• Sesso1

Duktigt utan blöja hemma men inte på förskolan!

Precis som rubriken lyder är vår dotter på 2 år och 4 månader jätteduktig hemma utan blöja. Misslyckas i stort sett aldrig. Säger till vid både kiss och bajs. Tyckte därför att det var dags att även på förskolan vara utan blöja men där tvärvägrar hon gå på potta/toaletten. Någon som har erfarenhet av detta. VAd gör man? Går utan hemma men med på förskolan? Det känns ju inte riktigt rätt...

Tips och förslag mottages! 

• Svar på tråden Duktigt utan blöja hemma men inte på förskolan!
  • blöjbudet se

Hej!

När jag läser ditt inlägg funderar jag på vad det är som skiljer sig från hemma-förskolan! Tänker direkt på miljön. Dvs hur ser situationen ut på förskolan? Hemma är en trygg plats och ni föräldrar finns i närheten. Är det många barn på förskolan som springer fram och tillbaka på toaletten? Har själv arbetat på förskola och känner igen fenomenet. Vi löste det med att vi som personal gick med på toaletten, stängde dörren, lugn och ro runtomkring är viktigt. Barn gör många saker i ren protest. Vissa pratar inte på förskolan, vissa vill inte lära sig kissa/bajsa på förskolan, vissa vill inte äta osv osv. Det är viktigt att personal försöker jobba tillsammans med er föräldrar. Hur gör ni hemma?, berätta för personalen och så får de införa rutiner och jobba på att hålla dessa. Tålamod och tid! Tillslut släpper det!

• kokos

Hej TS
    Jag har precis varit i din sits! Min son är 2 år och 7 månader. Vi jobbade bort blöjan under jullovet och det gick jättebra! Så berättade jag för personalen att han är blöjfri Han sov utan också!
    Första dagen var det typ fyra påsar med kissiga kläder och så fortsatte det i ca en vecka. Jag hade räknat med det. Så kom jag en dag och han hade bajsat ner sig. Och personalen gjorde världens grej av det :-// De ville att han skulle ha blöja på dagis! Jag sade okej när han sover och ute men inte annars... Tog en dag så var inte det heller bra och han hade lånat kläder bla bla bla. Och att de inte alltid ser om han kissat ner sig :-O Så sade en personal att jag skulle tänka på saken och då blev jag sååå arg. Ringde deras chef och frågade om de bara sitter och skiter i barnen. eftersom de inte ser om ett barn går med blöta byxor.... jag Vägrade att han skulle ha blöja överhuvudtaget och sade att det är deras jobb!!
    Nu har det gått ca en månad och han är helt torr och glad på dagis också.

Mitt råd är att inte ge upp! Personalen är på dagis för ditt barn och de är skyldiga att hjälpa till även med toaträning....

• Mellanmjölkens land

Dottern hade blöja på dagis och var blöjfri hemma i ett par månader. Det var inte ett problem i sig under större delen av tiden. Precis före jul var vi hemma i nästan 2v pga vattkoppor, sen gick hon 2 dagar innan det var dags för julledighet. De två dagarna var enda gången när det vart problem. Då höll hon sig tills hon inte kunde längre och det kändes inte bra. Efter julledigheten  lämnade vi utan blöja och det funkade klockrent även om hon fortfarande har blöja när de leker ute. Tror vi har fått hem 3 påsar med blöta kläder pga olyckor.

• IsDimma

Det händer mer på förskolan. Din dotter kanske glömmer/ignorerar att hon behöver gå på toaletten.
    Sen har vi som personal fler barn att ha koll på än vad föräldrar (i allmänhet) har vilket gör att vi inte ser på barnen på samma sätt att nu är det dags. Sen är det ofta så med mig och många kollegor att i början glömmer man att barnen måste gå oftare på toaletten än de barn som är torra redan.
    Hos oss pottränar vi två barn just nu (en på föräldrarnas initiativ och en på vårt initiativ). Vi räknar med två-fyra olyckor på en dag. Det är rimligt och då är det en rätt bra dag. Så här i början. Sen lär sig barnet också att man måste gå på pottan även om det man för just nu är jättekul.

Svar på tråden Duktigt utan blöja hemma men inte på förskolan!