• Snoddasen

Är det mig det är fel på?

Väntar vårt första barn och är jätte glada för det! Men...... Nu dyker det upp saker jag börjat tänka på mer och mer och som jag tycker är självklara.. Min mans far är alkoholist han bor ihop med hans mamma egentligen världens snällaste svärföräldrar men.... Jag vill inte låta ungen sova över där sen om den ska passas eller om dom vill ha den där. Den kan gärna få vara där på dagarna förutsett att hans mamma är hemma givetvis. Men att ha min unge sovandes där när jag vet om att svärfar är full finns inte för mig.. Detta kommer med all säkerhet leda till långa diskussioner då mannens bror nyss fick son för 5månadersen som dom mer än gärna låter sova över där. Känns som att jag kommer bli det onda fåret här.. Tycker ni också att jag tänker fel? Har även gjort klart för mina föräldrar då vi snackade för en "bekant till oss hade med sin unge på en fest och lät alla fulla människan gosa,pussa m.m på denna lilla individ" Jag menar inte att det är fel att ta med ungen om man är bortbjuden absolut inte, klart man inte ska lämna iväg dom.. Men det jag gjorde klart för dom va att den enda som rör vår unge då alkohol dessvärre är inblandat är ifall jag tagit ett glas vin eller om min sambo kanske druckit någon öl. Vi är ändå föräldrar men att ha andra fulla människor som springer och kladdar och pussar på barnet vill jag inte... Fick väldigt negativ respons från mamma och deras bekanta när jag sa detta. Då dom menar på att dom ska väl kunna få gosa med ungen fast att dom är halv fulla för det får dm minsann göra med sitt barnbarn.. Men jag försökte vänligt förklara att jag ville inte ens att mina egna föräldrar skulle på mitt barn om dom hade druckit.. Är jag nu en blåst egoist som jag fått höra när jag lagt fram detta eller finns det fler som tänker/tänkt som mig??

• Svar på tråden Är det mig det är fel på?
  • Snoddasen

Tack för att någon förstår mig :) känns som det är många som inte håller med, därav endel av vännerna också som själva har barn. Dom tycker att jag är löjlig som tycker på detta viset.

• Anna74a

Som förälder känner man ju automatiskt en beskyddarinstinkt.
    Man behöver ju inte bli helnykterist för det men när folk börjar bli lulliga är det obehagligt i samband med bebisar.
    Jag brukar ta ett glas vin till maten ibland men dricker mig aldrig påverkad.

• magnoliaa

Jag har en kompis som sa likadant som dig fast om rökare... "Ingen som röker ska få hålla i mitt barn" Detta skapade ganska stor irritation i kompisgänget då det var en del som rökte. Till saken hör också att mamman slutade röka under första halvan av sin graviditet och sen va alla andra så himla äckliga helt plötsligt.  När bebben väl var på plats hemma i soffan kan ni ju gissa vem som direkt började bolma......

Varför är det förresten värre att din mamma, vänninna etc. tar ett glas vin, än att ni föräldrar gör det? Det tycker jag nästan isf är värre (Tro nu inte att jag är någon förespråkare för helnykterister).

Svar på tråden Är det mig det är fel på?