• Anonym (Lena)

Kan jag åka utomlands om jag har ensam vårdnad om ett barn?

Jag kommer förmodligen att få ensam vårdnad om min dotter. Idag bor hon 50-50 hos både mig och pappa, men i framtiden kommer han troligen bli helgpappa. Jag och min släkt planerar att åka på charterresa (utan barnet, finns inte alternativet att hon ska med) och det är då tänkt att dottern ska bo hos sin pappa, men får jag göra så när han inte är vårdnadshavare? Som jag förstått det är det ingen skillnad på pappan och att jag anlitar en barnvakt i det här läget, men är det tillåtet att resa utomlands UTAN barnet när man är den enda vårdnadshavaren? Någon som vet?

• Svar på tråden Kan jag åka utomlands om jag har ensam vårdnad om ett barn?
  • Anonym (Lena)
    Qarina skrev 2013-02-01 12:12:07 följande:

Backa då å läs igen vad du har skrivit!!
    Ja, jag hittar inte ett enda inlägg där jag har skrivit att ensam vårdnadshavare och egen vårdnad är två skilda saker.
  • Anonym
    Anonym (Lena) skrev 2013-02-01 13:34:34 följande:
    För att han har en sjukdom som gör att han inte kan följa med.
    Han har en sjukdom som gör att han inte kan följa med utomlands men han är frisk nog att lämnas utan en vårdnadshavare?

Varför tror du att du kommer att få ensam vårdnad om barnet? Det handlar om så mycket mer än kläder och att man har rörigt hemma.
  • nymedlem
    Anonym (Lena) skrev 2013-02-01 13:36:03 följande:
    Jag vill ha ensam vårdnad om min son, idag har jag och pappan delad. Jag vill ha ensam vårdnad för att jag inte anser att pappan kan ta hand om barnet på bästa sätt, och att barnet har det bättre om han bor mestadels hos mig. Pappan kommer att ha umgänge med sonen oavsett hur vårdnadsfrågan ser ut. Nu undrar jag om det är olagligt att åka utomlands som vårdnadshavare om det inte finns någon annan vårdnadshavare. Anser du fortfarande att jag är otydlig?

Tack! Nu är det solklart vad du menar. Någon skrev att du kan lämna fullmakt under den veckan du är bortrest, det kanske kan vara en lösning? Gällande pappan undrar jag om inte någon av dina släktingar kan ha sonen under veckan och pappan under helgen som vanligt? (när du är bortrest menar jag)
  • Fundersam mamma

Kan det vara så att barnets sjukdom kan var en sak som gör det svårt för pappan att ha honom kanske? Klarar han av barnets sjukdom under en veckas tid utan dig i närheten och hur klarar barnet sig utan dig en vecka? Oavsett vårdnadsfrågan alltså.

• Anonym (Mamma M)
    Anonym (Lena) skrev 2013-02-01 12:01:19 följande:
    Jag har aldrig skrivit att jag ska stanna hemma om jag inte får vårdnaden. För då kan jag ju åka! Det är ju om jag är ensam vårdnadshavare som det blir svårare.
    Men varför skulle det vara svårare att resa på semester för att du är ensam vårdnadshavare?
    Barnet är på umgänge hos sin far som vanligt medan du är bortrest.

Hundratals eller tusentals föräldrar lämnar sina barn till mor- o farföräldrar varje år, för att föräldrarna ensamma ska få åka iväg på en liten semester.

Varför skulle det vara annorlunda om du lämnar barnet till pappan? 
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (Lena) skrev 2013-02-01 11:53:16 följande:
    Jo, det kan jag väl? Jag var 15 år, alltså byxmyndig och det är inget övergrepp som skedde. Jag har som 15-åring frivilligt deltagit i det som skulle vara framtställning av barnporr, alltså gör det mig till lika mycket gärningsman som min exsambo.
    Blir du själv skyldig till att "framställa barnporr" där det är du själv som är barnet??
    Eller hur menar du nu???

Ta dig en funderare o återkom o var lite tydligare, tack. 
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (Lena) skrev 2013-02-01 11:49:52 följande:
    Nej, vadå? Om jag inte får ensam vårdnad kan jag ju inte åka, var skulle barnet vara då? Han kan inte följa med, så han får stanna hemma isåfall.
    Barnet ska vara hos sin pappa...?
  • Anonym (Mamma M)
    Qarina skrev 2013-02-01 11:57:44 följande:

Kommer någon från familjerätten att vara med på rättegången?

Jag hade oxå med mig familjerätten i ryggen innan rättegången men de var inte närvarande el skickade inte med någon typ av rekomendation. Man blev helt lämnad ensam å jurister tänker endast i svart el vitt, inte som oss andra med känslor, tyvärr.

Fast familjerätten ska ju vara opartiska i sådana här fall!

Jag hade, under vår vårdnadstvist, en jättebra jurist som hjälpte mig jättemycket.
    Att du påstår att "alla" jurister tänker i endast svart eller vitt får ju stå för dig. 
  • Anonym (Mamma M)
    nymedlem skrev 2013-02-01 12:44:42 följande:
    Oj....detta var riktigt snurrigt.... Någon som kan förklara vad ts menar egentligen?
    nej, inte egentligen.

Hon undrar om hon kan resa utomlands, utan barnet, om hon är ensam vårdnadshavare - vilket hon inte är.
    Hon påstår samtidigt att hon inte tänker åka om hon blir ensam vårdnadshavare.

Sen har det varit en hel del skriverier om pappan o varför hon vill ansöka om ensam vårdnad, men det är en historia för sig. 
  • Anonym (oj!)

Oj! Mitt barns pappa har inte vårdnaden för att han inte klarar av det. Han har umgänge med barnet men inte växelvis boende och jag skulle ALDRIG komma på tanken att lämna barnet hos honom en vecka!!

Om man anser att han inte klarar av barnets basala omvårdnad så han inte kan ha gemensam vårdnad så tycker du att han kan ta hand om barnet i en vecka?? Undrar hur den veckan blir för barnet?!?! 

• Anonym (oj!)

nu kanske jag är helt fel ute och ajg menar inte att vara elak men för mig låter det verkligen som om du vill åka på en resa som inte är lämplig att ha med ett barn på o du SKA åka till varje pris så då får det blir som det blir för barnet!

Om du ska åka utomlands så åk istället på en resa där du kan ta med barnet eller fixa en barnvakt som du VET kan ta hand om barnet en hel vecka...annars tycker jag inte du ska åka alls.
    Barnet är prio 1 i detta fall. Ett barn som inte kan ta hand om sig själv ska inte bli satt hos en vuxen som inte klarar av att vara just vuxen!  

Svar på tråden Kan jag åka utomlands om jag har ensam vårdnad om ett barn?