• Anonym (Mamma23)

Hjälp! Familjerätt!

Hej, jag har två barn med en kille som bor i samma komun. Jag och min pojkvän känner oss ganska tvunga att flytta till grannkomunen 1,5 mil bort. Jag jobbar nätter och pluggar på grannkommunen. Jag har inget körkort så blir alltid svårt att ta sig med när inga pnedel går. Jag försöker jobba dom dagarna jag fixat skjuts. Tyvärr blir de svårt att ta körkort när varken jag och han har ekonomi till de. Han har fått erbjudande på 2 jobb men han måste flytta isf. Barnen är 2 och 3,5 år och bor just nu vv hos mig. Dom går på dagis här. Barnens pappa och jag kan inte dikutera om något! Varje gång jag ska fråga en sak så svarr han nj, du kan inte styra mig. Jag och sambon är så trött att gå på soc. Vi vill verkligen ta dessa jobb. Men de innbär flytt då. Pappan vägrar skriva på flyttanmälan. Och för att få dagisplats så måste dom ju skrivna på mig. Och eftersom han bara är hemma nu och inte har något jobb anser jag att Jag hade behövt dagisplats just nu då jag pluggar och kommer jobba mer. Så nu blir de familjerätten igen, sist ville dom inte gå vidare och jag gav upp för att han Vägrar samarbeta. Vet inte om dessa samtal kommer hjälpa denna gången heller. Ska man gå igenom en vårdnadstvist då? Är de verkligen så bra för hans del om han nu har en polisanmälan på att han har gett Minst flicka blåmärken. Tyvärr gick de inte vidare, pga ord mot ord. Fast jag tog henne till akuten så fort jag fick hem henne och dom tog kort. Han tycker jag bara tänker på mig själv och gör allt för att förstöra för honom. Fast jag har erbjdit att betala honom bensin tilm och från dagis. Och hjälpa till med de jag kan. Nu pratar min sambo om att ge upp. Eftersom han själv blir förbannad på hans beetende. Jag känner mig INTE trygg med att barnrn ska va hos honom pga av han har gett blåmärken när dom va småbarn. Men eftersom jag måste så måste barnen va där vv. Någon som vet vad som kan hända. Hur jag går vidare.. Tips på saker? Eller är jag kanske så dum som han säger att jag är?

• Svar på tråden Hjälp! Familjerätt!
  • Anonym (Mamma23)
    Anonym skrev 2013-01-29 09:35:14 följande:
    Börjar du med en vårdnadstvist så kan du i värsta fall förlora vårdnaden själv. Så du får nog acceptera att  det är som det är.
    Jo de är de jag är rädd för. och de viill jag inte. df vill jag komma på andra lösningar :/
    Allt handlar om dagisplats. och de blir större än vad det är.. liksom vi hade kunnat lösa de.. men han vägrar ju..
    tom familjerätten tyckte att de va till överdrift då detta va ett enkelt problem som kunde lösas.. men men,.. får se vart vi kommer fram till. Skriver gärna dom på honom men behöver ju dagisplats. annars är du onödigt att flytta. 
  • Anonym

Återigen ts det finns ingen anmälan som kan få tr att se negativt på han för anmälan lades ner alltså nej ingen kommer kolla snett på han om du drar upp det däremot ses du gripa efter minsta halmstrå för att bråka så det kan slå hårdare på dig oförmåga av att du ses som den som har samarbetsproblem och i förlängningen kan det bli att Du förlorar vårdnaden, släpp om nån kommer se Nettan på han nu det slår tillbaka på dig. Ang din andra fråga Du får flytta han behöver inte godkänna att Du flyttar ska barnen bo led dig ska han godkänna deras flytt, annars får inte de flytta om ni har gv. Har du ev får de flytta men du får inte försvåra ug och du får inte minska det befintliga ug som finns vid flytten. Har ni gv och du flyttar barnen så kan om pappan stämmer dig på boende och vårdnad slå mot dig igen dvs du kan förlora boende och vårdnaden helt, skatteverket kan förvisso skriva ungarna på den nya adressen men de har ingen rätt att besluta hur vårdnadform eller annat skall se ut så beslutar tr annat så har du bara kastat pengar i sjön. Detta är inget att bråka om från din sida flytta om du ska vill men lämna ungarna så länge det inte går nån nöd på dem vilket det inte verkar göra för då hade du fokuserat på det i din tråd och frågor inte hir nåt som är nedlagt i bristande på bevis skall se ut för pappan

