFM, brottsregistret & soc. Så jag tycker att du /ni bör nämna det innan, så att dom vet om det innan dom får pappren. På så sätt kan ni föra en dialog ang detta. Det är nog olika hur dom gör, om dom godkänner det eller ej.
    Ingen är perfekt, och det är inte heller det som soc strävar efter att hitta !!
    Vi är nätverkshem & får inget arvode, enbart omkostnad per månad. Så alla troll som skriker om pengar hit & dit, att alla famhem gör det enbart för pengarna,   kan dra nåt gammalt över sig:)
     
  • Anonym

    Vad är nätverkshem? Jag kan tänka mig att bli det, eftersom jag har tröttnat på att tjäna pengar på olyckliga barn...

  • Zulan

    Ja vi berättar allt kring det när dom kommer o hoppas att dom ser runtomkring det hur vi har det .

    Nä jag har förstått att det inte alls är några pengar att prata om så förstår inte heller "pengadebatterna" överallt. Men det finns tyvärr många som ser allt materialistiskt istället för empatiskt o kärleksfullt :(

Svar på tråden Orolig inför utredningen