• c89

Någon som sålt bostadsrätt via hemverket?

Någon som sålt bostadsrätt via hemverket? Funderar att sälja vår lägenhet snart då vi ska köpa större. Värderad av fastighetsbyrån till 250-275000 nu, men slutsumman till mäklaren skulle hamna på 35000 och det känns inte så lockande... Vad har ni för erfarenheter av hemverket? Hittar bara trådar från 08-10 och de känns lite inaktuella...

• Svar på tråden Någon som sålt bostadsrätt via hemverket?
  • Tesse1000

Jag sålde via hemverket och blev jättenöjd. Kanske inte ett alternativ om jag skulle sälja en väldigt dyr lägenhet/hus - en duktig mäklare kan ju få upp priset med några procent och på en stor summa blir det mycket pengar. Men för billigare objekt är det toppen! Visst får man göra det mesta jobbet själv, men för min del var det värt det för att få ett arvode på 5 000 istället för 30 000 - min lägenhet blev dessutom såld ursnabbt, hade inte ens visning.

• c89
    Tesse1000 skrev 2013-02-04 12:15:19 följande:
    Jag sålde via hemverket och blev jättenöjd. Kanske inte ett alternativ om jag skulle sälja en väldigt dyr lägenhet/hus - en duktig mäklare kan ju få upp priset med några procent och på en stor summa blir det mycket pengar. Men för billigare objekt är det toppen! Visst får man göra det mesta jobbet själv, men för min del var det värt det för att få ett arvode på 5 000 istället för 30 000 - min lägenhet blev dessutom såld ursnabbt, hade inte ens visning.
    Ja, vår är ju ganska billig. Alla bostadsrätter i området ligger runt 250- +/- 50000 beroende på hur renoverade de är, men går aldrig komma över 300000 om det så är top notch, så känns ovärt att betala 35000 till mäklare, gör ju en stor skillnad på hur mycket man får i handpenning på nästa boende.

Jag är dessutom föräldrarledig just nu, så är ändå hemma och kan ha visning när som helst...

TACK för input! 
  • Miss Stockholm

Anlitade hemverket men drog mig sedan ur. Gillar att det finns bolag som utmanar mäklar prisena, men i slutändan känndes det för oproffsigt. Speciellt att ej ha en kunnig mäklare närvarande vi påskrivningen utan att man kan ringa den på telefon istället. Jag utgick från hur jag hade gjort som köpare, och jag hade inte skrivit på om så var fallet.

Men är man beredd på att arbeta för pengarna och kompromissa, så är det alltid ett alternativ!

Det positiva:

Priset

Trevliga mäklare

De sköter allt papper arbete

Hur de får ner priset?

-du håller i visning

-du printar ut prospekten själv

-du uppmanas ringa till köparna för att få upp priset (om du ej gör detta sköts allt av datorer bara)

-du skriver ut kontrakten som skickas till mail

-du håller i kontrakt påskrivningen i din egen bostad

-du överlämnar nycklarna och håller i slutprocessen i egen bostad.

-frågor från köpare och säljare besvaras av växeln och ej utbildade inom mäklararbetet.

Svar på tråden Någon som sålt bostadsrätt via hemverket?