• Anonym (me)

Lustbrist kvinna/man

Jag har läst otaliga trådar i det här forumet om kvinnor och män som tvingas leva utan sex för att deras partner inte vill. Jag är själv i den sitsen och har inte hittat en enda historia som verkat sluta med att det ordnat sig. De enda som det löst sig för är de som lämnat sitt förhållande och hittat någon annan att sexa med.

Det är sorgligt men det verkar alltså inte som att det går att få ordning på ett helt urskevat sexliv. Så tolkar jag det. Det är sorgligt att man måste lämna sin familj - och kanske dela vårdnaden om sina barn - bara för att få känna sig lycklig och älskad.

Det som många av de hetsigaste kommentatorerna tjafsar om brukar vara två extremer. Antingen är det den med liten lust som har "rätt" och ska inte behöva ha sex om den inte vill. Den med lust är det fel på, är en psykopat och borde hälsa på hos hispan. I den andra änden står de som direkt tycker att man ska ge upp och skaffa sig en kk eller helst lämna förhållandet på en gång.

Jag talar inte för alla i den här sitsen men jag tror sällan att det endast handlar om sex. Jag saknar att somna i hennes armar. Jag saknar att bli kysst. Jag hatar att hon alltid drar sig bort när jag vill kramas. Jag saknar att när hon inte drar sig bort får jag inte den minsta reaktion - jag kunde lika gärna inte varit där. Jag saknar att ha intimitet. Jag saknar att bli knullad. Jag saknar den tid då hon var aktiv i akten och inte bara väntade på att det skulle vara över.
    Samtidigt vill jag inte lämna mina barn eller allt det andra som vi har tillsammans - den kvinna som jag har så mycket respekt för och älskar.

...och till alla er som ständigt säger att "män är såhär" och "kvinnor är såhär" - av allt man kan läsa om detta på det här forumet skiljer sig erfarenheterna för TS ingenting alls vare sig det är män eller kvinnor som skriver. Det är lika jävligt för alla.

Jag hoppas någon vill dela med sig av sina tankar kring detta.

• Svar på tråden Lustbrist kvinna/man
  • Anonym (me)

Jag har tagit upp det några gånger och försökt prata om det. Hon har varje gång svarat att "vi får jobba på det" men sen har det inte hänt så mycket mer efter det. Vid ett tillfälle kontrade jag med att vi alltid kommer fram till att "vi ska jobba på det" men att vi aldrig gör det. Jag föreslog att vi kunde schemalägga det ett tag för att se vart det kunde leda. Hon tyckte förvånande nog att det var en jättebra idé men det fungerade bara två gånger. Efter det kom det alltid något emellan och tillslut kände jag att det bara blev tjatigt och sedan rann det ut i sanden.

I det läge vi är är det ganska svårt att ta upp ämnet och det tar en hel del kraft för att ens nämna problemet. Jag tänker på det varje dag och håller på att gå sönder.

• Baby Firefly
    Anonym (me) skrev 2013-01-29 00:46:21 följande:
    Jag har tagit upp det några gånger och försökt prata om det. Hon har varje gång svarat att "vi får jobba på det" men sen har det inte hänt så mycket mer efter det. Vid ett tillfälle kontrade jag med att vi alltid kommer fram till att "vi ska jobba på det" men att vi aldrig gör det. Jag föreslog att vi kunde schemalägga det ett tag för att se vart det kunde leda. Hon tyckte förvånande nog att det var en jättebra idé men det fungerade bara två gånger. Efter det kom det alltid något emellan och tillslut kände jag att det bara blev tjatigt och sedan rann det ut i sanden.

I det läge vi är är det ganska svårt att ta upp ämnet och det tar en hel del kraft för att ens nämna problemet. Jag tänker på det varje dag och håller på att gå sönder.

Har hon sagt varför hon inte har någon lust?
  • Anonym (me)

Nja, bara att det är lite mycket med allt och sådär. Inget konkret.

• Baby Firefly
    Anonym (me) skrev 2013-01-29 01:18:20 följande:
    Nja, bara att det är lite mycket med allt och sådär. Inget konkret.

Nu känner jag ju varken dig eller din sambo. Men jag kan tala utifrån egen erfarenhet. Jag kan ha perioder när jag inte har någon lust överhuvudtaget och det beror alltid på precis det din sambo säger, det är för mycket med allt. När jag blir stressad, det är mycket på jobbet och jag får dra ett för tungt lass i hemmet så dör min lust. Det rör sig för mycket i huvudet på mig för att jag ens ska dyka upp en enda tanke på sex. Utan tankarna om sex så dör längtan.

