• Wench85

FRÅN vilken ålder kan syskon dela rum?

Vi har två barn, i dagsläget 2,5 år och 4 månader. Vi kommer att flytta till ett hus där det finns utrymme för varsitt rum för barnen, men efter att ha läst och funderat har vi en förhoppning om att vi kan ha ett rum som sovrum för båda, och ett rum som lekrum för båda. Jag har hittat mycket diskussion och information om huruvida det är bra eller dåligt att dela rum och upp till vilken ålder och liknande, men det besvarar inte min fråga.
    Från vilken ålder vet/tycker du att det är lämpligt att barnen delar rum?

Det äldre syskonet flyttade till eget rum vid 6 mån ungefär och då började vi alla sova bättre än när vi delade rum, så från den åldern ungefär är det möjligt, om barnen kan hantera att bo i samma rum. Men är det bra att vara 6 mån och 3 år? Eller ska det vara så tidigt som möjligt? Eller om två år? 

Tack för tankar! 

• Svar på tråden FRÅN vilken ålder kan syskon dela rum?
  • LeLove

Mina två har delat rum från samma dag minsta kom hem från BB. Har funkat hur bra som helst! Det är ganska exakt 3år mellan dom.

• skogsvitter

Finns ingen undre gräns, barn kan givetvis dela rum från födseln och det har våra gjort. Först i vårt rum och nu sover de tillsammans i eget rum. Varför ska man krångla till det?

• skogsvitter
    Wench85 skrev 2013-02-01 09:18:32 följande:
    Tack för svaren, mycket uppskattat!

Ni som flyttade vid 8 mån: Var ni någonsin oroliga för lillasyskonets säkerhet? Om ex storasyskonet skulle lyfta den runt halsen eller mata med leksaker på morgonen eller klättra i spjälsäng och landa på eller något.
    Herregud nej, barnen tar ju hand om varandra!
    Äldsta har varit otroligt omtänksam med lillan och skulle aldrig i livet få för sig att hålla på sådär med en bebis!
  • skogsvitter
    fyrabarnsmor4 skrev 2013-02-07 12:18:35 följande:
    Just nu delar barnen två och två.

"storbarnen" (april-06 och augusti 07) och "småflickorna" (januari -09 och maj-10) det går jättebra. Storbarnen kommer att dela rum så länge det går.
    Jag delade sovrum med min lillasyster fram tills jag var 15 år, så vad är problem??
    Visst jag o lillasyster har bråkat men ähh...
    Vi var fyra täta syskon (ca 1 år mellan oss alla) och vi delade också rum två och två länge. Minns att jag sov tillsammans med yngsta lillasystern, hon låg i spjälsäng och jag i barnsäng så vi låg ju så från att hon var pytteliten bebis. Minns att jag hjälpte till att sjunga för henne när hon skulle somna osv. Det är underbart hur syskon stöttar varandra och ger varandra trygghet om man ger möjlighet
  • Wench85

Å vilka upplyftande svar. Då kanske 6 mån och 3-åring är möjligt att dela ett sovrum och ett lekrum!

• Malawi

Jag är också orolig för säkerheten. Jag är ganska övertygad om att storasyskonet inte skulle göra något mot lillasyskonet  med flit, men kanske råka göra illa i sin iver att vara snäll och hjälpa... En treåring har ju inte alltid det rätta omdömet och en det räcker ju med att det blir fel en gång...

• broglo

Vår lilla var nog cirka 10 månader då hon flyttade in till storebror (som då var nyligen fyllda tre). Lillan låg i sin spjälsäng som stod bredvid storebrors säng (så har vi det fortfarande, för resten). Ibland har/hade vi en stol emellan så att man sitter emellan när man nattar och ibland står sängarna kloss an och någon av oss ligger emellanåt bredvid storebror och kan då också hålla handen med lillsyster mellan spjälorna (om någon av dem är orolig).

Angående oro för säkerhet: vi hade i början regeln att storebror inte fick klättra mellan sängarna, för jag var rädd för att han skulle hoppa ner och hamna på hennes huvud eller något. Det funkade bra.

På det stora hela är vi nöjda med arrangemanget. Läggningarna funkar jättebra (och var också skälet till att vi gjorde på detta sätt - att ha en läggning istället för två), men i perioder så verkar lillasyster sova bättre ifall storebror sover inne hos oss (han travar in till oss ibland fram på nattkröken). Hon är mer lättväckt än han och skulle möjligtvis sova mer ostört i eget rum. 

Jag tyckte att flytten in till storebrors rum gjorde att han kände att lillasyster blev lite "hans" (på ett fint sätt) och att det liksom blev lite mer balans i familjen. Tidigare hade ju mamma, pappa, syster sängarna i samma rum och han hade sin säng ensam i sitt rum. Nu blev det liksom så att barnen hörde ihop och fick en tydligare, egen gemenskap. 

