• Anonym (egenföretagare)

Vad händer med föräldrapenningen om man är sjukskriven innan BF?

Hej! 
    Jag är egenföretagare med aktiebolag, dvs jag är anställd av mig själv. Jag tar ut 36 000 kr i lön varje månad före skatt. Nu är jag sen 4 januari sjukskriven på 50% eftersom jag är gravid med tvillingar och har problem med sammandragningar. Jag har BF i mitten på mars.

Nu undrar jag om den här sjukskrivningen påverkar nivån på min föräldrapenning när barnen väl föds, eller om den fortfarande baseras på de löneintyg jag skickade in till FK i höstas med moderskapsintyget? Och OM sjukskrivningen påverkar föräldrapenningens nivå, kan jag på något vis påverka det då?

Ska också lägga till att jag inte fått någon ersättning från FK än för sjukskrivningen, utan bara skickat in läkarintyg osv för ett par veckor sedan. Av allt att döma så kommer jag fortsätta vara sjukskriven på 50% fram till förlossningen. 

• Svar på tråden Vad händer med föräldrapenningen om man är sjukskriven innan BF?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Under hela tiden som du är sjuk och ansöker om sjukpenning så är din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är skyddad i samband med att ansöker om sjukpenning, detta även under utredningsperioden. SGI är den inkomst som man räknas med i samband med sjukpenning men även föräldrapenning. Den är skyddad även när man söker om sjukpenning på deltid. Det betyder att sjukskrivningen kommer inte att påverka din kommande föräldrapenning.

Under kapitel 8.5 i vägledningen om den sjukpenninggrundande inkomsten kan du läsa mer om detta

Vägledningen hittar du här

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar 
    Anders, handläggare

• Anonym (egenföretagare)
    Försäkringskassan skrev 2013-02-01 18:08:41 följande:
    Hej!
    Under hela tiden som du är sjuk och ansöker om sjukpenning så är din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är skyddad i samband med att ansöker om sjukpenning, detta även under utredningsperioden. SGI är den inkomst som man räknas med i samband med sjukpenning men även föräldrapenning. Den är skyddad även när man söker om sjukpenning på deltid. Det betyder att sjukskrivningen kommer inte att påverka din kommande föräldrapenning.

Under kapitel 8.5 i vägledningen om den sjukpenninggrundande inkomsten kan du läsa mer om detta

Vägledningen hittar du här

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d...

Hälsningar 
    Anders, handläggare
    Tack, så bra! Jag har en fråga till:

Min plan är att jobba ett par dagar i månaden under mammaledigheten, finns det några problem eller något annat jag bör tänka på kring att ta ut föräldrapenning några dagar i veckan och lön från mitt företag för några dagar i månaden?

• Försäkringskassan

Hej!

Det är inga problem att arbeta de dagar du inte tar ut föräldrapenning!

Du ansöker om din föräldrapenning på Mina sidor. Om du arbetar under period som du redan ansökt om föräldrapenning för, lägger du enkelt in en ny ansökan som då ersätter den ansökan du gjorde tidigare.

Hälsningar

Linda, handläggare 

Svar på tråden Vad händer med föräldrapenningen om man är sjukskriven innan BF?