• Transsubstansus

Hjälp mig med Thailand! Rookie

Hej

Vi funderar på att resa med våra 2 barn till Thailand i juni. Barnen kommer då vara 2,4 år och 4,5 år.  Vi tänkte ta en flygstol till Bangkok men vart blir vi av sen? Vart åker man bäst med barn i Thailand? Det ska vara vackert, tryggt, roligt för barnen och billigt. Helst inte så himla överexploaterat med turism heller. Svår kombination kanske:) Hade tänkt vara borta 3-4 veckor.

Var är barn-meckat i Thailand? Är det lätt att resa där med barn?  Kan man åka med tåg inrikes eller bara flyg/buss?

• Svar på tråden Hjälp mig med Thailand! Rookie
  • jashrinah

kohlanta hade jag satsat på , den kallas för svenskarnas ö och är mycket barnvänlig =) finns även en hel den orginella småställen kvar på ön som inte tagits över av turismen =) 

• Transsubstansus
    jashrinah skrev 2013-02-01 20:51:03 följande:
    kohlanta hade jag satsat på , den kallas för svenskarnas ö och är mycket barnvänlig =) finns även en hel den orginella småställen kvar på ön som inte tagits över av turismen =) 
    Tack för tipset. Vart ska man åka om det ska finnas jättemycket att se och hitta på? Jag är orolig för att barnen ska få krupp av att bara hänga på en sandstrand i 4 veckor.
  • jashrinah
    Transsubstansus skrev 2013-02-01 21:21:05 följande:
    Tack för tipset. Vart ska man åka om det ska finnas jättemycket att se och hitta på? Jag är orolig för att barnen ska få krupp av att bara hänga på en sandstrand i 4 veckor.
    old town ligger på den gamla sidan av kohlanta och är en gammal fiskeby som är i princip helt bevarad (gick inte sönder av tsunamin , den är fin och kul att gå å titta i. 
    emerald cave är också att rekommendera !  det är en superhäftig lagun som man simmar in till (för den ligger inne i ett berg)  man har flytväst och simmar med guider , man kan även paddla in med kajak =) 
    och från kohlanta är det nära till pippi öarna och allt som hör till , där finns det en strand full med apor :)

• Ebba 27 juli

Jag skulle rekomendera Mae Phim. Ta en Taxi från flygplatsen i Bangkok drygt två tillar söderut. Hyr ett eget litet hus i ex blue Mango många svenskar som äger hus där. Två poler finns på området och det är ca 500 m till lång stranden. Sök på blocket går nog att hyra fint hus för ca 2000 kr i veckan under sommaren. Det är et thailändsk semester ort dit många thailändare åkare på helgerna. Kho samet ligger nära om man vill åka ut till någon ö några dagar. Även Novotel har ett jätte fint hotell nära Ban phe om man hellre bor på hotell.

Just hemkomna efter en månad med våran 2,5 åring som var där för andra gången!  

• Hubba

Åk inte till Lanta i juni, monsun på den sidan av thailand då, har bott och jobbat där i fyra år 00-04 och offseason är inte att rekommendera.

Åk hellre mot cambodia hållet koh chang elr liknande...

• Anne69

Som sagts ovan, kolla vädret noga - jag tror inte Lanta är ett bra alternativ på sommaren.

Men sen är ju själva poängen med att åka till Thailand, som är varmt och fuktigt, att man verkligen kommer ner i varv. Inte minst barnen behöver få göra ingenting......och det kan man göra jättebra i Thailand. Man badar, bygger sandslott, tar en glass, äter middag på stranden, släpper iväg en lykta och sover jättemycket. Låt lugnet infinna sig, istället för att ta med vardagsstressen.  

• MiniPyret

Absolut inte Lanta i juni.

Vi har nyss kommit hem därifrån och brukar alltid åka runt feb-mars.
    Nu är vi också sugna på juni i nästa år och har fått tips om hua hin och Koh Samui som inte har regnperiod då.  

• Happy2012

Hej
    Vi va i khao lak i januari. De tipsade oss om koh phangan! Många förknippar det m fest och fullmoon party men den norra delen är mycket genuin och stränderna skall vara fantastiska . Enda är att det är lite meckigt att komma dit eftersom det egentligen inte finns några riktiga vägar, jeep eller båt gäller! Det är deras högsäsong våran sommartid så vädret skall vara fint! Vi har bokat 5 veckor där med start sista veckan i juni

Svar på tråden Hjälp mig med Thailand! Rookie