• Dr Mupp

Vid ca 3-4 års ålder har de fått börja dela rum. Eller nja. Ettan, tvåan och trean delade ju rum (och säng) egentligen tidigare, men det jag antar att samsovningen inte räknas.

När ettan var 4 och tvåan var 3 så tröttnade jag på tre barn i sängen så de fick eget gemensamt rum.
    När trean var 3,5 år flyttade så han in samma sovrum som tvåan. Ettan hade då fått eget rum.
    Fyran är 3 och sover hos oss. Det finns inget rum till honom. Vad vi ska göra av honom vet vi inte så han sover hos oss.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Wench85

Här har det gått jättebra!
    Barnen är nu nästan 3 år respektive 7 månader.
    De har ett gemensamt litet sovrum med i princip bara sängar i, och ett stort lekrum med massa saker.

Sängarna står inte intill och vi har haft en stenhård regel om att storasyskonet inte får klättra i spjälsängen. Hittills har vi aldrig upptäckt att det hänt, så det verkar funka bra. Säkerhetsfrågorna är därmed lugna!

Gällande gemensam sömn har det också fungerat bra. Oftast nattas storasyskonet mycket enkelt (tandborstning i badrummet, kramar till alla vakna, en flaska välling i sängen, sen ropar hen när vällingen är slut och en förälder hämtar flaskan, stoppar om, ger nap och hen ligger tyst och somnar) och det har inte förändrats av att det ungefär hälften av gångerna sover ett syskon i rummet. Eller jo, en förändring: när syskonet är i rummet viskas att vällingen är slut. Lillasyskonet är 7 månader nu och har ännu inga bra rutiner, någongång mellan 19 och 22 brukar barnet slockna i famnen vid matning. Att lyfta in då stör inte storasyskonet.

Ungefär en gång per natt vaknar lillasyskonet och vill äta. En förälder smyger in och tar upp, och storasyskonet sover vidare.
    Ungefär två gånger i veckan vaknar storasyskonet vid 05 och ropar om nappen eller en kram. Hittills har det aldrig väckt lillasyskonet.

Enda gångerna de väckt varandra är precis kring nattning, exempelvis om storasyskonet ligger i sin säng och försöker somna utan att ha hunnit göra det när vi kommer in med sovande bebis. Då kan storasyskonet vilja ha lite nya kramar och så.

Totalt sett: det funkar helt fantastiskt!

Dessutom är det en bra bonus att syskonen utsätts för mycket färre farliga kemikalier när de sover och att lekrummet nästan samtidigt är ett gästrum!

• Slaktartösen

Hej!
    Lillen fick flytta in till brorsan så fort nattamningen var över och det funkade/funkar fint. Nu ska vi bygga hus och har planerat två sovrum till de två troll vi har men nu har tankar på att ev skaffa en till kommit fram. Är det ok att fortfarande bara bygga två rum? Ärligt talat så växer de ju upp vansinnigt fort då står man där med tomma rum helt i onödan. En gammal granne smällde upp en friggebod som äldsta sonen flyttade ut till när han blev för "stor" och han och alla kompisar älskade det. Områdets populäraste tonårsrum.
    Vad tycker ni????

• mammalovis

För min del spelar nog inte sovrummen så stor roll, utan hur barnen kommer att leka. Självklart har de mycket gemensamma leksaker som duplo, leksakskök o s v, men frågan är hur ni tänker göra med den äldstas pärlor, smålego, ev Barbies o s v där det lilla barnet kan sätta i halsen. Självklart finns det andra lösningar.

Jag har 2,5 år mellan barnen och 3,5-åringen har stort behov av att få ha sina duplobyggen och Barbies i fred. Nu delar hon rum med bonusdottern på 9 år, så att dela alla tre blir för trångt, men jag tror de lättare kan dela rum när den lilla slutar stoppa saker i munnen.

Här har vi pussel, spel och pärlor i vardagsrummet som jag vill ha koll på, men Barbiegrejerna har hon i sitt rum oftast i syrrans säng dit lillasyster ännu inte kommer upp.

• Krutgumman

Dela kan man göra hur tidigt som helst. Frågan är bara när man vill släppa beben från föräldrarummet. Sen är det dags!

• Frontline
    Krutgumman skrev 2014-06-28 00:33:34 följande:
    Dela kan man göra hur tidigt som helst. Frågan är bara när man vill släppa beben från föräldrarummet. Sen är det dags!
    Släppa "bebben" kan man göra redan från dag 1 om man vill och det funkar bra...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden FRÅN vilken ålder kan syskon dela rum?