• goji

Sluta med nattmål eller napp först

Jag har en 7 och en halv månaders kille som äter en gång per natt. Det är helt ok för min del men han äter inte så mycket på dagarna så BVC har kommit med rådet om att jag ska försöka få honom att sluta äta på nätterna.

Han använder napp när han ska sova men tappar nappen flera gånger på natten och gnäller, gråter och till sist skriker om jag inte är snabb och puttar in den. Detta gör att jag inte sover bra alls. Jag funderar därför på att försöka att vänja av honom nappen.

Dock undrar jag om jag ska försöka vänja av både nattmålet och nappen samtidigt, kanske blir för tufft för lillkillen. Och om inte, i vilken ordning skulle ni ha valt att försöka köra avvänjning.

Är det någon som har erfarenhet av detta, och blir nattsömnen bättre (både för honom och för mig) om jag får honom att sluta med nappen?

Tacksam för lite tips och råd och om ni har några tankar kring detta.

• Svar på tråden Sluta med nattmål eller napp först
  • E Maria

När min dotter var 5 månader klarade hon att sätta in nappen själv med lite ansträngning.. Nör hon var 7 månader klarade hon det även nattetid. Har alltid en napphållare fäst i pyjamasen så hon kan hitta nappen.. Klarar din kille att sätta in napen själv? Annars kanske han dnart klarar det om ni tränar lite tillsammans.. Min dotter vaknade på nätterna o jag hörde hur hon liksom andades högt o letade efter nappen och hur hon lyckades pilla in den igen o somna om... Hon har bara napp numera när hon sover eller om hon e ledsen. Är idag 13 månader o väcker oss sällan på nätterna... Om du ska ta bort nattmålen tycker jag inte du ska ta bort nappen samtidigt on det ändå är det u vill.. Blir kanse lite många förändringar på en o samma gång?

• skogsvitter

Ni bör inte vänja av både nattmål och napp samtidigt. Personligen skulle jag vänja av nappen först eftersom den ofta stör sömnen mer än vad den hjälper. Ammar du eller får han flaska? Värt att tänka på är att han är på väg in i separationsfasen precis nu (om han inte redan är där) och det kan alltså vara den som gör att sömnen blivit sämre också, men framförallt så kommer han behöva all trygghet och närhet han kan få under separationsfasen och därför tycker jag det är ett uselt tillfälle att göra några större förändringar överhuvudtaget.

• skogsvitter

Av egen erfarenhet är det dessutom långt ifrån en garanti att de äter mer på dagen bara för att man "vänjer av" dem att äta på natten. Många bebisar äter på nätterna när de är så här små, vanligt är att de äter upp till 9-10 mån och det är alltså något som många barn faktiskt behöver. Napp däremot behöver inga bebisar så därav hellre vänja av det alternativet och ge trygghet genom fysisk närhet istället.

• goji

Tack för era svar!

Ja, jag har också tänkt på det där med att det närmar sig separationsfasen, Har redan börjat märka av den lite. Så att ta bort både nattmål och nappen kanske är lite väl mycket för honom på en och samma gång.

Han klarar inte av att sätta in nappen själv, tyvärr. Rynkar på näsan

Nattmålet stör ju inte mig, dvs. jag ger honom gärna mat på natten. BVC:s råd tar jag med en nypa salt...

Tror att jag ska sikta in mig på att försöka ta bort nappen. Någon som har något tips gällande detta?
    Tror ni förresten att det är ok att ta bort nappen trots att han snart är i separationsfasen eller ska jag vänta någon/några månader? (Tänker att kanske han har vant sig ännu mer med napp då och att det blir ännu svårare för honom att vänja sig av med den ju längre tid jag väntar...). 

• skogsvitter

Jag tycker att ni åtminstone kan testa att ta bort nappen och se hur han reagerar. I boken "somna utan gråt" beskrivs en avvänjningsmetod som fungerar även för napp. Brukar han somna med nappen i? I så fall börjar man med att försiktigt ta bort nappen (sätt ett lillfinger i mungipan för att suget ska släppa) innan han somnat ordentligt. Om han börjar böka och vill ha nappen så ge den direkt igen, men ta bort den så fort han är lugn och innan han somnat. Så fortsätter du tills han faktiskt somnat utan nappen. Detta gör man varje gången bebisen ska somna, på så sätt försvinner behovet av att ha nappen vid insomning i princip omgående. Då blir det väldigt lättsamt att bara sluta helt sedan. Erbjud fysisk närhet famn och gos istället för napp. Man kan också buffa eller vagga i sängen för att söva och söva om istället för att ge napp för att bebisen lättare ska somna (rörelse är lugnande). Tassmetoden är ett exempel på hur du kan söva på sådana sätt. Det viktigaste är att du ersätter nappen med annan form av trygghet, så kommer det inte vara några problem alls att ta bort den tror jag!

• goji

Åhhh tack för tipsen! Jag har faktiskt den boken, så nu ska jag ta och läsa i helgen och på måndag blir det till att skrida till verket. Det låter bra med en "mjuk" avvänjning och inte att rycka bort nappen helt. 

• goji

Verkar som om sonen känt på sig att jag tänkt rycka nappen. För flera nätter i rad har han nu bara behövt den vid insomningen. Skönt! Men ska ändå fundera på att ta bort den helt snart eftersom han säkert kommer att komma in i perioder då han vaknar hundra gånger under natten för att han tappat den.

Svar på tråden Sluta med nattmål eller napp först