• Brumma

Fat TS - det är inte en så enkel sak att lösa som du tycks tro..
    Visst skulle det kanske funka när det bara är förskola men ju äldre barnen blir desto svårare blir det att ha vv för pappan.
    Eller har du tänkt betala bensinpengar tills barnet går ur skolan?
    När pappan behöver köra till och från kompisarna som bor i er kommun? När aktiviteterna finns där skolan finns, alltså dit ni flyttar?
    När barnen klagar på att de aldrig kan ta hem sina kompisar till pappa på hans veckor för att det är för långt?
    Vissa fixar det men oftare blir det vh tillslut.
    Jag förstår definitivt att pappan motsätter sig flytt.
    Jag förstår också din oro om du misstänkt att han gör barnen illa, men om familjerätten (är det inte soc som gör det?) gjort en undersökning och inte kommit fram till något kommer det inte att påverka pappans chanser varken positivt eller negativt.

Likaväl som du har anser dig ha "rätt" till att flytta med barnen och därmed försvåra umgänget i framtiden, likaväl ser pappan sig ha rätt att ha kvar samma möjligheter till umgänge som idag.
    Jag förstår ju VARFÖR ni vill flytta, har man chans till ett jobb så är det klart man vill ta det - men att få med pappan på flytt utan tvist lör bli svårt.
    Ett förslag är ju att barnen bor under veckorna hos pappan ett tag. Du skriver att ni inte har råd med körkort men det är kanske ngt ni kan prioritera när ni börjar arbeta båda två?
    Kanske kan ni göra en överenskommelse med pappan under samarbetssamtalet att så fort du fått körkort börjar ni med vv igen.
    Barnen kan gå kvar på förskolan de går på idag - tryggare för dom, och när du har körkort kan du göra som du tänkt att pappan ska göra - köra de extra milen till o från förskola/skola barra man vecka..

• BioBonus
    Brumma skrev 2013-01-29 10:22:05 följande:
    Fat TS - det är inte en så enkel sak att lösa som du tycks tro..
    Visst skulle det kanske funka när det bara är förskola men ju äldre barnen blir desto svårare blir det att ha vv för pappan.
    Eller har du tänkt betala bensinpengar tills barnet går ur skolan?
    När pappan behöver köra till och från kompisarna som bor i er kommun? När aktiviteterna finns där skolan finns, alltså dit ni flyttar?
    När barnen klagar på att de aldrig kan ta hem sina kompisar till pappa på hans veckor för att det är för långt?
    Vissa fixar det men oftare blir det vh tillslut.
    Jag förstår definitivt att pappan motsätter sig flytt.
    Jag förstår också din oro om du misstänkt att han gör barnen illa, men om familjerätten (är det inte soc som gör det?) gjort en undersökning och inte kommit fram till något kommer det inte att påverka pappans chanser varken positivt eller negativt.

