• Liselurvan

Ettåring vaknar alltid efter 45min!

Måste höra hur ni andra med ettåringar har det!
    Min tjej är 12mån och vaknar numera alltid efter 45min sömn..det betyder att: Dagtid tycker jag att han får för kort sammanhängande vila och kvällstid får jag alltid söva om henne efter 45min...

Hennes dag:
    8.30 vaknar
    9.00 frukost
    11.30 gröt
    12.00 sover 45 min
    13.00 lunch
    16.00 mellanmål
    16.15 sover numera 30min (vaknar själv)
    18.00 middag
    20.30 gröt
    21.00 sova

Hennes sena dygnsrytm har bara blivit så och det passar oss just nu men kan det vara boven?
    Kom gärna med förslag! Storebror skall hämtas 13.30 från dagis och hon sover tyvärr inte i vagn...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-01 12:04
    Hann inte riktigt skriva klart sist så jag lägger gärna till lite:
    Är det inte för lite för en 12månaders att sova 45min? Läser/hör oftast att 1.5-2.5 timmar är mer normalt.
    Skulle hon klara sig på vilan fram till halv ett, ett o sen inget mer fram till läggdags?
    Sen upplever jag det som ett "problem" att hon alltid vaknar efter 45min efter nattning och sen har hon ett antal uppvak under natten/tidig morgon, kanske 4-8st..det har jag "löst" genom att samsova och ge bröstet så slipper vi iallafall gå upp...men hur länge ska man hålla på med detta??
    Vet att det finns massor med trådar ang liknande problem och Ja, jag har provat ALLT, utom att låta henne skrika..inte för att jag går itaket på metoder utan för att jag inte vill höra henne panikskrika. (3mån kolik räckte Hon vägrar napp o flaska o bara mamma duger på natten..
    Hur har DU löst detta? Tips, råd, kommentarer

• Svar på tråden Ettåring vaknar alltid efter 45min!
  • Liselurvan

Ok! Ammar du 2åringen när hon vaknar? Tänker hur länge man ska fortsätta med det!

• strojes

Runt ett år har vi vant alla våra tjejer vid en sovstund dagtid (efter lunch). I början var det lite kinkigt strax innan lunchdags eftersom de var trötta då men när väl rutinen fungerade så gick det bättre. Att vi började styra om det till en sovstund var att de blev mer svårsövda på kvällarna (för mycket sömn på dagen så de var inte tillräckligt trötta på kvällen).
    När det gäller våra två yngsta tjejer så fick vi börja begränsa sovstunden på dagen till max 1 timme vid 1,5 års ålder ungefär och att de inte fick sova efter 13.30. I annat fall blev de svårsövda på kvällen. Även denna gång blev det lite kinkigt på eftermiddagen innan middagen men det löstes med lite extra frukt eller något annat att tugga på och att hålla de igång med något kul så att de inte dåsade till för då somnade de. Vi åt också middag lite tidigare under en period för att de skulle få i sig maten innan de blev för trötta och fick energi att hålla sig vakna till läggdags.

Alla barn är olika vissa kommer tidigare in i en rytm med lite dagvila och mer nattsömn. Man får som förälder prova sig fram till vad som passar ens eget barn.
    Jag har tex kompisar vars barn sovit 2-3 timmar på eftermiddagen och trots det somnat tidigt på kvällen och sovit minst 12 timmar på natten så långt upp som 3-4 års ålder.
    Och andra kompisar vars barn slutat med dagvilan helt före 2 års ålder! De fick kämpa med dagis för att få de att plocka bort dagvilan för deras son som med vila inte somnade förrän efter 22 på kvällen!

• zumba

Sover hon inte alls i vagnen ? Går det inte att ha henne somna i vagnen o ta med henne när du hämtar !

• strojes

Våra tider ugefär vid 1 års ålder:

6.30 uppstigning och frukost
    9.30-10 mellis - frukt liten smörgås eller annat mellis
    11.30 lunch
    vila
    14.00-14.30 mellis
    17.00 middag
    19.00 välling
    sova för natten efter vällingen

Tiderna är mycket ungefärliga då mina yngsta är 5 år idag så minnet är inte helt 100. Men ungefär så såg det nog ut i den åldern.

• Liselurvan

Nä hon sover inte alls i vagnen och jag har läst om den där typiska 45min skarven...
    Ska jag lägga energi på att få henne att sova mer än 45 (alltså försöka söva om) el ska jag låta det vara så kort vila?
    Ang att hon alltid vaknar på kvällarna/natten, har ni några tips om detta?

• skogsvitter

Det är mer vanligt än ovanligt att de sover 45 minuterspass, varifrån har du hört att det är mer normalt att sova så mycket som 1,5-2,5 timmars vila? Det låter som vilan hos nyfödda, inte hos barn runt året. Båda våra har övergått till en vila runt den här åldern (ena var 12 mån andra var 13 mån) och då har de bara sovit 45 min ca. Enstaka gånger har de haft en powernap på ca 10 min utöver den vilan. Innan dess sov de 2x45 eller 2x30 på dagarna. Du får kanske prova lite själv om det är läge att ta bort em-vilan och bara ha en eller om det är lite för tidigt för det än. Om det är för tidigt skulle jag i så fall bara tillåta en minimal powernap på eftermiddagen.

