• DenNamnbitne

Vilket tösnamn är finast av dessa förhållandevis mossiga namn?

Hej! Vilket namn är finast av dessa tösnamn? Det som namnen har gemensamt är att de är/har varit vanliga namn i Sverige och de flesta är välkända för gemene man. Dock verkar de aldrig florera på föräldrars namnlistor och inget av namnen har givits till 10 eller fler spädbarn 2012.  Många av de är dock mycket vackra!

Jag är själv ganska oförstående inför trender.  Vad gjorde Ulla så fint på 40-talet? Vad gör det mindre fint idag? Se gärna denna tråd som propaganda (man gör så gott man kan Flört). Det har gjorts en gosselista också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket tösnamn är finast av dessa förhållandevis mossiga namn?
  • Rosenöga
    YokohamaNr2 skrev 2013-02-01 14:46:42 följande:
    Ja precis det har jag tänkt mycket på att alla de som vill verka så ovanliga varför inte ta ett namn från föräldrargenerationen istället typ Bo(sse) eller Gunilla då har du ju ett 'orginalt' namn. Men jag antar att det är för att det fortfarande är relativt vanligt att sköterskan på BVC heter Siv

Bosse, vi har fått en liten nyfödd granne här. Börjar bli lika inne som Olle kanske.
  • Flickan och kråkan
    YokohamaNr2 skrev 2013-02-01 14:46:42 följande:
    Ja precis det har jag tänkt mycket på att alla de som vill verka så ovanliga varför inte ta ett namn från föräldrargenerationen istället typ Bo(sse) eller Gunilla då har du ju ett 'orginalt' namn. Men jag antar att det är för att det fortfarande är relativt vanligt att sköterskan på BVC heter Siv
    Om vår tre blir en pojke så har vi funderingar på Bo. Åke har ju börjat komma tillbaka också.
  • DenNamnbitne
    Vulpecula skrev 2013-02-01 12:10:58 följande:

Ja, det tycker jag också. Folk är så väldigt fast i det. Det finns ju ingen anledning till att Agda eller Helene inte skulle vara lika fina för dagens föräldrar som föregående generationer naturligtvis tyckte att de var. "Alla" vill ha ovanliga namn till sina barn, men de vill uppenbarligen bara ha tidsenliga ovanliga namn ...
    Det komiska är ju att många tror att de inte följer trender och har valt så unika namn men som det senare visar sig valt bland de vanligaste namnen. 
  • DenNamnbitne
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-01 15:01:03 följande:
    Om vår tre blir en pojke så har vi funderingar på Bo. Åke har ju börjat komma tillbaka också.
    Båda namnen är mycket vackra :)
  • Flickan och kråkan
    DenNamnbitne skrev 2013-02-01 15:03:22 följande:
    Båda namnen är mycket vackra :)
    Det tycker jag med . Vi gillar korta gamla fornnordiska namn.
  • DenNamnbitne
    Här är topplistan för vad ni tycker hittills

1. Marianne          23
    2. Mari(e)              18
    3. Augusta            14
    4. Margareta         14
    5. Siv                      12
    6. Hulda                 11
    7. Pia                      11
    8. Ingeborg              7
    9. Agda                     7
    10. Valborg               7
    11. Åsa                      7
    12. Gunilla               4
    13. Ulla                     1
    14. Ingegerd            1
    15. Gunvor               0
    16. Gunborg            0
  • SannaM

Jag valde Marianne och tycks därmed vara en i mängden Marianne heter väl Ebba von Sydows dotter har jag för mig, och när en kändis väljer ett namn har det ju en tendens att vara på väg tillbaka... i alla fall till viss del. Det är väldigt fascinerande det där med vilka namn man tycker är fina... Jag försöker verkligen lyssna på namnen så objektivt jag kan, men ändå kan jag bara inte gilla Pia, Hulda, Augusta osv... Min mamma och hennes vänner heter namn som Carina, Anneli, Anette, Marita, Ingela osv - vilket gör att dessa namn inte ens existerar på mina listor. Ja, antar att det är därför!

• DenNamnbitne
    SannaMac skrev 2013-02-03 19:33:27 följande:
    Jag valde Marianne och tycks därmed vara en i mängden Marianne heter väl Ebba von Sydows dotter har jag för mig, och när en kändis väljer ett namn har det ju en tendens att vara på väg tillbaka... i alla fall till viss del. Det är väldigt fascinerande det där med vilka namn man tycker är fina... Jag försöker verkligen lyssna på namnen så objektivt jag kan, men ändå kan jag bara inte gilla Pia, Hulda, Augusta osv... Min mamma och hennes vänner heter namn som Carina, Anneli, Anette, Marita, Ingela osv - vilket gör att dessa namn inte ens existerar på mina listor. Ja, antar att det är därför!
    Jo, det där med att folk har aversion mot sina föräldrars namn är ju allmänt förekommande, det är ju därför de namnen är så ovanliga. Men det är märkligt att det blir så - verkligen!
  • Erfdgt
    Hulda, jag tycker det är jättefint :) Jag gillar dock inte just något av dom andra namnen alls.
  • Lillan05

Marianne tycker jag är finast, min faster heter Marianne. Tycker även om Marie, min brorsdotter som är 1 år heter Marie i mellannamn.

• Mary Jo

Gunborg tycker jag är fint! Min farmor heter det och skulle jag få ett till barn hade jag velat ha ett gammalt namn. :)

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
Svar på tråden Vilket tösnamn är finast av dessa förhållandevis mossiga namn?