Likaväl som du har anser dig ha "rätt" till att flytta med barnen och därmed försvåra umgänget i framtiden, likaväl ser pappan sig ha rätt att ha kvar samma möjligheter till umgänge som idag.
    Jag förstår ju VARFÖR ni vill flytta, har man chans till ett jobb så är det klart man vill ta det - men att få med pappan på flytt utan tvist lör bli svårt.
    Ett förslag är ju att barnen bor under veckorna hos pappan ett tag. Du skriver att ni inte har råd med körkort men det är kanske ngt ni kan prioritera när ni börjar arbeta båda två?
    Kanske kan ni göra en överenskommelse med pappan under samarbetssamtalet att så fort du fått körkort börjar ni med vv igen.
    Barnen kan gå kvar på förskolan de går på idag - tryggare för dom, och när du har körkort kan du göra som du tänkt att pappan ska göra - köra de extra milen till o från förskola/skola barra man vecka..
  • Anonym
    Anonym (Mamma23) skrev 2013-01-29 09:39:50 följande:
    Jo de är de jag är rädd för. och de viill jag inte. df vill jag komma på andra lösningar :/
    Allt handlar om dagisplats. och de blir större än vad det är.. liksom vi hade kunnat lösa de.. men han vägrar ju..
    tom familjerätten tyckte att de va till överdrift då detta va ett enkelt problem som kunde lösas.. men men,.. får se vart vi kommer fram till. Skriver gärna dom på honom men behöver ju dagisplats. annars är du onödigt att flytta. 
    Ts, du skriver att "han vägrar ju". Du då? Kan du tänka dej att låta barnet bo med honom? Eller handlar allt om att du ska ha din vilja igenom?
  • Anonym
    Anonym (Mamma23) skrev 2013-01-29 09:29:36 följande:
    Frågade som sagt om de va bra för hans del om det finns en sån anmälan. Står ingenstans att jag tänkte använde de som mot honom. Jag har lagt de bakom för jag va tvungen. Och nej jag tänker inte låta folk få mig att tro att spädbarn på tre månader får blåmärken lätt. Och speciellt när de handlar om hur de såg ut. 
    Nu lämnar vi de bakom. Det va inte anmälan jag frågade om, Undrade som sagt om de såg bra ut för hans del.
    Tänker självklart inte ljuga om blåmärken för att få sidan på mig. Isf hade jag gjort de för ett år sen.
    Tror inte att läkaren själv hade sagt att dessa blåmärken uppkom av sig själv. Både barnen gjorde test för att se om dom  hade lätt för att få blåmärken eftersom det finns sånt. Men testet visade negativ.

Vi behöver inte ta upp detta mer då jag fick svar på frågan angående de.. Vad hände med resten av texten? Trodde jag skrev en massa om annat. Så dom som kan ge tips för fortsätta skriva.

Har dessutom pratat lite nu på morgonen med lite olika personer. Och kom på en lösning. Att barnen är skriva hos honom men byter dagis till nya kommunen då jag anser att när jag pluggar och jobbar behöver jag det mer just nu. Så hoppas han går med på det eftersom han inte har planer på jobb just nu och är tydligen sjukskriven.

jag har släppt de. Undrade som sagt om de va bra för hans del,. Och jag fick svar på det. punkt slut!
    Nej ingen storstad. en ganska liten stad. där jag vill flytta är lite större. bara 1,5 mil bort

2 städer inom 1.5 mil? Nog måste det vara i storstadsregion du bor i alla fall. Allmänna kommunikationer som buss, pendeltåg och tåg brukar finnas.
  • Anonym (***)

Hej TS, Ett par saker som inte är klart för mig är... 1. Har ni gemensam vårdnad eller har du enskild? 2. Är barnen skrivna hos dig? Om du har enskild vårdnad kan du flytta utan att ens ställa frågan till honom. Att skriva barnen hos pappan kan vara lite dålig ide då när barnen når skolåldern ska gå i sin hemkommun. Man måste tänka långsiktigt... Vad du däremot kan göra är en "fuling"... Du och din sambo kan flytta till den nya orten och helt enkelt lämna in en flyttanmälan på barnen som ditt ex då har skrivit på eller inte. Dom kommer att skicka ut en förfrågan till honom. Men... skadan är redan skedd. Flytten är ett faktum. Ja, du riskerar att förlora boendet men det är du ju redan villig att ge upp till hans förmån. Vad dom tittar på under sina utredningar är var barnen har största delen av sin dygnsvila, avstånd till dagis etc. Du kan anmäla dom till dagis i er nya kommun och hoppas på det bästa. En del kommuner har dessutom samarbete vilket betyder att barnen kan gå i två dagis. Vad ger pappan för argument till att inte skriva på?

