• Anonym (Vad händer nu?)

Hur tror ni soc ser på detta???

I somras anmäldes mina barns styvmamma för misshandel av (min) äldsta son, både till socialen och polisen, utredning gjordes men det blev aldrig åtal och hon gick således fri.

Nu ringde polisen att min minsta son (10 år) suttit på förhör hos dem för misstänkt misshandel från pappan, pojken har på skolan sagt att pappa slår honom, de har i sin tur gjort en anmälan på soc. som polisanmält.
    Pappan ringde förtvivlat till mig och pratade, frågade om jag visste ngt, om sonen sagt något när han varit här, vilket han inte gjort för då hade jag anmält långt innan.

Det som talar för att pappan skulle kunnat slå till honom är att pojken är "stissig", tänder till för minsta lilla och får vredesutbrott som inte är av denna värld, varpå pappa kan ha sagt "håll truten ungjävel", hotat med att slå eller faktiskt ha slått.

Det som talar mot det är att pojken aldrig sagt något till mig.   

Jag har pratat med pappan som skulle sitta ner i helgen och prata med pojken och vi kom överens om att han flyttar till mig på heltid.
    Vilket jag egentligen har svårt att tro att pappan i slutändan går med på. 

Om inte vi tagit detta beslutet, vad tror ni socialen hade gjort?
    Vad gör de nu?
    Äldsta sonens anmälan lade de ner då han redan flyttat till mig i annan kommun, men med kille nr 2, hur ser de på att det kommit 2 anmälningar på kort tid, gällande samma sak, visserligen på 2 olika vuxna, men ändå från samma "ställe".

Lite rörigt, jag vet, men jag är nästan i upplösningsstillstånd och vet inte vad jag ska göra, när och hur, allt går nu bara runt.....     

• Svar på tråden Hur tror ni soc ser på detta???
  • Anonym

Usch och fy vad jobbigt för er:( Vet inte vad soc tänker, men hoppas det går bra för dina killar hur det än går. Det är ju inte lätt att veta vad som stämmer men om ni har en fin relation du och lillkillen så borde han nog nämnt något hemma? Som sagt, hoppas det löser sig till det bästa för er. KramSolig

Pratade en stund med socialen och ska dit på förhör på Måndag.
    Hon gjorde mig chokad genom att säga att ytterliggare en anmälan på son nr tre inkommit, men i dagsläget finns inte skäl nog att plocka barnen.
    Oron ökar för varje sekund... Sammanlagt har jag 5 barn med detta as!!
    Samt att han har en bonusdotter som jag på förhöret kommer att uttala oro för....   

• Anonym

Men oj... skickar styrkekramar till digHjärta Önskar jag kunde göra något!

Tack.

Har försökt sova men snurrar bara runder i sängen....
    Är slut i huvudet, tom på tankar men ändå finns de där...
    Hur har kvällen gått med sonen och pappan? Fick de pratat i lugn och ro som han lovade?
    Shit....    

• Anonym

För det första: Socialtjänsten har inte kallat dig till förhör. De har kallar dig till samtal. Berätta vad du vet - trivs barnen med pappa? hur reagerar de på att åka dit? på att åka hem?

Att ta barnen från sina föräldrar är sista tänkbara lösning. Inte minst för att det är väldigt dyrt. I första hand kommer socialtjänsten att försöka hitta lösningar inom öppenvården, om man bedömer att det behövs. Om du eller pappan inte fått information om att utredning har inletts handlar ditt besök hos socialtjänetsne sannolika om en s.k. förhandsbedömning. Det innebär att utredning inte kommer att inledas om oro inte föreligger, dvs. om socialtjänsten inte är orolig för barnens hälsa, välbefinnande eller utveckling kommer ingen utredning att inledas. Kontakt med vårdnadshavare är dock oftast regel när anmälan inkommer. I det´flesta kommuner leder de flesta anmälningar inte till att utredning inleds.

Anonym skrev 2013-02-01 23:07:47 följande:
    För det första: Socialtjänsten har inte kallat dig till förhör. De har kallar dig till samtal. Berätta vad du vet - trivs barnen med pappa? hur reagerar de på att åka dit? på att åka hem?

Att ta barnen från sina föräldrar är sista tänkbara lösning. Inte minst för att det är väldigt dyrt. I första hand kommer socialtjänsten att försöka hitta lösningar inom öppenvården, om man bedömer att det behövs. Om du eller pappan inte fått information om att utredning har inletts handlar ditt besök hos socialtjänetsne sannolika om en s.k. förhandsbedömning. Det innebär att utredning inte kommer att inledas om oro inte föreligger, dvs. om socialtjänsten inte är orolig för barnens hälsa, välbefinnande eller utveckling kommer ingen utredning att inledas. Kontakt med vårdnadshavare är dock oftast regel när anmälan inkommer. I det´flesta kommuner leder de flesta anmälningar inte till att utredning inleds.

Ok, samtal-fel av mig.
    Pojkarna bor heltid hos pappa sedan snart 2 år, redan i somras påtalade jag oro eftersom äldsta sonen blev utsatt, men de lade inte mer vikt vid detta eftersom han flytta från kommunen.

