• Hjärtat007

Står med överblivna äggulor, Tips tack :)

Har maräng  på äggvitor i ugnen så nu har jag fyra äggulor jag inte vet vad jag ska göra med, nån som har nått bra tips?. 

Går de att göra maräng på dom oxå? med kanske kakao?  

• Svar på tråden Står med överblivna äggulor, Tips tack :)
  • FONA
    Pippilångstrump skrev 2013-02-02 10:00:02 följande:
    Jag har en äggula i gröten tillsammans med lite smör (då blir den nyttigare ich godare)

Skär rent apelsin från skalet, skala lite ingefära. Ber i mixen och mixa i en äggula.

En fråga hur länge håller äggulan i kylen?

(jag har också en del äggvita i frysen ;), men eftersom jag får över 1-2 varje dag så slänger vi oftast)
    Ja det är svårare att göra sig av med vitorna. Blandar du ihop ägulan och smöret, som en typ av majonnäs, innan du har den på gröten, eller hur gör du?
  • mrsStatham
    FONA skrev 2013-02-02 10:06:07 följande:
    VADDÅ?? Det handlar om att du inte förstår vad tråden handlar om. Ts ska göra majonnäs av dom överblivna gulorna och vill inte höra på att dom ska kastas eller annat som inte hör hemma i tråden.
    Hörrudu, kasta inte glas i stenhus. 
    Om du läst tråden ordentligt som du predikar så mycket om så kanske du skulle ha sett att TS gjort chokladmousse av gulorna. INTE majonäs.
    TS har heller inte sagt något om att hon inte vill höra andra alternativ.

Ska vi kalla det för dagens största FAIL? 
    Bara två saker är oändliga
  • Smecker
    FONA skrev 2013-02-02 10:06:07 följande:
    VADDÅ?? Det handlar om att du inte förstår vad tråden handlar om. Ts ska göra majonnäs av dom överblivna gulorna och vill inte höra på att dom ska kastas eller annat som inte hör hemma i tråden.
    Inte göra Svan av dem? Välkommen tillbaks.
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • FONA
    mrsStatham skrev 2013-02-02 10:10:29 följande:
    Hörrudu, kasta inte glas i stenhus. 
    Om du läst tråden ordentligt som du predikar så mycket om så kanske du skulle ha sett att TS gjort chokladmousse av gulorna. INTE majonäs.
    TS har heller inte sagt något om att hon inte vill höra andra alternativ.

Ska vi kalla det för dagens största FAIL? 
    Ja nu har hon tydligen gjort chokladmousse, så nu behöver hon inte höra det mer, utan nu ska hon istället göra majonäs.

Sen så är tråden även avsedd för att skriva vad andra än Ts ska göra med sina överblivna äggulor.
  • Pippilångstrump

Jag kokar havregrynsgröt. Slänger i en klick smör och rör runt och sedan en äggula och rör runt. Gröten blir len och godare då.

• unalien

Lite kul att er interna diskussion nu går runt i Facebook, som god underhållning...!

• miss skrutt

Hej !

Så om man har en sambo som inte tycker om chokladmousse eller vill äta all själv några förslag på något efterrätts liknande man kan göra av äggulor?

• FONA
    miss skrutt skrev 2014-09-18 14:30:22 följande:

Hej !

Så om man har en sambo som inte tycker om chokladmousse eller vill äta all själv några förslag på något efterrätts liknande man kan göra av äggulor?

Man kan också använda dom till att göra glass. Det är den enklaste och bästa glassen. Receptet är en äggula per dl grädde, och socker. Sen kan man ha i någon smak som t exempel kakao eller vanilj. Antingen ställer man in den i frysen eller så äter man upp det direkt.
  • K Kalle
    Ramborg skrev 2013-02-01 14:35:29 följande:

Hm, ovanligt problem för mig. Jag har massvis med äggvitor i frysen för dem använder jag aldrig men nänns inte slänga (för tänk om jag blir sugen på maränger).

Ska kolla lite recept, återkommer!

Äggvitor kan man göra sockerkaka av. Kallas silverkaka.
  • K Kalle
    Annelie 76 skrev 2013-02-01 14:33:41 följande:

Maräng gör på äggvita. Äggulan är mjuk (innehåller fett) så det håller inte ihop.

Man kan göra en sorts maränger på äggula, men de smakar mer "äggiga" än vanliga maränger.
  • K Kalle
    mrsStatham skrev 2013-02-01 14:39:44 följande:

MÅSTE du göra något med dem? 
    Herregud vad handlar det om 5kr, MAX? 

Man ska inte slösa med mat!
  • K Kalle
    mrsStatham skrev 2013-02-02 09:33:56 följande:
    Om det sitter så hårt att man tom fryser in äggvitor för att de inte ska gå till spillo. 
    Jo,då skulle jag hävda att man har ett ganska stort problem. 
    Eh!? Jag har recept på silverkaka där man ska använda minst 7 äggvitor. Därför sparar jag dem i frysen när jag får äggvita över och sedan tar jag fram dem och bakar när jag fått tillräckligt mycket.
Svar på tråden Står med överblivna äggulor, Tips tack :)