• Anonym (1)

Är det bara jag som undrar varför Ts måste flytta, med barnen från pappan, för att Ts nya kille har fått jobb, 1.5 mil från där de bor? I nödfall är det väl bättre att nya killen bor borta under veckorna när han jobbar, än att barnen inte ska kunna fortsätta sitt vanliga dagis, med sina gamla kompisar och inte kunna vara varannan vecka hos pappa längre?

Ts påstår sej inte ha råd att ta körkort men bensinpengar till pappan har hon råd med. 3 mil x 2 gånger per dag á 15 kronor blir 450 kronor per vecka, bara i bensin. Snabbt har ts tjänat in ett körkort. Efter ett års växelvis boende har ts lagt ut 11 700 på bensin.... Inte logiskt alls.

• Brumma

Anonym 1 - tja, TS hade väl oxå chans på ett jobb om hon flyttar.
    Men jag har föreslagit att barnen kan bo heltid hos pappan till en början, så kan TS prioritera körkortet för att sedan ta upp vv igen. Men att hon då kör till och från barnens nuvarande förskola..

• Anonym (1)
    Brumma skrev 2013-01-29 16:48:20 följande:
    Anonym 1 - tja, TS hade väl oxå chans på ett jobb om hon flyttar.
    Men jag har föreslagit att barnen kan bo heltid hos pappan till en början, så kan TS prioritera körkortet för att sedan ta upp vv igen. Men att hon då kör till och från barnens nuvarande förskola..
    Ts skriver att hon pluggar och jobbar natt. Frågan är då varför ts ska ha barnen boende hos sej när hon ändå knappt är hemma. Smartare är väl att ts flyttar och har helgumgänge med barnen istället för att dra upp barnen får sin invanda miljö?

Visst och har hon inga barn hemma så går det fortare att även lägga tid och pengar på körkort. För ska hon ha barnen varannan vecka, betala 1000 kronor i bensin varje månad, plus barnomsorg så kommer det att ta tid att få råd att prioritera körkort tror jag. Om inte ts kommer att tjäna väldigt bra på extrajobbet.

Sen undrar jag hur ts kan plugga men ändå leva på soc...

Och varför ska pappan bli utan barnomsorg och ersättning bara för att han är arbetssökande? Nej det låter väldigt egoistiskt av ts att kräva att barnen ska byta förskola.

• Anonym (Mamma23)

Hej igen. Jag vill varken ta barnen ifrån honom helt eller lämna barnen helt. Tyvärr så litar jag inte på honom till 100% för att överlåta barnen till honom. Dels för hur vår bakrund ser ut och dels för att jag vet om hur arg han kan bli Om han inte får som han vill. Har bott ihop med honom ett antal år så känner honom bättre än er. Nu är de så att jag kommer på olika lösningar. Han har varken råd eller ork att ha barnen själv på heltid! Detta har vi redan kommit överrens om med familjerätten. Han är sjukskriven och har en sjukdom som gör att han kropp inte kan ta emot järn i kroppen. Vilket innebär att han jämt är trött. Han får åka in till sjukhus varannan månad för att få järn via dropp. Han har en tarmsjukdom som helt enket innebär att hans kropp inte hinner ta upp viktiga ämnen från mat, medicin eller annat. Detta beslutet har han tagit SJÄLV! Jag har gått med att skriva lver barnen på honom, men eftersom JAG REDAN FÅTT ERBJUDANDE om jobb innebär att jag behöver dagis. Just nu pluggar jag på komvux för att ha något att göra om dagarna. På helger jobbar jag som bartender. Detta jobbet jag får om jag flyttar innebär att jag får avsluta mina studier och jobba vanliga tider. ALLTSÅ DAGTID! Särbon har redan jobb på dagarna. Vi ska bli sambos när vi flyttar. Är inte det nu. Skrev fel förut! Varför jag pluggar och går på soc är för att min handläggare glömde att säga att man inte får plugga och gå på soc. Detta fick jag reda på när jag redan börjat plugget, fast dom visste om detta redan i höst. Nu har jag som uppgift att söka lån och bodrag ifrån CSN! Och detta ska göras om jag väljer att plugga istället för jobbet. Men då kan jag bo kvar. Det är pga jobbet jag vill flytta. Om jag börjar på jobbet då hade jag tänkt att betala bensinkostnaden för pappan. Bara för att han ska ta sig in med barnen ifall han väljer att ha dom på dagis. Jag har aldrig påstått att jag inte är beredd för att inte komma på lösningar. Jag försöker med många. Jag ville som sagt ha tips.