Nu är jag kanske lite känsligare än många andra, men hur vardagen ser ut påverkar min sexlust något otroligt och har jag för mycket på gång runtomkring och för mycket med mig själv så finns det ingen energi kvar till sex eller närhet för min del. Jag behöver lugn och ro för att den ska komma igång igen. Jag behöver tid för mig själv och mer hjälp hemma.

Jag skulle kunna beskriva det hela som att jag har vissa grundläggande behov som behöver fyllas innan jag kommer till sexbehovet. Jag behöver vila, jag behöver känna mig lugn, trygg, jag behöver känna mig glad, jag behöver känna mig uppskattad och sist behöver jag sex. Om de tidigare behoven inte uppfylls så raderar min hjärna på något sätt bort överliggande behov. Får jag inte vila och känna mig tygg och lugn, så blir jag inte glad osv......
  • Anonym (olika)

Jag är själv tjej och din ts berör verkligen - det är uppenbart att sex är så mkt mer än sex för din del. Jag har haft problem med min lust och även om jag nu inte har barn tillsammans med min kille och annat som kan störa sexlivet så har den minskat pga. andra saker. Han har försökt men det har inte alltid funkat för mig och jag har någonstans insett att han blir avtänd efter att gång på gång försöka på olika sätt, bilder, sexiga sms, intiativ och jag inte nappar. 

Det handlar litegrann om att hon måste berätta varför, och jag tror hon öppnar sig om du berättar(så som du skrev i ts:en), hon kanske tror att du tänker o tycker helt annorlunda än vad du skriver och tex. att det "bara" handlar om sex för dig. Det är inte lätt att öppna upp sig om något man varit tyst om länge men jag tror det är den bästa lösningen på det hela för er och för att ni ska kunna få ett bra sexliv igen.

• Anonym (individuellt)

Baby Firefly: "Utan tankarna om sex så dör längtan" (vettig "one liner" med substans)

Personligen så tycker jag att vi upptas av så mkt annat idag som gör att vi glömmer av det "viktiga".
    Har jag gjort det? Hinner jag det? Nu måste jag det? Sen skall jag göra detta! Gjorde du inte det jag bad dig om!?

Jag tror det är bra om man tillåter sig själv att stanna upp och titta sig omkring och känna efter. Mår jag bra? Behöver jag ha det såhär eller kan VI prioritera annorlunda?

Sexlusten är lite som Maslows behovstrappa, tyvärr/logiskt!? Avgör själv. Den skapas av dig själv och tillsammans.

TS: Våga ta upp det igen. Inte i förbifarten! Avsätt tid och utgå ifrån dig själv och vad du känner och tycker utan att blanda in din partners beteenden eller vad hon gör och inte gör. Tala om för henne vad du saknar och vad du önskar. Möt hennes eventuella försvar med tålamod och mognad. Till slut rämnar "muren" om du har ett gott syfte.

Lyssna! 

• jomen64

Hej!
    Jag tycker att det var ett mycket bra och eftertänksamt inlägg av TS. Jag kan inte annat än hålla med. Det kunde lika gärna varit jag som skrivit det (liksom i många andra inlägg i liknande ämnen..)
    Många verkar vi vara och många är vi som känner igen oss.
    Själv skriver jag av mig då och då, lämnar ut mitt eländiga sexliv här på forumet.
    Vissa dagar kan det knappt gå 5 min utan att jag tänker på eländet. Det känns så jobbigt att ens äkta hälft inte vill ta problemet på allvar.

Delar med mig av gårdagens upplevelse i ämnet:
    Satt på ett möte och tänkte på ett ex, hur vi hade haft det och att hon "ville ha mig". Sen gjorde jag lite efterforskningar för att se var hon bodde, om hon var gift, hade barn, osv. Då såg jag att hon inte såg ut som jag minns henne. Jag blev inte attraherad av henne i alla fall.
    Jag tänkte, kanske man istället skall se till vad man ibland får av sin fina fru, istället för att se vad man inte får..

kanske skall jobba på det

• Anonym
    jomen64 skrev 2013-01-29 12:46:53 följande:
    Hej!

Jag tänkte, kanske man istället skall se till vad man ibland får av sin fina fru, istället för att se vad man inte får..

kanske skall jobba på det
    Bra tanke, den ska jag ta till mig iallafall.

Vi har inte så mycket sex som jag önskar, men jag får så mycket annat, närhet, kramar, kyssar, blickar.
    Nä, sex är verkligen inte allt när man tänker efter.
Svar på tråden Lustbrist kvinna/man