• Millan83

Förälder: Kan du barn-HLR?

Du som förälder, har du koll på HLR med barninriktning? Hjärt- lungräddning alltså! 

Det finns massor av kurser att gå om man vill förbereda sig på att kunna hantera "det värsta" när olycka när framme och man väntar på hjälp.

Du som gått kurs för länge sedan, känner du att kunskaperna ändå är så pass färska att du skulle kunna använda dig av dem?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förälder: Kan du barn-HLR?
  • Scream2
    Millan83 skrev 2013-01-30 11:03:26 följande:
    Skönt att det verkar vanligt att gå kurs och att uppdatera sig och inte förlita sig på att det man lärde sig för x antal år sedan är det aktuella!

Jag gick själv en kurs i helgen och är så nöjd! Nu hoppas jag att jag har sinnesnärvaro nog att komma ihåg allt om det skulle behövas också! Planerar att gå varje år faktiskt! 

Utifrån det lilla underlaget är det kanske svårt att säga att det är vanligt att man går kurs och håller sig uppdaterad. Vad gäller vuxen HLR är det vanligare att någon inte gör nåt än att någon gör nåt...tyvärr...
  • krompa

Ja, första kursen tog jag 15 år innan jag fick barn. Sista gången jag gick kursen var för ca 5 år sedan då jag fick barn. Jag har bara repeterat teorin efter det men känner mig trygg i kunskaperna.

Kursen Vuxen HLR (med  hjärtstartare) gick jag senast för 10 månader sen med jobbet. (har gått flera kurser under åren).

• tahira

Jag har gått en kurs, men känner inte att jag kommer ihåg allt och skulle egentligen behöva gå en igen. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Millan83
    Scream2 skrev 2013-01-30 11:31:01 följande:

Utifrån det lilla underlaget är det kanske svårt att säga att det är vanligt att man går kurs och håller sig uppdaterad. Vad gäller vuxen HLR är det vanligare att någon inte gör nåt än att någon gör nåt...tyvärr...
    I Tyskland (tror jag det var) är det lag på HLR när man tar körkort. Att det ska ingå i utbildningen alltså!  Verkar ju jättesmart tycker jag!
  • Scream2
    Millan83 skrev 2013-01-30 11:43:45 följande:
    I Tyskland (tror jag det var) är det lag på HLR när man tar körkort. Att det ska ingå i utbildningen alltså!  Verkar ju jättesmart tycker jag!

Tycker det verkar ännu smartare att det är obligatoriskt i skolan, varje år från åk 4.
  • Millan83
    Scream2 skrev 2013-01-30 14:09:23 följande:
    Tycker det verkar ännu smartare att det är obligatoriskt i skolan, varje år från åk 4.

Ja visst. Frågan är vad det innebär ekonomiskt för skolan som redan är hårt pressad där. Helst både ock! Det behövs ju en påfyllning och uppfräschning av kunskaperna efter ett tag. Kanske när man måste förnya sitt kort, absolut senast.
  • Scream2
    Millan83 skrev 2013-01-30 14:13:32 följande:

Ja visst. Frågan är vad det innebär ekonomiskt för skolan som redan är hårt pressad där. Helst både ock! Det behövs ju en påfyllning och uppfräschning av kunskaperna efter ett tag. Kanske när man måste förnya sitt kort, absolut senast.

Man förnyar sitt körkort efter 10 år. HLR ska du träna varje år.

HLR instruktör kan vem som helst eg bli. Att utbilda några lärare på varje skola i första hjälpen och HLR och sen får dom undervisa eleverna och sina kollegor. Dom pengar det kostar kommer sparas in tusenfallt i att folk faktiskt inte heller blir så jäkla hysteriska för allting utan känner att dom har lite kunksap och tar kontroll. Handlar om ett egenansvar att kunna första hjälpen och HLR, men nån måste väl kicka igång hela iden.  
  • så mycket bättre

Ja genom utbildningen. Jag tycker att alla lärare också borde få det i utbildningen och framför allt att det skulle ingå i föräldrautbildningen på MVC

• tahira

Oj, jag trodde att det VAR obligatoriskt i skolan . Vi gjorde det i sjuan, åttan och nian. Och så gick vi igenom det när vi hade livräddning i samband med simlektionerna på högstadiet. Tyvärr sitter de kunskaperna långt inne inser jag.

Att göra det i skolan kan nog också locka in en i någon typ av falsk tygghet "ja, men det där kan jag ju, det har vi lärt oss i skolan", trots att man egentligen glömt en del. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Millan83

Tahira - tror jag med. Det där med falsk trygghet. Att med jämna mellanrum i vuxen ålder "tvingas" förnya kunskaperna vore ju bra. Kan inte komma på nåt mer bra tillfälle annat än körkortsprylen. Dock är det ju otillfredsställande långa uppehåll, som jag skrev. Och på jobb förstås. Utbild skyddsombudet som sedan fortbildar personalen kanske. Är ju en samhällsekonomisk vinst bakom också! Borde vara en del av föräldrautbildningen överallt tycker jag! Vi fick ingen.

• Scream2
    tahira skrev 2013-01-30 14:33:38 följande:
    Oj, jag trodde att det VAR obligatoriskt i skolan . Vi gjorde det i sjuan, åttan och nian. Och så gick vi igenom det när vi hade livräddning i samband med simlektionerna på högstadiet. Tyvärr sitter de kunskaperna långt inne inser jag.

Att göra det i skolan kan nog också locka in en i någon typ av falsk tygghet "ja, men det där kan jag ju, det har vi lärt oss i skolan", trots att man egentligen glömt en del. 
    Fast kan och kan Det handlar ju om att VÅGA GÖRA NÅT!!! Skulle vilja påstå att få, mkt få, gör en helt korrekt HLR, hela linan ut. Inte sjukvårdspersonal heller. Det är sånt adrenalinpåslag och så. Man gör ju det som ska göras, absolut, men kanske inte alltid iom exact tidsram osv.
    Det jag hör ibland är ju att folk är rädda för att göra fel och därför inte gör nåt. Det kan lixom inte bli så mkt fel i det läget, största felet är ju att inte ens försöka!  
  • Stina31

Japp men det beror mer på att jag är förskollärare och jobbat som simlärare, inte att jag är förälder. Vet att vissa öppna förskolor erbjuder såna kurser.

• Englia

Absolut, har även gjort HLR flera gånger på jobbet, arbetar inom vården. Dock aldrig på ett barn, vilket jag är väldigt tacksam över att aldrig ha behövt göra.

• Dr Mupp

Jag har gått flera kurser i både barn och vuxen HLR. Den senaste för ett år sen (nya metoden med 2:30).

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • FruZäll

Ja man fick gå sådant när barnen gick på dagis och i mitt arbete måste man kunna. Ska gå i feb igen . Hört att man ska gå kursen 1 gång om året . Den jag ska på nu får man lära sig hjärt maskinen super bra

• Demmpa

Gick en fyrtimmars repetitionskurs så sent som idag på jobbet, går kurs vart tredje år. Både barn och vuxendelen ingår.

• 170222

Att utbilda personal för att kunna agera vid brand, hjärtstopp eller olycka är reglerat enligt arbetsmiljölagen. Tyvärr är det väldigt eftersatt inom skolvärlden, vilket tyvärr visat sig vid flertalet tillfällen. Det är både enkelt, lärorikt och kompetenshöjande att gå en kurs. Kolla företaget www.brasakerhet.se som erbjuder kurser för privatpersoner direkt i sitt hem, som ett led i att öka kunskapen av HLR...

Svar på tråden Förälder: Kan du barn-HLR?