• amia01

Vad är det för anfall han får?

Har en son på 4 år som regelbundet får en sorts "anfall" som läkarna inte lyckas hitta någon orsak till. Undrar om det finns någon här som har erfarenheter av något liknande?

Det sker med hyfsat regelbundenhet - ca 4-10 veckors mellanrum.
    Det börjar med att han hostar till tidigt på morgonen, och sedan bärjar han kräkas små mängder genomskinligt tunnt slem. Blir också slapp i korppen och visar ögonvitorna under tiden.

Kräkningarna kommer först tätt, och efterhand med längre mellanrum. Först ca 5 minuter mellan, och till sist ca 20 minuter. Efter 1-2 timmar somnar han. Vaknar efter en timme, mycket piggare, eventuellt någon liten kräks till, men frammåt lunch är han alltid superpigg igen!

Har ingen koppling till förkylning eller snuva, utan kan komma "när som helst", och har så gjort sedna han var liten.

Han har i övrig en lindrig cp-skada, förkylningsastma och har också genomgått en större skalloperation.

Senaste läkarteorin är att det skulle kunna vara ett ökat tryck i ventriklarna? Men det är inget vi märker av före/efter "anfallen" i så fall. Men som läkaren sa, så kan trycket bli högre när han ligger ner. Har gjort flera undersökningar på trycket, den senaste för ett år sedan, men ingen som visar några problem. Men det kanske kan bli tillfälligt högt??

Någon som upplevt något liknande?????   Har en känsla av att det finns ett samband med hans övriga diagnoser, men jag är lika frågande som läkarna.

• Svar på tråden Vad är det för anfall han får?
  • Kilsbergen

Skulle det kunna vara epilepsi? Epilepsi kan ju yttra sig på så många fler sätt än bara grand mal.
    Hör med läkaren igen och be om ett EEG. 

• amia01
    Kilsbergen skrev 2013-01-31 21:55:06 följande:
    Skulle det kunna vara epilepsi? Epilepsi kan ju yttra sig på så många fler sätt än bara grand mal.
    Hör med läkaren igen och be om ett EEG. 
    Tack för ditt svar! Har funderat i samma banor, men läkaren verkar tveksam, mest eftersom han kräks ibland även efter att han sovit en stund.
    EEG blir dessutom tydligen svårtolkat eftersom han har en hjärnskada redan. Men om dom inte hittar någon förklaring på något annat sätt, så kunde dom eventuellt prova det i alla fall.
    Har turen att ha fått ha samma jättebra barnläkare genom alla sjukdomar, så han kommer nog att testa alla möjligheter till slut. (Dessutom misstänker jag att han är lite extra engagerad i vårt fall, eftersom han hade nattjouren den natt då vår son drabbades av andningsstopp som bebis pga felmedicinering - som tur var så gick allt bra, och vi har fått superbra hjälp sedan dess! )
    Men man förstår mer och mer när man har ett "multisjukt" barn hur svåra uppgifter läkarna ställs inför ibland - att tolka olika symptom beskrivna av olika föräldrar kan inte vara lätt... När symptomen dessutom faller utanför det "normala" så blir det verkligen jättesvårt att veta var man ska börja leta.

• Jelenas

Min son fick innan några frånvaroattacker med kräkningar som vi har tolkat som hjärnskakning. Sen när han fick en rejäl frånvaroattack och var borta i någon min pratade jag med neurologen och frågade ifall man kunde kräkas vid ett epilepsianfall och de sa att man kan det.
    Så det kanske är bra om man gör ett EEG.

• amia01

Jo, som jag skrev så är det vår teori också. Men det stämmer enligt läkaren inte riktigt. Och dessutom blir det antagligen svårt att upptäcka ev epilepsi på EEG med tanke på hans hjärnskada.
    Men som sagt var så får vi väl försöka det också om inget annat ger något.
    Själv har jag just nu fastnat för teorin om något problem i hjärnans ventriklar, eftersom det är just där han har sin skada. Tillfälligt ökat tryck just där kanske av någon anledning? Och eftersom det långsamt blir bättre så kanske det är något som blir bättre när huvudet växer och hjärnan formas???

• Liten elak och intelligent

Stackars liten.... Jag tycker ändå ni ska begära ett EEG. Visst kan det vara svårtolkat men skulle han få ett anfall under tiden (och man kan ju provocera en del) så borde det iaf gå.

• klamaj

Hej. Tycker absolut att du ska propsa på att få göra ett EEG även om läkarna är skeptiska. Min pojke har epilepsi ( bland annat) och vi har gjort massa EEG och och man har sagt att det kan vara svårtolkat. Ibland kan det vara väntetid på sånt så det kan vara lika bra att lyfta frågan nu. Min pojke fick sina första ep-anfall när han var 4 och en halv månad. Då hade han Grand-mal anfall en gång i timmen dygnet runt. Vi blev skjutsade till östra i Göteborg och man gjorde mr, lumbalpunktion, tog massa prover för att kolla ev metabola sjukdomar etc etc och detta var en gräslig tid. Vi var inne på lasarettet en månad. Nu vet vi att han har en kromosomdiagnos samt autism och hans ep hålls i schack med ständig medicinering och regelbundna koller. Ep:n kommer dock nästan alltid som ett brev på posten om han blir sjuk och han kräks alltid efter anfall, detta är vanligt. Ligg på läkarna, om du känner att ni har bra kontakt är det toppen, då begriper han ju att du våndas och att du vill ha reda på om t kan vara ep. Dessutom finns det så många olika typer av anfall, detta går oftast att se på EEG men jag är ingen expert....man såg på min sons EEG var det satt i alla fall.

• blubbblubb

Epelepsi beror ju i många fall på bakomliggande hjärnskador. Så att inte undersöka p.g.a  hjjärnskadan låter konstigt.

• amia01

Om det är epilepsi han har så beror det säkert på han hjärnskada. Vi har redan blivit förvarnade av läkare att vi ska vara uppmärksamma på symptom, eftersom det är väldigt vanligt vid en PVL skada.
    Men det vår barnläkare menade var nog att resultatet från en EEG inte skulle hjälpa för att ställa diagnosen, eftersom det mest skulle visa den hjärnskada vi redan vet att han har. Då måste man tydligen gå mer på symptomen, och dom är ju inte så tydliga.

• Kilsbergen

EEG är ju en helt oskadlig och smärtfri metod så varför inte testa och se? Vi gjorde EEG i samband med min sons autismutredning och det visade sig att han hade riklig ep-aktivitet, något vi inte trott. I efterhand kan vi nu tyda hans frånvaroattacker men det kunde vi innan. Nu med ep-mediciner så har attackerna nästan försvunnit och hans utveckling har påverkats väldigt positivt.
    Hoppas ni hittar vad vad som orsakar din sons attacker!

Svar på tråden Vad är det för anfall han får?