• personae non grata

14 mån vaknar på kvällen och vägrar somna om

Detta är nåt nytt. Efter att vi nattat henne på kvällarna vid 19.30-20 vaknar hon efter 45-60 min. Vill inte alls sova. När vi går tillbaka med henne till sovrummet blir hon alldeles skogstokig, Hon vill bara ner på golvet och krypa tillbaka till vardagsrummet där alla leksaker finns. Hon är sedan vaken i ungefär två timmar innan hon däckar totalt. Under den vakna tiden visar hon en massa trötthetstecken men vägrar sova.

När vi nattar henne på kvällen är hon till synes trött och somnar på bara några minuter.

Sover ungefär till åtta halv nio på morgonen. Vilar mitt på dagen mellan tolv och halv två (ibland till två). Just nu är hon förkyld.

Detta började för ett par dagar sen.

Nån som har nån idé?

• Svar på tråden 14 mån vaknar på kvällen och vägrar somna om
  • personae non grata

Hur mycket tycker du vi ska dra ner på vilan? Är rädd att dra ner för mycket så att hela dagen blir katastrof.

• Mrs Karlsson

När sover hon på dagen? Det kan ju också spela in.

Min son är 16 mån och han somnar kring 11.00 & vaknar/väcks 12.30, sedan somnar han som en stock 18-19 och vaknar sällan förrän vi kliver upp, d.v.s. kring 06, 07.00.

Sedan är ju alla barn olika, och som du skrev så är ju din dotter förkyld. Det kan ju också påverka sömnen.

• personae non grata

Hon somnar oftast runt tolv, ibland halv tolv, och sover 1,5 timme till 2 timmar. Dom gånger hon sovit bara en timme har hon varit gnällig resten av dagen och totalt däckat på kvällen.

Detta är så tröttsamt eftersom kvällarna är den enda tid mannan och jag har för oss själva och varandra.

• Mrs Karlsson
    personae non grata skrev 2013-01-29 21:00:54 följande:
    Hon somnar oftast runt tolv, ibland halv tolv, och sover 1,5 timme till 2 timmar. Dom gånger hon sovit bara en timme har hon varit gnällig resten av dagen och totalt däckat på kvällen.

Detta är så tröttsamt eftersom kvällarna är den enda tid mannan och jag har för oss själva och varandra.
    Ja, jo, men för det första; hon sover till 08-08.30 - är inte det värt någonting?
    För det andra så är ju barn faktiskt barn och de kommer med hela paketet, sluta gnäll över missad ensamtid och njut istället för att ni får sova på nätterna!

Gud...
  • personae non grata
    Mrs Karlsson skrev 2013-01-29 21:03:22 följande:
    Ja, jo, men för det första; hon sover till 08-08.30 - är inte det värt någonting?
    För det andra så är ju barn faktiskt barn och de kommer med hela paketet, sluta gnäll över missad ensamtid och njut istället för att ni får sova på nätterna!

Gud...
    Ta ett chillpill...

Var skrev jag att hon sover hela nätter..?

Jag får inte alls sova på natten. Hon vaknar mellan 5 och 10 gånger varje natt sen hon föddes.Ska dessutom ligga och amma hela tiden.

Så typiskt att många här ska dra förhastade slutsatser hela tiden och vara så dömande.

• Mrs Karlsson
    personae non grata skrev 2013-01-29 21:09:25 följande:
    Ta ett chillpill...

Var skrev jag att hon sover hela nätter..?

Jag får inte alls sova på natten. Hon vaknar mellan 5 och 10 gånger varje natt sen hon föddes.Ska dessutom ligga och amma hela tiden.

Så typiskt att många här ska dra förhastade slutsatser hela tiden och vara så dömande.

För att du inte nämnde det trots att du skrev en rätt detaljerad tråd!

Hursomhelst!

Hon kanske inte blir mätt av din mjölk? Har ni provat välling? Känns det ändå inte som om det är dags att sluta, hon är trots allt 14 mån... Hur många 14-månaders ammar hela tiden?

Det känns ändå som om du/ni kanske ska fokusera på er dotter istället för på er själva. Hon behöver er nu, betyder inte det någonting?

Barn har vakna perioder hela tiden. Min 3-åring vaknar fortfarande på nätterna men jag klagar inte, jag finns där.
  • personae non grata
    Mrs Karlsson skrev 2013-01-29 21:20:48 följande:
    För att du inte nämnde det trots att du skrev en rätt detaljerad tråd!

Hursomhelst!

Hon kanske inte blir mätt av din mjölk? Har ni provat välling? Känns det ändå inte som om det är dags att sluta, hon är trots allt 14 mån... Hur många 14-månaders ammar hela tiden?

Det känns ändå som om du/ni kanske ska fokusera på er dotter istället för på er själva. Hon behöver er nu, betyder inte det någonting?

Barn har vakna perioder hela tiden. Min 3-åring vaknar fortfarande på nätterna men jag klagar inte, jag finns där.
    personae non grata skrev 2013-01-29 21:09:25 följande:

Som sagt
  • Mrs Karlsson

Hur kan jag dra förhastade slutsatser när du vägrar att svara på relevanta frågor?!

Hade det funnits något lägre än familjeliv.se hade jag hänvisat dig dit.

• Sannaslim

Har exakt samma problem med en 13månaders. Försöker lägga vid 20:30 och hon kan vakna allt efter 45min till kl 3 på natten och har en vaken period på 2 timmar helt omöjligt att söva om. Per natt är det max 1 sån lång vaken period plus att det ammas allt från 2 till 10gg per natt. Vi sover dock till 10 oftast så jag får igen lite där. Börjar jobba om 2 dar så har lite småångest över hur jag ska orka. Har tyvärr inga tips att ge, kanske sluta amma om du är beredd. Jag är inte redo för det ännu.

Svar på tråden 14 mån vaknar på kvällen och vägrar somna om