• Anonym (Mamma23)
    Anonym (***) skrev 2013-01-29 15:46:17 följande:
    Hej TS, Ett par saker som inte är klart för mig är... 1. Har ni gemensam vårdnad eller har du enskild? 2. Är barnen skrivna hos dig? Om du har enskild vårdnad kan du flytta utan att ens ställa frågan till honom. Att skriva barnen hos pappan kan vara lite dålig ide då när barnen når skolåldern ska gå i sin hemkommun. Man måste tänka långsiktigt... Vad du däremot kan göra är en "fuling"... Du och din sambo kan flytta till den nya orten och helt enkelt lämna in en flyttanmälan på barnen som ditt ex då har skrivit på eller inte. Dom kommer att skicka ut en förfrågan till honom. Men... skadan är redan skedd. Flytten är ett faktum. Ja, du riskerar att förlora boendet men det är du ju redan villig att ge upp till hans förmån. Vad dom tittar på under sina utredningar är var barnen har största delen av sin dygnsvila, avstånd till dagis etc. Du kan anmäla dom till dagis i er nya kommun och hoppas på det bästa. En del kommuner har dessutom samarbete vilket betyder att barnen kan gå i två dagis. Vad ger pappan för argument till att inte skriva på?

Vi har gemensam vårdnad, och just nu är dom skrivna hos mig. Barnen kan inte gå på två dagis. Då både jag och pappan inte vilm att dom ska göra de. Det blir för jobbigt med två boende och två dagis för barnen. Och det vill vi inte utsätta dom för.
  • Anonym (1)
    Anonym (Mamma23) skrev 2013-01-30 13:03:27 följande:
    Hej igen. Jag vill varken ta barnen ifrån honom helt eller lämna barnen helt. Tyvärr så litar jag inte på honom till 100% för att överlåta barnen till honom. Dels för hur vår bakrund ser ut och dels för att jag vet om hur arg han kan bli Om han inte får som han vill. Har bott ihop med honom ett antal år så känner honom bättre än er. Nu är de så att jag kommer på olika lösningar. Han har varken råd eller ork att ha barnen själv på heltid! Detta har vi redan kommit överrens om med familjerätten. Han är sjukskriven och har en sjukdom som gör att han kropp inte kan ta emot järn i kroppen. Vilket innebär att han jämt är trött. Han får åka in till sjukhus varannan månad för att få järn via dropp. Han har en tarmsjukdom som helt enket innebär att hans kropp inte hinner ta upp viktiga ämnen från mat, medicin eller annat. Detta beslutet har han tagit SJÄLV! Jag har gått med att skriva lver barnen på honom, men eftersom JAG REDAN FÅTT ERBJUDANDE om jobb innebär att jag behöver dagis. Just nu pluggar jag på komvux för att ha något att göra om dagarna. På helger jobbar jag som bartender. Detta jobbet jag får om jag flyttar innebär att jag får avsluta mina studier och jobba vanliga tider. ALLTSÅ DAGTID! Särbon har redan jobb på dagarna. Vi ska bli sambos när vi flyttar. Är inte det nu. Skrev fel förut! Varför jag pluggar och går på soc är för att min handläggare glömde att säga att man inte får plugga och gå på soc. Detta fick jag reda på när jag redan börjat plugget, fast dom visste om detta redan i höst. Nu har jag som uppgift att söka lån och bodrag ifrån CSN! Och detta ska göras om jag väljer att plugga istället för jobbet. Men då kan jag bo kvar. Det är pga jobbet jag vill flytta. Om jag börjar på jobbet då hade jag tänkt att betala bensinkostnaden för pappan. Bara för att han ska ta sig in med barnen ifall han väljer att ha dom på dagis. Jag har aldrig påstått att jag inte är beredd för att inte komma på lösningar. Jag försöker med många. Jag ville som sagt ha tips.
    Han litar kanske inte heller på att du kan ta hand om barnen till 100%. Hur han var när ni bodde ihop behöver inte överensstämma med hur han är med sina barn. Många föräldrar har sjukdomar som begränsar dom till viss del. Att vara trött är inget som gör han olämplig som boendeförälder.

