• spöke

Flicknamn från 20-talet - vilket gillar du MEST?

Här kommer lite mer inspiration för er som letar namn... och lite nöje för er som gillar namn i allmänhet.

I listan finns de tio populäraste namnen för flickor födda på 1920-talet. Vilket namn gillar du mest?

Kommentera gärna vilka du gillar/ogillar. Och vad du tror om framtiden för dessa namn.

SpökeTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-30 16:30
    De som vill roa sig med att rangordna en topp 10 får gärna dela med sig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-30 16:32
    Pojknamn från 20-talet hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68603329.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn från 20-talet - vilket gillar du MEST?
  • vampyria2

Jag röstade på Anna efter som jag själv har en dotter som är döpt till Ann-josefin men alla kallar henne för just Anna, jag tycker att det är ett enkelt och vackert namn

• spöke
    Sockersmulan skrev 2013-02-01 22:21:56 följande:
    Vilken kul tråd! 20-talsnamnen är ju kanonfina och absolut tuffast och finast är Inga! Jag är övertygad om att "Ing-namnen" verkligen är på väg tillbaka! Ingrid har ju varit inne ett tag och nu känns det som att det är dags för Inga (även som del i dubbelnamn) och Inger och så småningom även kanske Ingela? (Även på pojksidan har jag sett att  Ingemar/Ingmar dykt upp på listorna 2012.) Av övriga namn på listan gillar jag Kerstin och Rut.
    Jag tror också på att Ing-namnen är på g.
  • Jaja88

Jag blir så förvånad att många skriver att Kerstin är fint!

För det namnet är så extremt hemskt tycker jag, haha!

• Agrippina

Röstade på Ingrid, som är ett vackert och feminint klassiskt fornnordiskt namn. Älskar! På andra plats sätter jag Anna, som är ett klassiskt bibliskt namn - enkelt och vackert.

Karin är OK, men jag föredrar det "riktiga" namnet: Katarina. 

De andra namnen känns däremot väldigt daterade idag. Ulla är värst - det är dessutom fult rent ljudmässigt. 

• spöke
    Agrippina skrev 2013-02-08 15:04:44 följande:
    Röstade på Ingrid, som är ett vackert och feminint klassiskt fornnordiskt namn. Älskar! På andra plats sätter jag Anna, som är ett klassiskt bibliskt namn - enkelt och vackert.

Karin är OK, men jag föredrar det "riktiga" namnet: Katarina. 

De andra namnen känns däremot väldigt daterade idag. Ulla är värst - det är dessutom fult rent ljudmässigt. 
    Är det det korta U:et som du inte gillar?
  • Mummamalin

Bara fult om man själv uttalar det som om man ska spy. Men...den sortens dialekt kan nog förstöra det mesta :)

• Agrippina
    spöke skrev 2013-02-08 15:16:16 följande:
    Är det det korta U:et som du inte gillar?

Ja, fast jag gillar inte långa u:n heller. Som i Sune t.ex.. Jag tycker att det är ett fult ljud, helt enkelt.
  • IsDimma

I ordning bäst till sämst Birgit, Ingrid, Kerstin, britta, Elsa, Rut, karin, Anna, inga och Ulla.  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • baobab
    elyse skrev 2013-02-10 19:28:51 följande:
    Rut är ju superhäftigt! :D
    Jag älskar också det namnet, tycker det har sån karaktär:) Klart ett alternativ ifall jag skulle få en dotter!
Svar på tråden Flicknamn från 20-talet - vilket gillar du MEST?