• XcsM

    Tecken på gravid honkanin.

    Jag har två kaniner, en hane och en hona.
    Hanen är inte kastrerad, då vi tänkt para kaninerna i slutet på Februari och väntar med kastrering tills dess.

    De turas om att hoppa fritt i huset varje dag och för ett par veckor sedan hände följande:
    Jag är nere i källaren, hanen är ute och hoppar. När jag kommer upp från källaren går jag förbi honans bur och ser att hanen sitter i ena hörnet på buren. Honan har vält omkull sitt trähus och sitter gömd bakom det.
    På något sätt har honan bitit sönder en del av ena kortsidan på buren samtidigt som stålspärren till gallret inte varit i tillräckligt. Ergo: kortsidan har blivit som en svängdörr, något som hanen upptäckt och hoppat in till honan.

    De var inte på varandra när jag kom upp men man vet ju inte vad som hände innan dess. Det krävs ju inga långa tidsperioder för de små liven direkt.

    Eftersom vi ändå hade tänkt para dem har jag läst lite om tecken på graviditet, och att dessa kan vara saker som ökad aggressivitet, att honan bygger bo, rycker av sig päls osv.
    Min hona visar inga tecken på detta.
    Den enda egentliga skillnaden är att hon har börjat äta som en häst. Hon får fullt med mat på kvällen och på morgonen kan det vara uppätet. Hon dricker även något mer än tidigare. Innan brukade hon äta lite när hon fick ny mat, men det fanns alltid en hel del mat kvar på morgonen och även under dagen.
    Utöver detta tycker hon inte om när man känner henne på magen. Hon blir irriterad och försöker springa därifrån.

    Räcker det med detta för att avgöra om hon är gravid? Eller borde hon uppvisa fler tecken på graviditet än ökad matlust? Jag har haft kaniner sen -98 men aldrig haft att göra med kaningraviditet tidigare så det hade även varit fint med lite info kring hur magen skall kännas om honan är gravid. Skall man kunna känna ungarna?  

    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Tecken på gravid honkanin.
  • Lindsey Egot the only one

    Vi fattade det när hon började boa (rycka av sig päls på magen).

  • Mithra

    Det är så olika från hona till hona. Jag har fött upp ett flertal kullar och alla honor har betett sig olika. Vissa har blivit mer beskyddande över sin bur, vissa mer gosiga etc.

    Men jag kan säga dig att om honan och hanen suttit tillsammans så är honan med största sannorlikhet parad. En kaninhona är dräktig i ca 30 dagar (28-35 dagars dräktighet) och vad gäller boandet så brukar dom flesta inte boa förrän det är dags, dvs någon dag eller kanske några timmar innan det är dags att föda, men det kan ju såklart finnas undantag. Under sista veckan av dräktighetstiden kan man känna rörelser genom magen på kaninhonan men det kan vara svårt också om man inte vet vad man ska känna efter.

  • XcsM
    Mithra skrev 2013-02-01 23:16:03 följande:
    Det är så olika från hona till hona. Jag har fött upp ett flertal kullar och alla honor har betett sig olika. Vissa har blivit mer beskyddande över sin bur, vissa mer gosiga etc.

    Men jag kan säga dig att om honan och hanen suttit tillsammans så är honan med största sannorlikhet parad. En kaninhona är dräktig i ca 30 dagar (28-35 dagars dräktighet) och vad gäller boandet så brukar dom flesta inte boa förrän det är dags, dvs någon dag eller kanske några timmar innan det är dags att föda, men det kan ju såklart finnas undantag. Under sista veckan av dräktighetstiden kan man känna rörelser genom magen på kaninhonan men det kan vara svårt också om man inte vet vad man ska känna efter.
    Ajdå, ja då är det väl bara att förbereda sig på att det kommer bebisar

    Du har inga tips att komma med när det kommer till allt som har med kaninungar att göra? Tips på såna där lådor som man kan öppna taket på till exempel? Hon har som jag skrev ett hus, men har förstått att det bästa är att skaffa en låda där man kan ta bort taket och kolla så att ugarna lever mm.
  • Mithra
    XcsM skrev 2013-02-01 23:27:57 följande:
    Ajdå, ja då är det väl bara att förbereda sig på att det kommer bebisar

