Underhållsstöd vid växelvist boende
Hej, om den ena föräldern söker detta stöd, blir den andra föräldern återbetalningsskyldig då?
Hej, om den ena föräldern söker detta stöd, blir den andra föräldern återbetalningsskyldig då?
Nej, inte för underhållsstöd.
Maxbeloppet för underhållsstöd är 636:- om jag minns rätt.
Har ni ert barn halva månaden var?
Japp.
Pappan har dålig ekonomi.
Om ni har barnet 50/50 då behöver inte den andre föräldern betala något
Tack för svar!
Ja, ok. Han kan ju också söka underhållsstöd då...
Har han/du barnet mer än halva månaden kan han/du även ansöka om underhåll, men isåfall får ni inget underhållsstöd den månaden.
Nej, vi har exakt hälften. Han vill ha barnbidrag (hälften av det som blir över efter fritids är betalt. Jag tycker han kan söka detta istället, men hade ingen lust att bli återbetalningsskyldig.
Om nu han ska bli tvingad att betala till dig då kan han också se till att du ska betala till honom, vilket är sak samma. Då kan ni lika bra strunta i det helt för det är ändå samma pengar och det blir som om ni byter pengar, om du förstår vad jag menar. Dessutom, eftersom du säger att han har dålig ekonomi så finns det chans att f-kassan beviljar honom mer underhåll då du har högre inkomst än honom.
Hm, svaren här är int ehelt korrekta.
Underhållsstöd vid växelvist boende har inget med vanligt underhållsstöd att göra. Eftersom det är inkomstbaserat och inte alls har med den andre förälderns försörjningsskyldighet att göra så blir du inte återbetalningsskyldig. Det är helt inkomstbaserat och max 636 kr/mån. Även du kan såklart söka detta.
det var ju rätt av dig att be honom söka det men inte ISTÄLLET för halva barnbidraget utan han har egentligen rätt till det också. Nu bestämmer ju du om han får det eller inte men delar man på utgifter i övrigt så är det rimligt att dela på barnbidraget. Enda gången jag tycker att man inte ska göra det är när den ene föräldern står för alla inköp av kläder och annat trots att man har barnet halvtid.
Nej jag har inte fel det vet jag då en tidigare vän råkade ut för just det jag skrev.
Tycker han ska söka detta men tycker oxå att han ska ha halva barnbidraget om han har barnen varannan vecka
Finns d någon i tråden som känner någon som hyr ut en lägenhet eller någonstans bra man kan bo med ett barn. Akut bara d bra ställe inget vandrarhem eller så:;