Angående nattvaken så skulle jag fundera på varför hon vaknar. Vad händer om hon sover i egen säng? Vad händer om hon får sova med pappan istället för med dig? Vad händer om du söver om på andra sätt än med bröstet? Jag tror att det skulle gå att minska uppvaken genom att du vågar prova andra sätt.

• Liselurvan
    skogsvitter skrev 2013-02-01 22:32:20 följande:
    Det är mer vanligt än ovanligt att de sover 45 minuterspass, varifrån har du hört att det är mer normalt att sova så mycket som 1,5-2,5 timmars vila? Det låter som vilan hos nyfödda, inte hos barn runt året. Båda våra har övergått till en vila runt den här åldern (ena var 12 mån andra var 13 mån) och då har de bara sovit 45 min ca. Enstaka gånger har de haft en powernap på ca 10 min utöver den vilan. Innan dess sov de 2x45 eller 2x30 på dagarna. Du får kanske prova lite själv om det är läge att ta bort em-vilan och bara ha en eller om det är lite för tidigt för det än. Om det är för tidigt skulle jag i så fall bara tillåta en minimal powernap på eftermiddagen.

Angående nattvaken så skulle jag fundera på varför hon vaknar. Vad händer om hon sover i egen säng? Vad händer om hon får sova med pappan istället för med dig? Vad händer om du söver om på andra sätt än med bröstet? Jag tror att det skulle gå att minska uppvaken genom att du vågar prova andra sätt.
    Aa det kanske är så, men om man googlar på "hur sover din ettåring" tex så skriver de flesta runt 2tim:-/
    Det är kanske så att det räcker för min tös, men hon skulle nog behöva längre än 45 om hon sover en gång, låt säga 12-12.45..
    Ang nätterna så har vi provat lite olika varianter, det enda vi inte provat är om jag "försvinner" än...pappan mår sämre än jag när lillan är ledsen nämligen...
    Det där med att nattamma el inte är ju i allra högsta grad diskuterbart och jag måste bara hitta orken/motivationen att sluta och börja gå upp o vyssja henne...behöver pepp o nån som säger att det tar bara 2 nätter sen sover hon jätte bra hade du några knep när du slutade?
  • C R

Vår ettåriga tjej har precis börjat sova 1 gång om dagen nu. Tyvärr endast 30 min så från kl 17 är det kämpigt nu men jag hoppas att hon vänjer sig snart.

• Liselurvan
    C R skrev 2013-02-03 23:00:35 följande:
    Vår ettåriga tjej har precis börjat sova 1 gång om dagen nu. Tyvärr endast 30 min så från kl 17 är det kämpigt nu men jag hoppas att hon vänjer sig snart.
    Ok! När lägger hon sig för natten och när vaknar hon? Funderar starkt på att ha en vila el börja gå upp tidigare och försöka skjuta hela dagen bakåt lite...typ:

vakna 7.00
    Sova 10-10.45
    sova 15-15.30
    natti 20.00

Det låter ju jätte bra frågan är om jag kan hålla det! eller om hon helt enkelt klarar sig på en vila tills 13??

Hrmm ikväll tog det en halvtimme för henne att somna o kl blev återigen 21.15..
    Hur lång tid tar det för era ettåringar att somna?
  • C R

Hon har somnat vid 19-19.30 dessa dagar när hon bara sovit en gång. Vaknat vid 7 vilket är tidigare än hon brukar.
    Hon somnar i sin säng fast vi är kvar i rummet. Det brukar ta mellan 10-40 min. Närmare 40 min är inte vanligt längre utan oftast runt 15 min.
    Idag sov hon dock 2 1/2 timme!! Men då låg hon bredvid sin pappa i vår säng o sov!! Det var Dock lite för länge för då hade hon svårare att sova nu ikväll!!!

• Liselurvan
    C R skrev 2013-02-04 22:18:42 följande:
    Hon har somnat vid 19-19.30 dessa dagar när hon bara sovit en gång. Vaknat vid 7 vilket är tidigare än hon brukar.
    Hon somnar i sin säng fast vi är kvar i rummet. Det brukar ta mellan 10-40 min. Närmare 40 min är inte vanligt längre utan oftast runt 15 min.
    Idag sov hon dock 2 1/2 timme!! Men då låg hon bredvid sin pappa i vår säng o sov!! Det var Dock lite för länge för då hade hon svårare att sova nu ikväll!!!
    Aha, ok sover hon 19.30-7 är ju det jättebra!! Skönt ändå för pappan o hon att sova så gott på dagen
  • Liselurvan

Lite uppdatering nu när lillan sover!
    De senaste två nätterna har varit usla...
    Hon sövs på kvällarna vaggandes o läggs på madrass. Vaknar till o tuttar en liten stund o somnar..
    Vaknar ef ca 45, jag lägger mig med henne i vår säng, hon tuttar en stund o somnar lätt om..
    Sen fortsätter natten med regelbundna väckningar från henne, får hon inte bröstet vaknar hon ännu mer o börjar gråta och det blir svårare att söva om..
    Vaknar till o söker bröstet gör hon säkert 10ggr/natt/morgon...
    Hon är alltså över ett år nu:-/

Svar på tråden Ettåring vaknar alltid efter 45min!