    Du har inga tips att komma med när det kommer till allt som har med kaninungar att göra? Tips på såna där lådor som man kan öppna taket på till exempel? Hon har som jag skrev ett hus, men har förstått att det bästa är att skaffa en låda där man kan ta bort taket och kolla så att ugarna lever mm.
    Om det är en tuff hona du har så kanske hon sagt ifrån (har inte haft någon själv), men jag skulle ändå förbereda mig på kaninungar.

    Jag har bara använt mig av vanliga hus när mina fått kaninungar, annars kan man bygga bolåda med kanter och tak.. vet att vissa uppfödare har det. När det gått tillräckligt många dagar så är det bara att hålla koll i huset och när bebisarna kommit så är det bra om du räknar dom och tar bort eventuellt dödfödda. Bli inte orolig om det är lite blod i kisshörnet efter förlossning. Det är ingen fara att ta i kaninungarna med händerna, jag har aldrig varit med om en hona som stött bort ungar pga att jag rört dom. Varje dag kontrollerar jag så ingen har dött. Personligen tycker jag det är viktigt att titta till ungarna varje dag, peta lite och så så att mamman vänjer sig och inte blir överbeskyddande.
  • XcsM
    Mithra skrev 2013-02-01 23:34:23 följande:
    Om det är en tuff hona du har så kanske hon sagt ifrån (har inte haft någon själv), men jag skulle ändå förbereda mig på kaninungar.

    Jag har bara använt mig av vanliga hus när mina fått kaninungar, annars kan man bygga bolåda med kanter och tak.. vet att vissa uppfödare har det. När det gått tillräckligt många dagar så är det bara att hålla koll i huset och när bebisarna kommit så är det bra om du räknar dom och tar bort eventuellt dödfödda. Bli inte orolig om det är lite blod i kisshörnet efter förlossning. Det är ingen fara att ta i kaninungarna med händerna, jag har aldrig varit med om en hona som stött bort ungar pga att jag rört dom. Varje dag kontrollerar jag så ingen har dött. Personligen tycker jag det är viktigt att titta till ungarna varje dag, peta lite och så så att mamman vänjer sig och inte blir överbeskyddande.
    Hon är ganska tuff, det är därför vi är lite osäkra på om den stackars lilla hanen verkligen fick "komma till"
    De har fått hälsa på varandra ibland och det har slutat med att honan har försökt bita eller lyckats bita honom i öronen varje gång haha.

    Ah, okej. Ja vi får se lite, det känns ju ganska smidigt att ha ett tak att lyfta på så man slipper flytta eller lyfta hela huset. Och tack för övriga tips!  
  • Mithra
    XcsM skrev 2013-02-01 23:39:58 följande:
    Hon är ganska tuff, det är därför vi är lite osäkra på om den stackars lilla hanen verkligen fick "komma till"
    De har fått hälsa på varandra ibland och det har slutat med att honan har försökt bita eller lyckats bita honom i öronen varje gång haha.

    Ah, okej. Ja vi får se lite, det känns ju ganska smidigt att ha ett tak att lyfta på så man slipper flytta eller lyfta hela huset. Och tack för övriga tips!  
    Bara att vänta och se helt enkelt. Många honor kan vara sådär, men sen när det vlä "gäller" så ställer dom fint upp Flört

    Jo det låter smidigt, jag är nog för lat för att orka införskaffa sånt haha! Jag har inneburar med sitthylla (går att krypa in under, ungefär som ett hus) till mina kaniner på balkongen och vid senaste kullen så valde ändå honan att bygga boet mitt ute i ett hörn så det var bara att lägga över en handduk/filt över den kortsidan Tungan ute
  • Dr Mupp

    Bolåda med lyftbart tak gör du enkelt själv av OSB-skiva. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Tecken på gravid honkanin.