Konstigt att du fick behålla soc och csn fast soc kom på att dom gjort fel.

Bästa lösningen är väl att du bor kvar?
  • Anonym (Mamma23)
    Anonym (1) skrev 2013-01-30 13:10:36 följande:
    Han litar kanske inte heller på att du kan ta hand om barnen till 100%. Hur han var när ni bodde ihop behöver inte överensstämma med hur han är med sina barn. Många föräldrar har sjukdomar som begränsar dom till viss del. Att vara trött är inget som gör han olämplig som boendeförälder.

Konstigt att du fick behålla soc och csn fast soc kom på att dom gjort fel.

Bästa lösningen är väl att du bor kvar?
    Om han själv har sagt att  han inte har ork med barnen på heltid så är det väl så?
    Finns väl inget att tveka på om han själv har bestämt så.

Ja de kanske är konstigt. men Jag måste som sagt söka lån från csn om jag ska fortsätta plugga, vilket innebär att jag inte kommer behöva soc förstår du väl? Och skulle jag inte bli beviljad lån så skulle dom fortf låta mig gå klart skolan eftersom dom har gjort fel. Och kurserna va bara en termin. 

Jo bästa lösningen är väl att försätta gå på soc :S
    Ena stunden så ska bästa lösning  va jobb så man kan va självförsörjande och nu är de plötsligt tvärtom.
    Vet inte hur folk ska ha det längre!
  • Anonym (1)
    Anonym (Mamma23) skrev 2013-01-30 13:22:52 följande:
    Om han själv har sagt att  han inte har ork med barnen på heltid så är det väl så?
    Finns väl inget att tveka på om han själv har bestämt så.

Ja de kanske är konstigt. men Jag måste som sagt söka lån från csn om jag ska fortsätta plugga, vilket innebär att jag inte kommer behöva soc förstår du väl? Och skulle jag inte bli beviljad lån så skulle dom fortf låta mig gå klart skolan eftersom dom har gjort fel. Och kurserna va bara en termin. 

Jo bästa lösningen är väl att försätta gå på soc :S
    Ena stunden så ska bästa lösning  va jobb så man kan va självförsörjande och nu är de plötsligt tvärtom.
    Vet inte hur folk ska ha det längre!
    Han orkar med varannan vecka, så då är det väl så?

Du kan ju plugga och bo kvar skrev du. Varför har du ändrat dej?
  • Anonym (Mamma23)
    Anonym (1) skrev 2013-01-30 13:30:58 följande:
    Han orkar med varannan vecka, så då är det väl så?

Du kan ju plugga och bo kvar skrev du. Varför har du ändrat dej?
    Han har valt att ha det så, Och de klarar han av säger han. Jag får helt enkelt lita på det om barnen ska vara hos honom. 
    Jobb väger mer än plugg, Jag började plugga pga brist på arbete.
    Jag behöver inte plugget utan började plugga lite ämnen för att ha något att göra om dagarna. 
Svar på tråden Hjälp! Familjerätt!