Tysta barn
Lever i bonusfamil med egna och sambons barn. Alla barnen är i samma ålder men väldigt olika. Vilket är helt ok - alla är vi individer. Men nu till problemet - bonusbarnen är knäpptysta eller så är de i sitt rum och flamsar, skriker, busar som femåringar men de är 13år. De säger knappt hej, sitter tysta som möss och gör miner vid matbordet. Är vi hemma hos vänner så sitter de tätt intill pappan som spöken så till och med våra vänner reagerat och några upplevt det som obehagligt .till och med hos farföräldrarna är de tysta. De uppfattas av andra som otacksamma och nonchalanta utan känslor. Jag själv har aldrig under alla dessa år varken sett glädje(inte flams och hånskratt mot nån på tv), tacksamhet, sorg, ledsamhet. De uttrycker heller aldrig känslor och beskriver eller berättar något. De pratar aldrig först och ber heller aldrig om någonting. om man frågar om de vill göra något så svarar de "vet inte" , säger man inget eller inte erbjuder de något att dricka tex så dricker de inget... trots att vi varje dag säger, ta vad ni vill ha, kom med förslag på vad ni är sugna på att hitta på, byt kanal på tv:n - men nej inget, helt apatiska. Enda som verkar göra dem lyckliga är shopping och att då men bara för stunden. Att åka och shoppa är också det enda de kan fråga om de får - vilket de också får varje gång i princip. Vi blir ju så glada för att de vill något. Hos mamman och i deras bekantskapskrets ska de vara glada och pratsamma. Biomamman ser inga problem. Detta gör mig mest orolig, medan min sambo säger att han inte tror det stämmer.Till saken hör att hon utsatt barnen för vårdnadstvist - välja mamma eller pappa hemma hos sig. Vi har i alla år bara tackat och tagit emot. Hon bråkar och anklagar och hittar på jävelskap. Nu börjar jag bli riktigt trött på detta och känner att jag inte orkar mer. All den kärlek jag en gång kände för dessa barn är snart helt borta. Mina barn förminskar sig själva för att inte ta plats och pratar mycket med mig om dessa barn och hur de själva mår dåligt. Vad ska vi göra? Vi har provat att de bara bodde hos mamman ett tag men det var fullständig katastrof. Barnen kom hem till oss och såg ut som spöken, vita i ansiktet,nollställda och fullständigt stumma - på söndagen släppte det lite och då åkte de igen. Samma är det nu ...i slutet av veckan kan man skymta lite personlighet hos en av dem medan den andre mer och mer börjar kännas förlorad... Den ena är mer öppen och "med" när han är själv med oss men vi har upptäckt att den andre som är mest avståndstagande styr att han inte ska vara hos oss. Vad ska man göra? Vem ska man prata med? Vi försöker verkligen få med dem, och ger dem massor med extra tid, hänsyn med mat (kräsna) och annat....men livet börjar kännas så begränsat och jag orkar inte snart se dem.... HJÄLP!!!!!!!!!!!!