• pralinen86

Hur mycket kan man pumpa ur på ett dygn?

Jag funderar på att bli bröstmjölksdonator och undrar nu hur mycket mjölk man kan räkna med att kunna pumpa ur på ett dygn. Jag vill ju inte kämpa med att pumpa och hålla på om det ändå knappt ger något.
    Jag helammar utan problem och det är full fart på produktionen.
    Någon som vet ungefär vad jag kan räkna med?

• Svar på tråden Hur mycket kan man pumpa ur på ett dygn?
  • Cecese

Är helt omöjligt att säga hur mycket just du kan pumpa ur. 
    När jag helammat och haft bra med mjölk har jag kunnat pumpa ur bara några få ml några gånger om dygnet. Med lite tur kanske jag kunnat pumpa ur totalt 20-30 ml/dygn om ens det. Mjölk har jag haft för jag har kunnat handmjölka ur en hel del men med pump har det inte kommit just nåt alls. Jag har testat flera olika sorters pumpar men det har inte funkat med någon.

• pralinen86
    Cecese skrev 2013-02-01 13:36:49 följande:
    Är helt omöjligt att säga hur mycket just du kan pumpa ur. 
    När jag helammat och haft bra med mjölk har jag kunnat pumpa ur bara några få ml några gånger om dygnet. Med lite tur kanske jag kunnat pumpa ur totalt 20-30 ml/dygn om ens det. Mjölk har jag haft för jag har kunnat handmjölka ur en hel del men med pump har det inte kommit just nåt alls. Jag har testat flera olika sorters pumpar men det har inte funkat med någon.
    Nej, jag förstår att det givetvis är olika från person till person. Ville mer ha en liten uppfattning iaf. Det känns ju inte riktigt värt det om man bara får några ml/ dygn. Vill inte lägga all min tid och energi på att pumpa enbart för några ml skull, även om det är av en god anledning.

Någon annan som har andra erfarenheter?
  • niagara

Sökte på detta igår och det var många som vittnade om 150 ml om dan ca... Under en tremånadersperiod hade de lämnat 10-20 liter...

• Takex

Jag har kunnat pumpa 100-150ml. Jag har en 4:a månaders. Jag använde honom till att öka på produktionen så att jag skulle kunna samla på lite :)

• pralinen86

Tack för era svar!
    Fler erfarenheter?

• BängtRagnhild

Jag skulle kunna pumpa en halvliter om dygnet eller mer men nöjer mig en pumpomgång om dygnet på ca 200ml.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Siggan

Jag tror jag pumpade ur ca 250 ml per dygn. 125 ml från varje brøst vid ett tilfælle. Helammade och hade øverproduktion. Detta gjælde från ca 0 til 5 månader, sen minskade det.

en svensk tiger
  • Sthlm27

Jag har nog ovanligt hög produktion då jag kunde pumpa ut 150-200ml var 3-4 timme:/

• Hannathu

Det handlar ju om två saker.
    1 om det går att pumpa överhuvudtaget, det funkar inte för alla
    2 hur mycket man vill öka sin produktion, ju mer man pumpar/ammar desto mer ökar det.

Att hålla på och pumpa ur massor för att man har överproduktion håller bara uppe produktionen så då minskar den inte.

Jag pumpade ur ca6-7dl per dag utöver att jag helammade. Det tog inte speciellt lång tid att komma upp i den mängden, pumpade alltid samma tider (två gånger om dagen) och bytte bröst ofta för att stimulera ökningen snabbt innan den var etablerad (då bytte jag bara bröst en gång)

• rödnos

Med dottern för 2,5 år sedan pumpade jag ur 380ml som max och tänkte då donera.
    Vart sen sjuk och var glad jag hade i frysen för vi behövde den själva.
    Har dock förstått att jag hade väldigt mycket mjölk.
    Nu fick jag min son för 12 dagar sen och de sa på BB att om jag har lika mycket denna gången så vill de gärna ha.
    Hoppas kunna hjälpa.

• cloudberry79

Jag har helammat drygt ett halvår nu och har aldrig fått ut mer än tio-tjugo ml när jag har pumpat, så när jag blev sjuk hade vi inget sparat, utan jag ammade mig genom två omgångar halsfluss och hög feber. Mest för såna tllfällen hade jag gärna önskat att jag hade kunnat. Hoppas du kan pumpa TS, om inte annat för er egen skull!

(M)amma till V -07 och E -12
  • rödnos

Cloudberry - har du en elektrisk pump? Jag fick inte ur mycket med manuell men med min elektriska vart det andra bullar!
    Det hjälper mig väldigt mycket att samtidigt titta på bebisen , tänka att jag har MASSOR, etc etc. Kanske kan funka?

• cloudberry79
    rödnos skrev 2013-02-12 13:08:21 följande:
    Cloudberry - har du en elektrisk pump? Jag fick inte ur mycket med manuell men med min elektriska vart det andra bullar!
    Det hjälper mig väldigt mycket att samtidigt titta på bebisen , tänka att jag har MASSOR, etc etc. Kanske kan funka?
    Jo, jag har haft en sån dubbel elektrisk (som jag sålde för en månad sen, ingen idé att ha en så dyr pryl liggandes). Att titta på mitt barn kändes så konstigt, jag drog paralleller till gubbar i runkbås som kollade på nakna brudar (har tidigare fått pumpa för att jag hade en son som låg på BIVA och då får man inte ha barnet med sig, de förslår istället att man ska titta på bilder av barnet, funkar inte alls för mig). Skitkonstigt, jag vet Helammar iaf min sjumånaders, så jag har absolut mjölk så det räcker, men mina bröstvårtor är ganska små och liksom tubformade, så de verkar inte alls kompatibla med pumpen. När jag ammade i början brukade jag visualisera ett vattenfall för att få igång utdrivningen, jag är inte så lättflirtad, ingen mjölk som sprutar här inte
    (M)amma till V -07 och E -12
  • rödnos

Haha ok!

Här räcker det att barnen suckar eller att jag tänker på dem så läcker det mjölk. )

Svar på tråden Hur mycket kan man pumpa ur på ett dygn?