• Kelebek

Mjölk- och sojafritt alternativ till riven ost?

Jag undrar vad det finns för alternativ till riven ost som är mjölk- och sojafritt? Jag tänker t ex på om jag gör en pizza eller liknande och behöver ha riven ost på. Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Mjölk- och sojafritt alternativ till riven ost?
  • Larvig

Man kan hälla på Imat sista minuterna av tillagningen på pizzan så påminner det lite om ost. Får hälla på rätt så mycket, och va snabb, är pizzan kvar för länge i ugnen förångas Imaten och det blir inget "ostigt" kvar.

• SockerStinn

På piza har jag bea - Lohmanders är utan mjölk. 
    Till taco er jag till att ha guacamole för att få krämighet.  

• Aasa

Chistera en hårdost på får och get. 
    Jag hittade den i delikatessdisken på ICA Maxi.
    Dyrare än guld tror jag, men vad gör man inte för rätt smak lite då och då.
    Funkar precis som "vanlig"  hårdost.

• carola 79

jag har hittat en riven mjölkfri sojabaserad ost på city gross

tofutti creamy smooth the delicious soya alternative to grated cheese

• SockerStinn
    carola 79 skrev 2013-02-01 15:37:33 följande:
    jag har hittat en riven mjölkfri sojabaserad ost på city gross

tofutti creamy smooth the delicious soya alternative to grated cheese

Utan soja var frågan Foten i munnen
    Aasa skrev 2013-02-01 15:21:10 följande:
    Chistera en hårdost på får och get. 
    Jag hittade den i delikatessdisken på ICA Maxi.
    Dyrare än guld tror jag, men vad gör man inte för rätt smak lite då och då.
    Funkar precis som "vanlig"  hårdost.
    Finns även andra men jag utgick från att frågan gällde mjölkproteinfri ost, inte komjölksproteinfri ost eftersom 80% av alla med komjölksallergi är allergiska mot får/get-ost med.  Kan tipsa dig om Manchego - en hårdost av får. Hittat på Willys och var ite dyrare än annan delikatessost. Iom den är utan get slipper man eftersmaken av död get
  • Kelebek
    SockerStinn skrev 2013-02-01 16:28:53 följande:

Finns även andra men jag utgick från att frågan gällde mjölkproteinfri ost, inte komjölksproteinfri ost eftersom 80% av alla med komjölksallergi är allergiska mot får/get-ost med.  Kan tipsa dig om Manchego - en hårdost av får. Hittat på Willys och var ite dyrare än annan delikatessost. Iom den är utan get slipper man eftersmaken av död get
    Haha trevligt :) Jag har ingen aning om han är allergisk mot får/get-ost, han är bara 10 månader. Ända sen han var nyfött har han kräkts en massa så fort han får i sig mjölk så vi kör mjölkfritt i samråd med BVC som skriver ut mjölkfri ersättning till honom. Har fått tid till läkarmottagning för att testa... och innan vi ens hunnit gå dit råkar sonen få tag på ett Bregott smörpaket, stoppar ner händerna och börjar slicka av sig allt. När jag hittade honom var han hur glad som helst hehe. Men han har inte kräkts något!!!! Så vi hoppas på det bästa trots att det verkar vara ovanligt att det skulle försvinna så tidigt?
  • SockerStinn
    Kelebek skrev 2013-02-03 22:18:31 följande:
    Haha trevligt :) Jag har ingen aning om han är allergisk mot får/get-ost, han är bara 10 månader. Ända sen han var nyfött har han kräkts en massa så fort han får i sig mjölk så vi kör mjölkfritt i samråd med BVC som skriver ut mjölkfri ersättning till honom. Har fått tid till läkarmottagning för att testa... och innan vi ens hunnit gå dit råkar sonen få tag på ett Bregott smörpaket, stoppar ner händerna och börjar slicka av sig allt. När jag hittade honom var han hur glad som helst hehe. Men han har inte kräkts något!!!! Så vi hoppas på det bästa trots att det verkar vara ovanligt att det skulle försvinna så tidigt?
    En del som inte är så känsliga tål smör men inte mjölk. En del reagerar först efter flera timmar sen intag. Och hos vissa växer det bort runt 1 år och han är ju inte så långt ifrån det. Håller tummarna för er
  • Kelebek
    SockerStinn skrev 2013-02-03 22:58:02 följande:
    En del som inte är så känsliga tål smör men inte mjölk. En del reagerar först efter flera timmar sen intag. Och hos vissa växer det bort runt 1 år och han är ju inte så långt ifrån det. Håller tummarna för er
    Hoppas! :) Han har alltid reagerat flera timmar efter intag, det här med smöret var 3 dagar sen, det är ju bra. Förut har han kräkts av extremt lite, han hittade storebrorsans chokladkalender i december, tog en choklad och stoppade in den i munnen. Sambon såg honom på direkten och fick honom att spotta ut chokladen, men då var det försent, han kräktes i 5 dagar efter det! Om han inte tålde det, då borde han väl inte tåla smör heller.. eller? Är det kanske något speciellt med smör?

/Förvirrad mamma ;)
  • SockerStinn
    Kelebek skrev 2013-02-03 23:05:30 följande:
    Hoppas! :) Han har alltid reagerat flera timmar efter intag, det här med smöret var 3 dagar sen, det är ju bra. Förut har han kräkts av extremt lite, han hittade storebrorsans chokladkalender i december, tog en choklad och stoppade in den i munnen. Sambon såg honom på direkten och fick honom att spotta ut chokladen, men då var det försent, han kräktes i 5 dagar efter det! Om han inte tålde det, då borde han väl inte tåla smör heller.. eller? Är det kanske något speciellt med smör?

/Förvirrad mamma ;)
    Det är mycket mindre protein i smör eftersom det mest är fett. 0,5% protein i bregott, och 0,6% protein i smör. Choklad(av kalander-kvalité) innehåller ju ist skummjölkspulver som är koncentrerad mjölk. 
  • Kelebek
    SockerStinn skrev 2013-02-03 23:16:58 följande:
    Det är mycket mindre protein i smör eftersom det mest är fett. 0,5% protein i bregott, och 0,6% protein i smör. Choklad(av kalander-kvalité) innehåller ju ist skummjölkspulver som är koncentrerad mjölk. 
    Jaha ok! Tack för infot!
Svar på tråden Mjölk- och sojafritt alternativ till riven ost?