Varken jag eller pappa visste något tidigare och det var ju för att ingen av oss skulle kunna påverka pojken vilket jag förstår.
    Vad menar du med "lösning inom öppenvården"? Samtal?
    Eftersom pappa idag sagt att det kanske är bäst om han flyttar till mig så ställer jag mig lite frågande till om de kommer att lägga ner även detta då han lämnar kommunen, kommer de "bara" se till son nr 3 som oxå pratat i skolan? Mina flickor, vad händer med dem? De är 6 och 4 år. Jag kommer som sagt påtala oro för samtliga 5 barn som bor i huset och det inkluderar hans bonusbarn, som tydligen var misshandlad av sin pappa förr.
    hjälper soc till med skolflytt för att det går snabbare?

Nu blev det mycket, förlåt... 

• CarolineH08

Socialen borde göra något åt detta nu, barnen är inte trygga i sitt hem. När jag bodde i en annan kommun så blev det utredning för en minsta lilla sak(som inte ens stämde), tycker att dem borde reagera nu.
    Kan du inte ansöka om ensamvårdnad om barnen? Gå till tingsrätten med det, soc har ju fått in flera anmälningar.
    Jag hoppas barnen får komma till dig och dem mår bra.
    Styrke kramar till dig och lycka till! 

• Anonym

Om du har vårdnad om barnen bör du hämta dem snarast! Om du känner de andra barnens mammor bör du kontakta dem och informera om att de bör hämta sina barn..

• Anonym (Sitter där)

Flr min son tog det 3 år innan han vågade berätta vad som hände hos hans pappa, så för att barnen inget säger behöver inte betyda att inget hänt, och då har vi ändå en väldigt fin kontakt sonen och jag och pratar om det mesta men han var rädd och han skämdes, till sist bröt han ihop helt och då kom det fram.

I vårt fall kommer pappan att erbjudas stöd att hantera ilska och stöd i att hantera barn (med särskilda behov), umgänge får ske men endast med övervaktning och eftersom jag har enskild vårdnad och pga sonen var trovärdig när hon pratade med honom så tyckte hon att jag fick och borde hålla honom hemma från umgängena.

Om pappan däremot kommer att gå med på att få hjälp vet jag dock inte, men jag kan tänka mig att han inte vill det, soc kommer även att kolla upp vad som händer med 4 åringen hos pappan eftersom sonen uppger tt hon är den som får mest stryk (pappan har en 1 åring och hans nya har 3 barn till dessutom)     

• Anonym (undrar)

Tänk över situation som du nämner om ang. bonusbarnet, att du  tänker göra en orosanmälan om det. Var lite försikt med det tills dess at du har fått det lugnt om kring er gemensamma barn, annars finns risken att ha tar ut onödig ilska på dej som han kan tycka lägger sig i hans barn som en slags moteld mot honom och du får inledningsvis ännu svårare att få till en överenskommelse med pappan till barnen fortsättningsvis.

• Anonym

Om pappan slagit hur kan du då anse att han ska prata med ungen själv då, pappan kanske talar med ungen ja men hur vet du att han inte hotar ungen till tystnad? Hoppas inte soc får reda på att han talat med ungen....varför bot inte ungarna hos dig? Nå r stämmer inte här

Soc. tyckte i nuläget inte att det var en bra ide´ att flytta pojkarna då de går i skolan och har en del av sin trygghet där och de var inte oroliga för pojkarna det minsta..??
    Men ändå har de polisanmält för ena pojken samt startat utredning för båda pojkarna.
    Det som sker nu är ett hembesök av soc för att se hur de har det hemma, enskilda samtal med oss föräldrar och våra nya partners samt med pojkarna själv.

Anonym skrev 2013-02-02 06:47:46 följande:
    Om pappan slagit hur kan du då anse att han ska prata med ungen själv då, pappan kanske talar med ungen ja men hur vet du att han inte hotar ungen till tystnad? Hoppas inte soc får reda på att han talat med ungen....varför bot inte ungarna hos dig? Nå r stämmer inte här

För att jag anser att de har rätt att prata med varandra och ja, risken finns att pappan gör något han inte bör...
    Varför skulle de inte få veta något om det?
    Barnen valde i samband med vår skillsmässa att bo hos pappa och min motfråga till ditt påstående!!
    Vad är det som inte stämmer????   

• Anonym

Tacka gud för att soc gör utredn! Puscha dom att ta i mera - låt barnen inte träffa pappan! Det skall mkt till för att barn skall anmäla... Klart du måste tro dom till 100%!
    Stötta barnen på alla sätt du kan!! ta dom från pappan 

Anonym skrev 2013-02-12 20:56:00 följande:
    Tacka gud för att soc gör utredn! Puscha dom att ta i mera - låt barnen inte träffa pappan! Det skall mkt till för att barn skall anmäla... Klart du måste tro dom till 100%!
    Stötta barnen på alla sätt du kan!! ta dom från pappan 
    Jo, de är mitt i utredning nu och ska ha enskilda samtal nästa vecka.
    I Tisdags hade de en incident som gjorde att jag hämtade ena sonen, struntade fullständigt i allt o alla just då, mina barn ska ha det bra.
    Att jag inte tog alla med mig handlar om att jag inte ska åka på en anmälan utan jag tar "de en o en" om du förstår vad jag menar.

Sonen ska bo permanent hos oss nu och skolan är snart klar med att hitta plats åt honom.
    Hurvida "hans" ärende lägs ner då han bytt kommun eller ej skiter jag i, bara han har det bra.     
Svar på tråden Hur tror ni soc ser på detta???